Jak powinno wyglądać optymalne szkolenie z mediów społecznościowych i tworzenia contentu? Jest kilka elementów, na które warto zwrócić uwagę jeśli myślimy o skorzystaniu z tego rodzaju usługi dla siebie, swojego zespołu, firmy czy instytucji. I wcale cena nie jest najważniejszym z nich!
Dlaczego warto szkolić swój zespół?
Odpowiedź jest bardzo prosta – bo będą bardziej zadowoleni z pracy i zostaną z Tobą na dłużej. Dodatkowo nowo nabyta wiedza da im nowego „powera” do wykonywania codziennych obowiązków, ich praca będzie bardziej wydajna, a to przełoży się na Twój wynik biznesowy.
A co jeśli wyszkolę pracowników i odejdą do konkurencji? A co jeśli ich nie wyszkolisz i zostaną? Plus zdradzę Ci sekret – większość pracowników, którzy od Ciebie odejdą zrobią to niezależnie czy ich wyszkolisz czy nie. Ale Ci co zostaną będą lojalni i zaangażowani. Dobre warunki pracy oraz poczucie rozwoju coraz częściej jest ważniejsze niż kosmiczne zarobki.
Dobre szkolenia, czyli jakie?
Dla mnie to szkolenie, które jest dopasowane do danej instytucji. Niestety wielu szkoleniowców robi ten sam materiał w każdej firmie, niezależnie od branży. Oczywiście w naszych szkoleniach realizowanych z ramienia agencji kreatywno-strategicznej ReBrain slajdy czy zagadnienia się powtarzają, ale tylko wyłącznie wtedy, gdy jest to uzasadnione. Dodatkowo te same treści mają najczęściej inną narrację i historię.
Trzy rzeczy jako prowadzący szkolenie warto zrobić:
- Zapoznać się z bieżącymi działaniami firmy, której pracowników szkoli.
- Sprawdzić całą kategorię produktów, usług, w tym oczywiście konkurencję.
- Dokładnie poznać potrzeby pracowników. Odbywa się to poprzez wysłanie ankiety do beneficjenta szkolenia z prośbą, aby wypełniły ją osoby, które na owym szkoleniu będą obecne.
Dzięki temu trener może odpowiednio przygotować szkolenie, które będzie w pełni dostosowane do firmy i pracowników, których szkoli.
Jak ja prowadzę szkolenia?
Obserwuję grupę, poszczególnych uczestników szkolenia: to w jaki sposób siedzą, słuchają mnie, czy robią notatki, jak często spoglądają na telefon. Dzięki temu wiem, co, kiedy i do kogo powiedzieć, o co zapytać i na ile mogę sobie pozwolić sobie na luźny ton.
Mieszam formę wykładu z ćwiczeniami i zadaniami: Dzięki niej łatwiej wejść w interakcje, dopasować się do uczestników, a przede wszystkim utrzymać ich uwagę. Taka forma pozwala też utrzymać odpowiednią dynamikę i tempo. Więcej jest też pozytywnych emocji, które pomagają zapamiętać to przekazuje.
Unikam utartych haseł i ogólników. Nie żongluję dziesiątkami pojęć bez ich wytłumaczenia. Praktycznie nie zdarza się, aby uczestnicy szkolenia byli na podobnym poziomie wiedzy. Wolę, aby ze szkolenia byli zadowoleni uczestnicy, którzy mniejszą wiedzę. Co jest trochę strzałem w kolano dla mnie, ponieważ to właśnie ci z większą wiedzą później mnie ocenią, polecą innym albo np. zlecą przygotowanie strategii komunikacji.
Ćwiczenia podczas szkolenia
To świetny sposób na wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce. Dlatego też zadania czy ćwiczenia przygotowuję na końcu szkolenia. Uczestnicy wykonują je (jeśli to możliwe) w grupach dzięki czemu mogą ze sobą współpracować, wzajemnie inspirować i wymieniać pomysłami. Dużą uwagę zwracam na to, żeby efekty wykonywanych ćwiczeń nie lądowały w przysłowiowej szufladzie. Najlepiej jeśli już od następnego poranka będą mogli je wykorzystywać w swojej codziennej pracy. Tak stworzone przez uczestników pomysły i treści mają jeszcze jedną zaletę – należą do nich, więc chętniej je zrealizują i się do nich przyłożą.
Jak wygląda życie po szkoleniu?
Równie ważne co szkolenie jest to jak informacje, wiedza i umiejętności, które zdobyli uczestnicy szkolenia zostaną wykorzystane w pracy w następnych tygodniach czy miesiącach. Dlatego szkolenia, które realizuję mają bardzo praktyczny wymiar. Również luźniejsza forma, o której wspomniałem wcześniej pomaga, aby szkolenie miało dłuższą „żywotność”.
Dodatkowo przekazuję materiały po szkoleniu oraz w cenie zajęć oferuję kilka godzin konsultacji do wykorzystania w trakcie najbliższych miesięcy. Zawsze chętnie podpowiadam, uzupełniam wiedzę czy rozwiewam wątpliwości. Sam również śledzę działania marki po szkoleniu i zdarza się, że sam piszę z uwagami oraz pochwałami.
Ile kosztuje szkolenie z social media i tworzenia treści?
Wyżej wspomniałem już, że to nie tylko te kilka godzin, podczas których przekazuję wiedzę. Tak na dobrą sprawę przed samym szkoleniem wykonuję analizę całej branży, konkurencji, ustalam warunki, zakres szkolenia i oczywiście przygotowuje prezentację oraz pozostałe materiały. Wychodzi około 30-40 godzin mojej pracy. Przy moim doświadczeniu i wiedzy stawka godzinowa jest na poziomie seniora, więc około 300 zł netto.
Wycena szkolenia zależy też od wielkości firmy. Małe, lokalne firmy traktuję inaczej niż duże korporacje, które zdobytą wiedzę mogą przełożyć na o wiele większe rezultaty (sprzedaż, zysk, wizerunek).
Jesteś ciekawy, ile mogłoby kosztować szkolenie z komunikacji w social media dla Twojej organizacji? >> Napisz do mnie <<! Po przepytaniu Cię z podstawowych informacji o firmie oraz celu szkolenia będę w stanie przedstawić Ci konkretną (i dopasowaną do Twoich potrzeb) propozycję. Czekam na kontakt również na LinkedIn -> mój profil.