Influence marketing: dlaczego robisz to źle?

influence marketing

Influence marketing jest narzędziem, po które coraz częściej sięgamy, gdy naszym celem jest promocja marki. W świecie, który coraz mocniej zaczyna być zdominowanym przez technologie, a sztuczna inteligencja śmiało wkracza w marketing, działania z influencerami pokazują, że emocje i obecność drugiego człowieka jest równie ważna w sprzedaży, co zaawansowane algorytmy oraz gigabajty danych. Jednak nie są to proste działania i bardzo łatwo popełnić w nich błąd, który może się skończyć nawet kryzysem dla marki. Jak uniknąć takich sytuacji?

 

Przede wszystkim musisz zdawać sobie sprawę, że w przypadku prowadzenia automatycznych kampanii Twoje pomyłki oraz błędy nie mają aż tak dużego znaczenia. Co najwyżej przepalisz część budżetu. Jeśli jesteś w miarę ogarniętym marketerem to szybko zauważysz, że coś jest nie tak i jednym kliknięciem wstrzymasz kampanię, a co za tym idzie nierozsądne wydawanie pieniędzy. Influencer, jego odbiorcy i Twoi klienci będą zawsze pamiętać wszelkie potknięcia, wypominać Ci nieudolne próby reklamowania się. Dane zawsze zapominają i wybaczają – ludzie niezbyt często.

Poniżej znajdziesz kilka podpowiedzi jak uniknąć największych błędów w działaniach z influencerami.

Monitoring internetu na dzień dobry

Zanim zdecydujesz się na współpracę z kimkolwiek, powinieneś sprawdzić co już o Tobie mówią/piszą w internecie. Wykorzystując narzędzia takie jak Brand24, Newspoint czy SentiOne przeszukaj czeluście internetu w poszukiwaniu treści, które dotyczą Twojej marki. Zwróć szczególną uwagę na negatywne komentarze oraz na najczęściej powtarzające się źródła i osoby, z których pochodzi ten content. Nie oszukujmy się – nie każdy promowany produkt czy usługa jest najwyższej jakości. Coraz więcej influencerów odmawia współprac z markami, których produkty są wątpliwej jakości, mają wady czy nie spełniają danej wcześniej obietnicy. Doskonale zdają sobie sprawę, że ich obserwujący szybko odkryją kłamstwo czy nawet ukrywanie pewnych niewygodnych faktów i się odwrócą plecami. Zarówno do nich, jak i do marki, którą reklamowali.

Monitoring internetu da Ci odpowiedź czy w ogóle jest sens rozpoczęcia współpracy z influencerami.

Influencer jest królem contentu

Współpraca z twórcami internetowymi nie polega na wysłaniu im gotowego wpisu czy baneru reklamowego, który mają zamieścić na swoich mediach. Ich kanały traktuj nie jako miejsce do promocji marki. To stolik, przy którym wszyscy zasiadają i dyskutują o produktach bądź usługach. Właścicielem tego stolika i rozdającym karty jest influencer. Wciskając mu swoje treści zachowujesz się jakbyś grając w pokera ze znajomymi chciał podłożyć kartę, która pochodzi z zupełnie innej talii. Wszyscy od razu to zauważą i słusznie posądzą Cię o oszustwo. Najprawdopodobniej już nie zasiądą z Tobą do tego samego stolika.

Jak współpracować z influencerem?

  • Poinformuj na czym Ci najbardziej zależy. Chcesz, aby odbiorcy poznali konkretną cechę produktu? A może Twoim celem jest poinformowanie ich promocji? Przekaż taką informację drugiej stronie
  • Przedstaw swoją ogólną strategię marki. Działania twórcy treści, z którym współpracujesz, powinno odbywać się w jej ramach. Niestety bardzo często są to działania ad-hoc oderwane od wcześniej ustalonego, długofalowego planu działania
  • W przypadku wideo dopracuj najpierw scenariusz. Dokonywanie poprawek w zmontowanym już materiale wideo jest dużo bardziej pracochłonne, często wymaga dokręcania scen i dodatkowych ujęć

Content marketing: to musisz o nim wiedzieć

Lepiej mieć 1 przyjaciela, niż 5 kolegów

Ta stara prawda życiowa odnosi się również do współpracy z influencerami. Koledzy i znajomi w ciężkich chwilach bez zawahania Cię opuszczą. Co innego z przyjacielem, który będzie trwał u Twego boku.

Decydując się na współpracę z influencerami postaw na budowanie trwałych relacji, które będziesz wzmacniać kolejnymi akcjami. Nie skacz „z kwiatka na kwiatek” przeprowadzając każde działanie z innym twórcom treści.

Co daje Ci współpraca długofalowa:

  • znasz osoby, z którymi współpracujesz. Dzięki temu sprawniej załatwisz wszelkie kwestie formalne takie jak umowy, brief
  • nie musisz tracić czasu na ponowne tłumaczenie o co chodzi w Twojej marce i jaką ma ogólną strategię
  • obserwujący danego influencera będą lepiej konwertować na sprzedaż gdy zobaczą, że ich idol ciągle korzysta z Twojego produktu bądź usługi

Influencer to Twój partner biznesowy

Niestety wielu marketerów jest przekonanych, że wystarczy wysłać influencerowi #daryLosu, aby ten skakał z radości. Otóż nie!  Nawet ci zaliczani do grona microinfluencerów (czyli mający maksymalnie kilka tysięcy followersów, lub nawet mniej), są bardzo wybredni. Priorytetem dla nich jest dbanie o swoją społeczność, dostarczanie im jakościowych treści. Słusznie zakładają, że nie ma dróg na skróty, a ciężka praca i wytrwałość przyniesie konkretne korzyści biznesowe w przyszłości. Dlatego nie skuszą się na promowanie Twojej marki jeśli uznają, że nie pasuje ona do ich grupy. Że jest, wcześniej wspomnianą, kartą z innej talii.

Pamiętaj, że influencer to też zawód. Przygotowanie nawet jednego posta na Instagram to nie jest takie „hop-siup”! Wszystko zajmuje czas – od przemyślenia koncepcji, przez wykonanie, a skończywszy na dystrybucji w kanałach społecznościowych. Coraz więcej influencerów jest świadomych, że ich czas i zebrana grupa odbiorców mają realną wartość.

Jak traktować influencera:

  • wysyłając ofertę bądź bardzo konkretny i napisz czego oczekujesz. Nie narzucaj swoich warunków, tylko pytaj o jego wycenę. W ten sposób nie wybudujesz na początku niepotrzebnego muru w komunikacji
  • influencer poradzi sobie bez Ciebie, więc musisz od pierwszego kontaktu dać mu poczucie, że traktujesz go jako partnera biznesowego
  • nie wysyłaj tej samej oferty do kilkudziesięciu influencerów na raz. Zwłaszcza jeśli skupiają się wokół tej samej kategorii tematycznej
  • o ile jest to możliwe spotkaj się osobiście z influencerem w celu dopięcia szczegółów współpracy. Taka wspólna kawa pozwoli wejść waszej relacji na wyższy poziom zaufania i zaangażowania

::

Jakie są Twoje doświadczenia w kwestii współpracy z influencerami i twórcami treści? Co byś dodał do powyższych wskazówek?

Czekam na komentarz!

O autorze

Pracę z mediami społecznościowymi rozpocząłem w 2010 roku w agencji Ogilvy Interactive. Kolejne doświadczenie zdobywałem jako dyr. ds. mediów internetowych w magazynie branżowym Brief oraz product manager w Grupie Onet-RAS oraz social media manager w Edipresse Polska.  Czytaj więcej >

POLULARNE WPISY

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również na moje szkolenia

DODAJ KOMENTARZ