Pytanie o bezpłatne zwiększenie liczby fanów na Facebooku otrzymuję dosyć często. Oczywiście o wiele lepiej jest ich pozyskiwać z płatnych kampanii, ale dla tych co nie mają budżetu, ten krótki poradnik powinien się przydać.
Zacznijmy od pytania czy liczba fanów jest ważna? Oczywiście, że tak! Dzięki nim zwiększa się zasięg naszych treści. Załóżmy, że przeglądamy fan page włoskich restauracji. Mając do wyboru dwie równie atrakcyjne strony (pod kątem oferty i contentu), to wybierzemy tą z 500 fanami, czy z 7000? Większość z nas oczywiście pójdzie do tej, która uzbierała więcej fanów. Nazywamy to dowodem społecznej słuszności (social proof), który zawsze będzie działał niezależnie od trendów, technologii czy narzędzi marketingowych.
Dodatkowo zwiększa się rola zaangażowanych użytkowników, czyli takich, którzy „coś po sobie zostawią” (reakcja, komentarz). Wyświetlenia reklamy czy postów, które trwają średnio sekundę albo mniej praktycznie nic nie dają Twojej marce. W rosnącym wolumenie treści mózgi konsumentów szybko takie wyświetlenia usuwają jak zbędne dane.
Jak za darmo zwiększyć liczbę fanów? Aktywnie komentuj jako strona
Jest to droga dla bardzo cierpliwych i mających dużo czasu ludzi. Ważne, żeby to były merytoryczne, wnoszące coś do dyskusji komentarze. Komentowanie dla samego komentowania nie ma sensu. Aby to robić skutecznie znajdź profile osób czy innych stron powiązanych z Twoją działalnością. Mogą to być influencerzy, profile konkurencji (dla odważnych) czy profile mediów. Nie wrzucaj linków, nie namawiaj do kupna – to zniechęci raczej innych do wejścia na Twój profil i obserwacje.
Zadbaj o wtyczki społecznościowe na swojej stronie
Taka wtyczka powinna pojawić się na stronie głównej prowadzonej przez Ciebie strony bądź bloga, jak również na artykułach. Wejdź do Google Analytics i sprawdź, które Twoje treści mają największy organiczny ruch. Potem w każdej z nich dodaj baner/osadź fan page z zachętą do polubienia. Zrobisz to raz, a efekt będzie trwał wiecznie. Jeśli zależy Ci też na ruchu na stronę dodaj wtyczkę, która będzie umożliwiała przesłanie linku Messengerem do wybranych znajomych.
Unikaj inwazyjnych widgetów, które pojawiają się na warstwie i przysłaniają treść na stronie. Mogą wywołać irytacje użytkowników, ale też nie są lubiane przez algorytmy – zwłaszcza Facebooka.
Prowadź aktywnie swój fan page
Jeśli nie masz wystarczająco swoich treści do zamieszczania, to korzystaj z innych, które mieszczą się w zakresie tematycznym Twojego fan page’a. Nie obawiaj się tego, że robisz ruch komuś innemu. Jeśli prowadzisz bloga kulinarnego i nowy wpis przygotowujesz raz na tydzień, to w pozostałe dni udostępniaj wpisy innych blogerów czy serwisów kulinarnych.
Oczywiście wybieraj te, które mają największe zaangażowanie. Dzięki temu masz szansę na udostępnienia i polubienia strony. Dodatkowo dla Facebooka jest to sygnałem, że dostarczasz ciekawy, angażujący content, co zaowocuje lepszymi zasięgami podczas zamieszczania wpisów kierujących do twoich wpisów. Wybieraj głównie wideo natywne – one generują największe zaangażowanie.
Zapraszaj do polubienia
Są dwa sposoby. Po pierwsze możesz zaprosić swoich znajomych bądź współpracowników. Po drugie masz taką możliwość przy osobach, które zostawiły reakcję przy Twojej treści na fan page’u. Wystarczy, że pod postem klikniesz ikonkę z reakcjami i rozwinie Ci się lista osób, które je zostawiły. Przy osobach, które nie są fanami strony jest przycisk „Zaproś”. Pamiętaj o tej funkcji zwłaszcza gdy uda Ci się stworzyć angażującą treść!
Kampanie skierowanie na ruch na stronę
Gdy prowadzisz na Facebooku płatną kampanię, której celem jest skierowanie ruchu na stronę to nie płacisz za fanów, którzy dzięki tej kampanii polubili Twój fan page. Za darmo? Za darmo, więc do zestawienia się nadaje 😉
::
Niestety drogi na skróty już dawno temu na Facebooku się skończyły. Można osiągnąć duży wzrost liczby fanów czy zaangażowania, ale do tego potrzebny jest świetny, unikatowy content jak również przynajmniej kilkadziesiąt złotych (wtedy mamy zasięg sięgający nawet kilkaset tysięcy osób).
Dlatego mimo wszystko zachęcam do korzystania z reklam na Facebooku. Poniżej 2 linki do poradników:
Zobacz też: Reklama na Facebooku: jak zacząć? Poradnik
Zobacz też: Promowanie postów na Facebooku. Poradnik