Grupy na Facebooku są efektywnym narzędziem wspierającym działania fan page’a oraz kampanii reklamowych. Wymagają dużo pracy oraz zaangażowania, ale dzięki temu Twoja marka może zdobyć dużą liczbę bardzo zaangażowanych ambasadorów marki.
„Zrozumieć social media” moja debiutancka książka na temat psychologii mediów społecznościowych.
Grupy są ciągle rozwijane przez Facebooka. Nic dziwnego bo każdego miesiąca korzysta z nich 1,8 miliarda użytkowników serwisu, a ponad 70 milionów z nich jest administratorami bądź moderatorami przynajmniej jednej z nich. Na grupie można postować jako fan page, moderatorzy mogą zakładać eventy, mają dostęp do statystyk.
Nie jest to potwierdzone info, ale aktywności z grup mają wyższą szansę na znalezienie się na tablicach ich członków (wyższą nawet niż posty znajomych czy fan page’y).
Założyć grupę na Facebooku jest prosto – wystarczy tylko kilka kliknięć. Jednak na początku musisz podjąć dwie bardzo ważne decyzje: na temat prywatności grupy oraz zakresu swobody jaki dajemy jej członkom.
Ustawienia prywatności grupy na Facebooku
Pamiętaj, że grupy w swoim DNA służą do oddolnych, spontanicznych działań. Zdecydowana większość z nich jest zakładana przez osoby, a nie marki. Facebook pozwala nam na tworzenie grup:
– publicznych (każdy może je zobaczyć, ich treści oraz członków)
– zamkniętych (wszyscy ją mogą wyszukać, ale tylko członkowie widzą jej posty)
– tajne (tylko członkowie mogą ją wyszukać i widzieć jej posty)
W założeniu grupa brandowana na Facebooku ma za zadanie zbudować jeszcze bliższą więź pomiędzy marką, a konsumentami. Dlatego też sugeruję, aby ustawienie prywatności było na poziomie publicznej.
Oczywiście grupę możesz też wykorzystać do akcji z influenserami, których zapraszasz do testowania Twojego produktu bądź usługi i dzielenia się opiniami na ich temat. W takim wypadku raczej nie chcesz, aby ktoś z poza tego grona czytał posty na grupie. Wtedy tworzysz grupę zamkniętą bądź tajną.
Pamiętaj! Do 5000 osób możesz zmieniać ustawienia prywatności grupy jako administrator.
Czy pozwolić użytkownikom na zamieszczanie postów w grupach?
Niestety grupy na Facebooku są często wykorzystywane do spamowania. Profile (często nieprawdziwe) dołączają masowo do grup, aby zamieszczać linki do swoich stron, sklepów online czy fan page’y.
Dlatego rekomenduje zamknięcie możliwości zamieszczania postów komukolwiek bez wcześniejszej akceptacji moderatora. Dzięki temu odsiejesz wszelki spam, który może przerodzić Twoją grupę w wysypisko przypadkowych postów i linków. Z drugiej strony dasz głos i możliwość wypowiedzi swoim klientom.
Pamiętaj! Publikuj nie tylko same pozytywne opinie. Grupa służy rozwiązywaniu problemów klientów i rozwiewaniu wszelkich wątpliwości na temat Twojego produktu bądź usługi.
Rekomendowane ustawienia dotyczące uprawnień do publikowania na grupach na Facebooku |
Możesz zrobić grupę, w której każdy będzie mógł zamieszczać własne posty. Jednak w momencie, w którym grupa osiągnie dużą ilość osób będziesz miał bardzo duży problem z moderacją. Poza tym każda Twoja treść bardzo szybko „spadnie w dół” na tablicy grupy, przez co zostanie zauważona przez mniejszą liczbę odbiorców.
Jednym ze sposobów na to jest „podbijanie” postu na grupie. Posty na grupach działają jak posty na dobrze nam znanych forach internetowych: na górze jest ten, którego dotyczyła ostatnia aktywność.
Inną opcją jest „podpięcie” wybranego postu przez administratora na szczyt tablicy.
Moderacja
Jak już pisałem powyżej, grupy są po to, aby budować jeszcze bliższe więzi z klientami. Dlatego też moderacja i prędkość odpowiedzi musi stać na najwyższym poziomie.
Każdy zaakceptowany post członków grupy musi być natychmiast skomentowany, na każde pytanie musi zostać udzielona odpowiedź.
Możesz przyjąć, że na każde 1 do 3 tysięcy użytkowników będziesz potrzebował przynajmniej jednego administratora/moderatora. Wierz mi lub nie, ale duże grupy są obsługiwane przez kilkadziesiąt osób.
Unikaj autopromocji
Grupa na Facebooku nie służy do promowania – od tego jest Twój fan page. Dlatego nie zamieszczaj postów ze swoimi nowymi produktami czy promocjami.
Skup się raczej na działaniach content marketingowych (kliknij i przeczytaj), czyli zamieszczaj poradniki, ciekawostki na swój temat, odpowiadaj na najczęściej zadawane pytania na swój temat.
Większość osób na Twojej grupie to świadomi konsumenci znający produkt czy usługę, którą zarządzasz. Oni już dokonali zakupy, wydali na Ciebie pieniądze. Jeśli ich odpowiednio „dopieścisz” na facebookowej grupie to staną się ambasadorami marki polecającymi ją znajomym i rodzinie!
Jakie treści powinny znajdować się na grupie?
Przede wszystkim użytkownicy Facebooka traktują grupy jako miejsca, w których mogą spytać innych konsumentów o opinie i rekomendacje. Dlatego też bardzo ciężko jest tam przemycić treści produktowe. Na dobrze prowadzonej i moderowanej grupie mniej niż 10 procent treści powinna być zamieszczana przez markę! Reszta to tak zwany UGC (user generated content) w postaci pytań, poleceń czy zwykłego pochwalenia się swoimi osiągnięciami.
Dobrym przykładem grupy z dużą ilością UGC jest grupa „ARCHITEKTURA-Projekty wnętrz, domów, wykończenia, aranżacje, wizualizacje„. Pod każdym postem w ciągu kilku minut pojawia się nawet kilkadziesiąt rozbudowanych i merytorycznych komentarzy. Najczęściej są to opinie na temat danego sprzętu/marki (świetny feedback dla producenta!), porady czy inspiracje (członkowie grupy chętnie dzielą się zdjęciami własnych domów i mieszkań).
Podobnie jak w przypadku fan page’y warto na grupie zamieszczać zróżnicowane treści – od zdjęć, przez linki, wideo a kończąc na ankietach. Zwłaszcza te ostatnie mogą być świetnym źródłem informacji od szerszego grona konsumentów.
Na górze grupy warto też podpiąć (podobnie jak w przypadku powyższej grupy o architekturze) zbiór zasad i wykroczeń, za które grozi ban lub skasowanie posta.
Grupy na Facebooku to jeszcze dosyć rzadko wykorzystywane narzędzie przez marki. Nic dziwnego, ponieważ wymagają dużego nakładu pracy (ciągła moderacja). Jednak jeśli ktoś marzy o posiadaniu wiernych ambasadorów to powinien w grupy zainwestować. Zwłaszcza gdy produkt bądź usługa należy do kategorii premium i nie jest z FMCG.
Regulamin grupy na Facebooku
Jest on absolutnym „must have”. I nie musi on być przygotowany przez prawnika. Wystarczy kilka punktów, które dadzą użytkownikom jasno znać kiedy mogą otrzymać bana na grupie (stałego albo czasowego) oraz jakie posty nie są mile widziane. Przy odrzucaniu takowych można odnieść się do konkretnego punktu regulaminu.
Jeśli nie chce Ci się tworzyć go od nowa to sprawdź regulaminy, które są na grupach, do których należysz i na ich bazie przygotuj własny.
W nowej odsłonie Facebooka, która została narzucona użytkownikom od września 2020 roku w lewej kolumnie menu grupy znajdziesz opcję „Reguły”, która pełni rolę regulaminu.
Kogo przyjmować do grupy na Facebooku?
Jak już wcześniej wspomniałem do każdej grupy będą chciały dołączyć osoby, których głównym zadaniem jest spamowanie. Takie osoby publikują treści, które nijak się mają do tematy Twojej grupy i zazwyczaj namawiają do kupienia czegoś, przelania pieniędzy na składkę dobroczynną czy kliknięcia w podejrzany link.
Jeśli wybrałeś opcję zatwierdzania każdego nowego członka grupy to Facebook daje Ci kilka ważnych informacji o każdym z nich. Dzięki nim łatwiej będzie Ci podjąć decyzję na tak lub na nie.
Z reguły nie przyjmuj osób, które:
- nie mają w pełni uzupełnionego profilu o zdjęcie profilowe, pełne imię czy nazwisko lub nie są w języku polskim (boty z Azji)
- konto na Facebooku mają krócej niż 6 miesięcy
- należą już do kilkuset grup
- w razie wątpliwości sprawdź profil i częstotliwość postów oraz ich treść. Oczywiście miej na uwadze, że konto może być zablokowane dla osób, które nie są znajomymi
Dobrym sposobem na odfiltrowanie automatycznych botów jest zadanie aplikującym członkom 1-2 pytań (jest specjalna opcja w grupach).
Pamiętaj, żeby nie były to pytania, na które należy odpowiedzieć tak lub nie. Zmuś użytkowników do wysiłku i zatwierdzaj tylko te prośby o członkostwo, które zawierają rozbudowane odpowiedzi. Oczywiście ich brak oznacza, że taka osoba nie jest godna dołączenia do Twojej społeczności 😉
Czy Facebook dalej rozwija grupy?
Oczywiście, że tak! W mojej prywatnej opinii w 2021 roku wyprą tradycyjne fan page i będą głównym miejscem aktywności użytkowników Facebooka. 1 października odbyła się konferencja, podczas której ogłoszono kilka nowości:
- narzędzia do automatyzacji moderacji
- nowe tematy postów i hashtagi
- nowe narzędzia do płatnych współprac na grupach
- czaty
- nowe typy grup
Całą konferencję możesz obejrzeć poniżej (oglądaj od ok. 18 minuty).
Facebook Communities Summit Keynote 2020
We are live! Join us now for the Facebook Communities Summit Keynote and to celebrate 10 years of Facebook Groups.Tune in to hear the latest announcements from Facebook executives and learn how it'll be easier than ever to connect with more of what you love. Watch below!
Gepostet von Facebook App am Donnerstag, 1. Oktober 2020
Jeśli jesteś zainteresowany grupami na Facebooku, chcesz porozmawiać z doświadczonymi moderatorami to zapraszam Cię do poniższej grupy – „Grupy na Facebooku – porady, pytania, nowości„. Oczywiście nie obędzie się bez odpowiedzi na jedno czy dwa pytania, aby potwierdzić Twoją tożsamość 😉