Reklama na Facebooku: wskazówki od specjalistów

pexels-photo-267399.jpeg

Jak przeprowadzić skuteczną kampanię reklamową na Facebooku? Jak uzyskać najlepsze stawki i osiągnąć zakładane cele biznesowe? Poniżej znajdziesz zestaw wskazówek, swoisty dekalog, który pomoże Ci znaleźć odpowiedzi na powyższe pytania. Wskazówki przygotowali specjaliści: Anna Czyżewska, Artur Smolicki, Kacper Skoczylas, Przemek Stański oraz Marcin Osiak.

 

Zachęcam do lektury i udostępniania.

Przygotuj i testuj dużo, różnych kreacji

Dzięki temu będziesz w stanie nawet kilkukrotnie zmniejszyć koszt za zaangażowanie, kliknięcie czy fana.

Promuj wyłącznie te treści, które świetnie angażują

Chodzi o content, który generuje organiczne zaangażowania większe niż 90 proc. twoich innych treści. W innym przypadku tracisz cenny budżet.

Monitoruj kampanie regularnie, nawet co kilka godzin

Stawki i wskaźniki sukcesu reklamy zmieniają się bardzo dynamicznie. Dzięki temu zatrzymasz na czas kampanie, które przynoszą słabe rezultaty i dodasz budżetu do tych, które przynoszą najwięcej korzyści Twojemu biznesowi.

Przeczytaj też:
Kiedy publikować posty na Facebooku, Instagramie i Twitterze?

Wskaźnik dopasowania reklamy to wyznacznik Twojego sukcesu

Przyjmuje on wartość od 1 do 10. Wszystkie reklamy, które mają poniżej 9 wyłączaj i dalej eksperymentuj z formatami i kreacją.

Ponad 80 proc. Facebooka w Polsce to mobile

Skup się na tym jak Twoje reklamy wyglądają na telefonach komórkowych, a potem dopiero jak prezentują się na komputerach.

Pamiętaj o celu!

– Wszystkie działania prowadzone w mediach społecznościowych powinny mieć jasno określony cel –  wyjaśnia Kacper Skoczylas, marketing manager, Squiz. – Dla przykładu – zajmując się marketingiem B2B powinieneś wiedzieć, że komunikacja w mediach społecznościowych ma przynieść 3 korzyści: wygenerowanie nowych leadów, wzmocnienie relacji z obecnymi prospektami oraz dystrybucja eksperckich treści. Dobrze skonstruowane cele powinny posiadać tzw. KPI (Key Points Indicators), które wyrażają je w postaci mierzalnych wskaźników, jakie należy osiągnąć aby uznać je za zrealizowane. Ważne jest aby były one spójne i dobrze przedyskutowane z innymi zespołami, dla których marketing realizuje swoje działania. Mierzenie zaangażowania pod postami czy ilość nowego ruchu na stronie nie ma znaczenia dla np. działu sprzedaży. Ich interesują nowe leady i czy otwarte szanse sprzedażowe. Radzę aby przed rozpoczęciem realizowania poszczególnych działań spotkać się ze wszystkimi interesariuszami w organizacji. Następnie zaplanujcie wspólną strategię, zrozumcie swoje potrzeby, a dopiero pod nie dobierzcie mierzalna cele.

Korzystaj z Audience Insights i poznaj grupę docelową

– Nawet najlepsza znajomość technicznych aspektów prowadzenia kampanii na Facebooku nie przyniesie nam satysfakcjonującego poziomu konwersji jeżeli nie określimy właściwie naszej grupy docelowej – przekonuje Artur Smolicki z newCreative. – Facebook daje nam praktycznie nieograniczone możliwości targetowania, dzięki czemu testować możemy dziesiątki, jeżeli nie setki rozwiązań. W jaki sposób możliwie najskuteczniej dobrać właściwą grupę naszych odbiorców? Skorzystać powinniśmy przede wszystkim z dwóch wyjątkowo efektywnych narzędzi czyli Audience Insight oraz Facebook Pixel.

Pierwsze z nich daje nam możliwość sprawdzenia struktury odbiorców większości dużych profili, w tym także tych, które należą do naszej branży. Informacje takie jak przedział wiekowy, zakres lokalizacji, stan cywilny czy zainteresowania odbiorców zdecydowanie przybliżają nas do efektywnych kampanii. Piksel Facebooka pozwala nam natomiast na zbieranie danych odnośnie użytkowników odwiedzających naszą stronę internetową czy też sklep online. W prosty sposób to właśnie odbiorcy przedstawiają nam swój profil, który następnie wykorzystać możemy do stworzenia efektywnej grupy docelowej. Nie tylko w kontekście remarketingu lecz przede wszystkim jako punkt wyjścia w poszukiwaniu innych, bardzo zbliżonych do naszych użytkowników, odbiorców. 

– Kiedy Twoja reklama jest skuteczna? Wówczas, gdy dociera z odpowiednim komunikatem do odpowiedniego użytkownika – podpowiada Anna Czyżewska, ecommerce marketing manager w DrTusz.pl. Przede wszystkim musisz wiedzieć, kim jest Twój użytkownik. Dowiesz się tego korzystając z Audience Insights, które dokładnie prześwietli Twoich fanów, klientów i każde custom audience. Poznasz nie tylko ich demografię, ale też zainteresowania, statusy związków oraz polubione strony. Dzięki szczegółowym informacjom odpowiednio dostosujesz komunikację do każdej z grup odbiorców. Istotna jest również analiza wyników i porównanie ich z wynikami Google Analytics. Tagując każdą reklamę masz możliwość sprawdzenia, jakie kreacje, teksty czy grupy odbiorców konwertują najlepiej. Zestawienie zasięgów, CPM-ów i innych wskaźników z rzeczywistą sprzedażą da Ci pełny obraz prowadzonych kampanii. Pomoże również wyciągnąć wnioski przy tworzeniu kolejnych kampanii w przyszłości. 

Ważność tego przykazania potwierdza Marcin Osiak, head of social media w Gazecie Olsztyńskiej i autor bloga marcinosiak.pl:

– Reklama na Facebooku jest skuteczna wyłącznie wtedy, gdy skierujemy ją do odpowiednich odbiorców. Facebook pozwala bardzo precyzyjnie skierować reklamę. Dzięki czemu na przykład reklamę rekrutacji w przedszkolu możemy pokazać tylko rodzicom dzieci w wieku 3-5 lat, a ofertę fotografa ślubnego wyłącznie osobom zaręczonym. Nie ma też chyba innej platformy, która w większych miastach pozwala wyświetlać reklamy do użytkowników na poziomie dzielnic, a nie tylko poszczególnych miast. Nawet najlepsza kreacja internetowa nie będzie skuteczna, jeśli pokażemy ją nie tym osobom, którym trzeba. Dlatego jeszcze raz podkreślę – kluczem do przeprowadzenia skutecznej kampanii reklamowej jest precyzyjne wybranie odbiorców. Facebook to chyba jedyna platforma, która w tak dokładny sposób pozwala określić do kogo skierujemy naszą reklamę. 

Pamiętaj o formatach wideo

 
– Myśląc o wrzuceniu filmu na Facebooka przede wszystkim pamiętaj co to za medium – mówi Przemek Stański z Filmwagon.pl. – Na każdym etapie, od planowania, przez produkcję, aż po upload i opis filmu, zadawaj sobie pytanie czy wybrane rozwiązania się sprawdzą. Facebooka szybko się scrolluje, najczęściej na smartfonie, a zatem w pionie, a wideo uruchamia się samo, ale za to bez dźwięku. Pamiętaj o tym i planuj film tak, aby od pierwszych sekund przykuwał uwagę warstwą wizualną lub dużym chwytliwym tytułem.

By dobrze wykorzystać pionową przestrzeń nagrywaj z myślą o docięciu filmu do kwadratowego formatu. Ewentualnie dodaj u góry i na dole duże napisy, które dodatkowo zaciekawią odbiorcę. Pamiętaj o tym, że Facebook żyje chwilą i jest bardzo memiczny. Często naprędce zrealizowane, ale aktualne materiały okazują się strzałem w dziesiątkę, podczas gdy wysmakowane treści dostarczone nie w porę przepadają bez echa. Pamiętaj o tym, że to medium społecznościowe, więc zadawaj w filmie pytania i prezentuj inspirujące treści, skłaniające do interakcji! I reaguj na te interakcje! Pamiętaj jakim medium jest Facebook i myśl jak sprytnie wykorzystać jego mechanizmy. 

::

Przeczytaj też:
Reklama na Facebooku: jak zacząć. Poradnik.

O autorze

Pracę z mediami społecznościowymi rozpocząłem w 2010 roku w agencji Ogilvy Interactive. Kolejne doświadczenie zdobywałem jako dyr. ds. mediów internetowych w magazynie branżowym Brief oraz product manager w Grupie Onet-RAS oraz social media manager w Edipresse Polska.  Czytaj więcej >

POLULARNE WPISY

Zobacz również na moje szkolenia

DODAJ KOMENTARZ