Media społecznościowe to dla wielu firm, zwłaszcza małych i średnich, jedyny kanał komunikacji, na który mogą sobie pozwolić. Nic zatem dziwnego, że social media marketing jest tak popularny – prężnie działają setki agencji czy konsultantów. Mamy też dostępny szeroki wachlarz szkoleń i konferencji poświęconych temu zagadnieniu. W poniższym wpisie przeprowadzę Cię przez kluczowe elementy marketingu w mediach społecznościowych. W wielu miejscach będę Cię zachęcał do kliknięcia w teksty, które rozszerzają dane zagadnienie i są już dostępne na mojej stronie. Mam nadzieję, że tym wpisem pomogę Ci w starcie przygody jaką niewątpliwie jest komunikacja w social media.
- Wybór odpowiedniego serwisu social media
- Planowanie działań w social media marketingu
- Tworzenie treści na serwisach społecznościowych
- Moderacja profili
- Działania płatne w social media
- Współpraca z influencerami
- Konkursy w social media
- Rola eventów
- Raportowanie działań
- Social media to kreatywna zabawa
Ok. Masz firmę, oferujesz usługi bądź sprzedajesz produkty. Teraz chcesz dotrzeć do jak największej grupy odbiorców, ale nie stać Cię na reklamę w „starych mediach” takich jak telewizja, radio, outdoor czy reklama w prasie. Pozostają działania w social media… i to jest dobry moment, aby zadać sobie kilka kluczowych pytań:
- jaki budżet miesięcznie przez następne minimum 12 miesięcy mam dostępny?
- czy mam odpowiednie kompetencje?
- jeśli nie to czy mam czas, aby je szybko zdobyć poprzez czytanie blogów, książek, uczestnictwo na konferencjach i szkoleniach?
Jeśli czasu brak, a pieniądze są to zapewne zdecydujesz się na zatrudnienie agencji lub freelancera, który zajmie się kompleksowo Twoją obecnością w social media. Jednak i tak w całym procesie będziesz musiał uczestniczyć (weryfikacja treści, briefowanie, dostarczanie materiałów). Poniżej przyjrzymy się sytuacji, w której wszystkim (albo prawie wszystkim) zajmiesz się osobiście. Gotowy? No to zaczynamy…
Wybór odpowiedniego serwisu społecznościowego – krok 1
I tutaj też sporo zależy od budżetu. Jeśli jest on dosyć ograniczony to lepiej zdecydować się na obecność w 1-2 serwisach społecznościowych, ale mocniej ją zaakcentować, niż być „na alibi” we wszystkich. Wybierając serwis pamiętaj, że będziesz tam przez lata. Nikt nie zakłada profili społecznościowych na kilka miesięcy (no chyba, że firma upadnie i przestanie działać).
Wybór należy też przeprowadzić pod kątem tego jacy są nasi klienci – z jakich serwisów korzystają, w jaki sposób, kiedy. W tym pomoże Ci tekst o DNA w serwisach społecznościowych. Istotny jest też cel obecności Twojej marki w social media. Jest ich kilka, a od Ciebie zależy na które z nich położysz mocniejszy akcent. Pamiętaj jednak, że tak na dobrą sprawę po trochu będziesz realizował każdy z nich:
- zwiększenie rozpoznawalności marki wśród konsumentów
- sprzedaż produktów bądź usług
- obsługa i kontakt z klientami
- przekierowanie użytkowników social media na swoją stronę internetową bądź blog
Sprzedaży, zwłaszcza jeśli jesteś biznesem lokalnym, nie zrealizujesz Youtubem czy Twitterem. Jeśli chcesz obsługiwać swoich klientów, rozmawiać z nimi, pomagać im to najlepiej sprawdzi się Instagram oraz Facebook, a zwłaszcza grupy. Jeśli jesteś nastawiony na intensywne kampanie reklamowe to ekosystem Mety będzie dla Ciebie prawdopodobnie najlepszym rozwiązaniem. To tylko kilka przykładów, które mają Cię naprowadzić i pomóc zdecydować na działanie na konkretnych serwisach społecznościowych.
Planowanie działań w social media – krok 2
Na temat tego jak tworzyć angażujące i ciekawe treści napisano już całe encyklopedie. Poniżej znajdziesz zestawienie kilku tekstów, które w tym temacie pojawiły się na moim blogu. Ale zanim do nich przejdziesz musisz dokładnie sobie wyliczyć ile w ramach swojego budżetu jesteś w stanie treści produkować. I tutaj stwierdzenie „im więcej, tym lepiej” nie do końca jest uzasadnione. Raczej myśl, że „jesteś tak dobry, jak twój ostatni post”. Więcej pożytku będziesz miał z jednego, dobrze zrealizowanego materiału wideo niż np. z 5 wpisów na blogu, 20 stories i 15 grafik, które będą po prostu słabe.
Jest kilka różnych działań, które możesz podjąć w social media. I tutaj też czeka Cię poważna decyzja, na które z nich się zdecydujesz, które są potrzebne na danym etapie obecności w social media:
- tworzenie treści
- moderacja wiadomości oraz komentarzy
- płatne działania reklamowe
- współprace z influencerami
- konkursy
- eventy
Trzy pierwsze działania są absolutnym must have, jeśli planujesz swoją komunikację w social media. Kolejne trzy pozwolą uczynić ją bardziej atrakcyjną dla odbiorców (większe zaangażowanie, zasięg). Jak zawsze wszystko zależy od zasobów, którymi dysponujesz. Współpraca z influencerami nie do końca ma sens gdy nie masz założonego profilu na platformie, na której ów influencer będzie Cię reklamował. Podobnie jest z evenatami, nie wspominając już o konkursach, które musisz mieć po prostu gdzie zorganizować. Przejdźmy do omówienia każdego z poniższych działań.
Tworzenie treści w social media
Jak już napisałem wcześniej dużo na ten temat poradników, webinarów i szkoleń powstało. Ze swojej strony zachęcam Cię do eksperymentowania, odwagi i odrobiny szaleństwa. Social media to nie jest miejsce do sztywnej i produktowej komunikacji. Jeśli jesteś nową, młodą marką, która stara się pozyskać pierwszych klientów, to możesz polecieć po przysłowiowej bandzie (jak nie masz klientów jeszcze, to ich nie stracisz). Wiele lat temu z tego założenia wyszła sieć PLAY, a dziś wykupiła sobie UPC. Oczywiście obecnie PLAY nie szokuje swoimi kreacjami, ale w pierwszych 2 latach ich komunikacji buzz jaki zrobiły wokół marki pozwolił szybko zdobyć olbrzymią liczbę abonentów.
Ważną kwestią jest częstotliwość publikacji. Jest mocno uzależniona od ilości twoich followersów czy fanów. Jeśli obserwuje Cię 150 osób to absolutnie nie ma sensu, abyś publikował posty każdego dnia. Stworzenie każdego z nich to wydatek zasobów takich jak czas czy pieniądze (w sytuacji gdy płacisz agencji czy freelancerowi za ich kreację). Zdecydowanie bardziej korzystną opcją będzie publikowanie treści na przykład raz w tygodniu i wspieranie ich płatną reklamą, tak aby dotarły poza grono twoich 150 fanów/obserwujących.
Ważne: nie licz, że jakiekolwiek twoje treści staną się wiralem. Takie przypadki, przy obecnej olbrzymiej liczbie postów publikowanych w social media, to jak trafienie szóstki w Lotto.
- Jak zwiększyć zasięgi na Instagramie?
- Angażujące posty na Facebooku i Instagramie
- Jakich postów nie zamieszczać w social media
- Jak tworzyć wideo na Facebooku?
Moderacja w social media
Drugim obok tworzenia treści ważnym elementem w działaniach w social media jest moderacja. Jest ona niezwykle ważna na każdym etapie rozwoju firmy. Aczkolwiek to właśnie dzięki budowaniu relacji jeden do jednego z klientami będziesz w stanie rozwinąć szybciej swój biznes od zera. Bardzo prawdopodobne, że twoi pierwsi klienci staną się też pierwszymi ambasadorami. Zaczną polecać markę swoim znajomym generując sprzedaż lub przyprowadzając nowych czytelników. Jest to żmudna praca w postaci odpisywania na każdą wiadomość czy komentarze. W przypadku tych drugich pamiętaj, że twoją odpowiedź będzie widział nie tylko autor, ale też inni fani czy obserwujący. Jeśli odpowiesz dobrze, pomożesz, wyjaśnisz sporną kwestię to zyskujesz w oczach wielu obecnych bądź potencjalnych klientów.
Normą w social media jest odpowiadania w ciągu kilku minut. Aczkolwiek będąc małą bądź średnią firmą nie będzie Cię stać na moderację 24/7. Zresztą w większości przypadków nie jest ona potrzebna, zwłaszcza w środku nocy. Dla pewności ustaw automatyczne odpowiedzi z informacją, że moderator, przedstawiciel skontaktuje się w wyznaczone dni i godziny. Jeśli twój biznes jest powiązany z gastro musisz przesunąć godziny moderacji. Często po 20tej wieczorem ktoś skomentuje lub zada pytanie w wiadomości prywatnej czy za godzinę będzie szansa na stolik dla 10 osób. Chyba nie chcesz stracić takiego klienta przez swoją bierność 😉
Więcej na ten temat we wpisie -> Obsługa klienta w social media
Działania płatne i reklama w social media
Smutna prawda jest taka, że bez wydatku na reklamę nie masz co liczyć, że Twoja obecność w social media przyniesie spodziewane korzyści w postaci zrealizowanych wyżej celów. Na szczęście nie jest to tak drogie jak może się wydawać. System reklamowy Mety (czyli dla reklam Facebooka i Instagrama) pozwala na emisję reklam już od kilku złotych dziennie. Zakładam, że skoro prowadzisz własną działalność i chcesz rozwijać swój biznes to każdego miesiąca jesteś w stanie przeznaczyć kilkaset złotych miesięcznie na reklamę? Czasami wystarczy 200-400 złotych, ale wiadomo – im więcej posypiesz, tym dalej zajedziesz (i szybciej!). Wiele firm, zwłaszcza tych działających intensywnie w ecommerce wydaje miesięcznie po kilkadziesiąt tysięcy złotych na reklamę w Meta.
Możesz też oczywiście korzystać z prostej funkcji „Promuj post”, która nie wymaga znajomości menadżera reklam. Nie jest to złe rozwiązanie w sytuacji gdy Twój budżet jest niski, albo nie masz czasu na zagłębianie się w temat. Zresztą przy niskim budżecie nie da się optymalizować reklam ponad to, co zrobi sam system Mety. Tak, tak – Facebook, Instagram czy nawet Tiktok sam optymalizuje komu, kiedy i gdzie pokazać Twoją reklamę.
Najważniejsza nauka jakiej potrzebujesz to co należy promować. Odpowiedź jest banalnie prosta. Promuj te treści, które organicznie zdobyły największe zasięgi i zaangażowanie. Dzięki temu za tą samą kwotę dotrzesz do większej liczby osób, potencjalnych klientów. Nie musisz promować każdego postu, serio.
Współpraca z influencerami
Jest to kolejny, podobnie jak poprzednie, bardzo rozbudowany temat w marketingu social media i nie tylko. Jest on też pierwszym, z którego nie musisz korzystać, aczkolwiek dobrze by było 😉 Co uzyskasz dzięki współpracy z influencerami?
- Zasięgi wśród ich obserwujących, czyli dotarcie do bardzo konkretnej grupy odbiorców bez konieczności korzystania z systemu reklamowego
- Potwierdzenie jakości i rzetelności
- Pokazanie produktu lub usługi w naturalny, niezbyt nachalny sposób. Zwłaszcza dzięki Instagram Stories
Jednak współpraca z influencerami nie jest łatwa. Należy traktować to raczej jako długotrwały proces, a nie jednorazowe „strzały”. Finalnym celem takich działań jest zdobycie ambasadorów marki, którzy regularnie będą pokazywać Twoją markę. I wcale nie muszą to być influencerzy z zasięgami rzędu kilkudziesięciu czy kilkuset tysięcy obserwujących. Musisz mi wierzyć na słowo, ale często Ci mniejsi mają lepsze przełożenie na sprzedaż i postrzeganie marki niż internetowe gwiazdy.
Pozostałe aspekty, które musisz wziąć pod przy współpracy z influencerami to:
- sprawdzenie ich bazy obserwujących i odrzucenie tych, którzy mają fake oraz mass followersów bądź osoby spoza kraju, w którym prowadzisz działalność. Służą do tego takie narzędzia jak modash.io
- jak często, z jakimi markami i z jakim skutkiem współpracowali w przeszłości
- duży rozrzut oczekiwań finansowych pomiędzy podobnymi influencerami
- profesjonalne podejście do współpracy i rzetelne realizowanie zlecenia
- przygotowanie odpowiedniego briefu, który wyjaśni czego oczekujesz od takiej współpracy
Jak widzisz jest całkiem sporo elementów, o które musisz zadbać, aby współpraca była udana dla obu stron. Często o wiele bardziej opłaca się po prostu wydać te fundusze na kampanie reklamową.
Konkursy w social media
Bardzo popularne i często wykorzystywane narzędzie w działaniach w social media. Oczywiście nie tak lubiane jak na „początkach polskiego Facebooka” jakieś 10 lat temu, ale zawsze. Świetnie spisują się jeśli chcemy nie tylko pozyskać nowych użytkowników, ale przede wszystkim gdy chcemy w jakiś sposób nagrodzić najbardziej aktywne osoby na naszych profilach społecznościowych.
Obecnie najpopularniejszą i najbezpieczniejszą formą konkursów są odpowiedzi udzielane w komentarzach, a wybór zwycięzcy dokonywany jest przez jury. Dlaczego wspominam o bezpieczeństwie? Bo ciągle całkiem nieźle mają się „zawodowi konkursowicze”, którzy wygrywają wiele nagród w konkursach, a potem sprzedają je na serwisach aukcyjnych. Niektórzy wręcz zrobili z tego swój sposób na życie i zarabianie.
Niezwykle istotny jest też odpowiedni balans pomiędzy wartością, a ilością nagród. Z mojego doświadczenia wynika, że najlepiej sprawdzają się nagrody o wartości od 100 złotych netto. Jednak pamiętaj, że nagrody o wartości od 1000 złotych w górę ściągną wspomnianych wcześniej konkursowiczów. Więc jeśli na nagrody możesz przeznaczyć 1000zł to lepiej zastosować model 5 nagród po 200 złotych każda. Zwiększy to liczbę zgłoszeń konkursowych, ponieważ Twoi fani/obserwujący będą czuli, że mają większą szansę na wygraną.
Często pojawiają się też konkursy z dedykowanymi landing page’ami do wysyłania zgłoszeń konkursowych. Jest to zdecydowanie droższe rozwiązanie, ale pozwala na zbieranie adresów mailowych i wykorzystanie ich w innych działaniach marketingowych.
Co jeszcze powinieneś wiedzieć o konkursach w social media?
- każdy powinien zawierać regulamin z takimi informacjami jak nagrody, ich wartość netto, jasno określone kryteria wyboru
- nie możesz, zwłaszcza na Facebooku, wymagać oznaczania, tagowania czy polubienia profilu
- nie rób konkursów, gdzie o wyborze decyduje liczba polubień pod komentarze. Naprawdę za parę złotych można kupić setki takich polubień i padniesz ofiarą oszustwa
- nie zmieniaj raz podjętych decyzji, unikaj błędów. Konkursy mogą też być źródłem potencjalnego kryzysu wizerunkowego
Poza tym konkursy warto wesprzeć pewną kwotą budżetu promocyjnego, aby wygenerować większy zasięg. Nie polecam używania hashtagów #konkurs itp. ponieważ mogą ściągnąć przypadkowe osoby, dla których liczy się tylko nagroda.
Eventy siłą napędową social media
Nie ma nic bardziej wartościowego niż doświadczenie produktu lub usługi w świecie rzeczywistym. Żadne Instagram Stories czy piękne zdjęcie nie da nam tyle wiedzy o cechach produktu, co możliwość sprawdzenia go swoimi zmysłami. Oczywiście raczej nie stworzysz eventu dla wszystkich swoich klientów, bo zapewne logistycznie jak i finansowo nie będzie to się spinać. Aczkolwiek każdego rodzaju aktywacje w świecie rzeczywistym są mile widziane. Dlaczego?
Ponieważ dają okazję klientom do stworzenia własnego contentu (tak zwany „User genereted content”), który jest bardziej autentyczny niż to co przygotujemy jako marka. Dalej odbywają się miesięcznie dziesiątki prezentacji produktów, premier, na które zapraszani są influencerzy, ambasadorzy marek, najbardziej zaangażowani klienci. Na tego typu eventach jest zazwyczaj wiele atrakcji, które aż się proszą aby je zrelacjonować w social media!
Jeśli jesteś małą, lokalną marką oczywiście nie pójdziesz w tak dużą skalę. Ale to nie szkodzi! Proste aktywacje, wydarzenia w postaci pokazów, zajęć artystycznych, turniejów w różnych dyscyplinach swoje zrobią! Przy okazji pokażą, że jesteś marką aktywną, która działa proaktywnie, a nie tylko czeka na klientów z założonymi rękoma.
Analizuj wyniki i sprawdzaj progres – krok 3
Absolutną podstawą w każdych działaniach w marketingu jest mierzenie ich skuteczności – również w marketingu w social media. Masz do wyboru sporą liczbę danych, na których podstawie zweryfikujesz czy Twoje działania odnoszą skutek. Ale na koniec dnia to nie liczba obserwujących, wyświetleń wideo czy komentarzy pod postami jest najważniejsza. Najważniejsi są realni klienci, których pozyskasz i zostawią u Ciebie swoje pieniądze.
Poniżej znajdziesz link do tekstu, w którym dokładniej opisuje wskaźniki sukcesu w działaniach w social media. Ale pamiętaj, że one są tylko pośrednim krokiem na drodze sukcesu Twojej firmy. Oto kilka propozycji jak możesz mierzyć realny wpływ działań na wyniki sprzedaży:
- ustaw reklamę w Meta na bardzo małą odległość od Twojego sklepu/usługi (fizycznej placówki) i dodaj zniżkę na odpowiednie hasło. Dzięki temu będziesz mógł wyliczyć jak pieniądze wydane na kampanie przełożyły się na przychód
- współpracując z influencerami również oferuj zniżki na specjalne hasło. Dzięki temu sprawdzisz, który z nich ma najbardziej zaangażowaną i ufającą publikę
- obserwujący Twoje kanały w social media mogą liczyć na dodatkowe zniżki, promocje
- pakietuj swoje usługi/produkty w większą ofertę i promuj ją wyłącznie w social media
- w przypadku wielu usług olbrzymią rolę pełnią polecenia między użytkownikami. Pomyśl nad systemem member get member
Baw się komunikacją w social media – krok 4
Mam wrażenie, że większość firm i marek zbyt poważnie (czyt. sprzedażowo) podchodzi do swojej obecności w social media. Przede wszystkim stara się nikogo nie urazić. Problem w tym (co potwierdzają zapowiedziane przez Meta zmiany), że serwisy społecznościowe oparte są o emocje i rozrywkę. Jeśli Twoja marka potrafi to zapewnić to już osiągnąłeś część sukcesu.
Dlatego namawiam się do zabawy, testowania nowych formatów, cyklów publikacji. Większość Twoich postów, nie ważne co zrobisz, i tak nie będzie turbo angażujących. Zwłaszcza na początku Twojej przygody z mediami społecznościowymi. Czasami szalone pomysły są najlepsze. Szczególnie gdy dotyczą bieżących wydarzeń, trendów. Jeśli jesteś małą bądź średnią firmą to masz przewagę nad korporacjami w tworzeniu tak zwanego real time marketingu, czyli tworzeniu właśnie takich treści. Proces akceptacji trwa u Ciebie zdecydowanie krócej, więc możesz zareagować od razu i zgarnąć sporą ilość zaangażowania czy uwagi.
Pamiętaj jeszcze jedną rzecz: staraj się publikować różne formaty postów oraz treści. Nie skupiaj się tylko na grafikach czy linkach. Staraj się tworzyć i publikować jak najwięcej materiałów wideo (wspomniane wcześniej zmiany), ale nie zapominaj też o statusach tekstowych. Zwłaszcza gdy chcesz dotrzeć do starszych użytkowników.
Mam nadzieję, że powyższy tekst pomógł Ci zrozumieć „z czym się je” social media marketing i jak do niego podejść. Oczywiście poszczególne opisane przeze mnie punkty w rzeczywistości są bardziej złożone. Więc gdybyś chciał dowiedzieć się więcej zachęcam do czytania mojego bloga, albo też zgłaszania się do mnie na konsultacje – najlepiej przez LinkedIn.