Skip to content
  • Aktualności
  • Social media
  • Marketing
  • Więcej
    • Współpraca
    • O mnie
Menu
  • Aktualności
  • Social media
  • Marketing
  • Więcej
    • Współpraca
    • O mnie
  • Aktualności
        • NAJNOWSZE WPISY

          Aktualności

          Jak osiągnąć sukces w biznesie? I co mają z tym wspólnego superbohaterowie?

          Aktualności Social Media

          Czy Instagram sam się wykończy?

          Aktualności Technologia

          Czym jest metaverse? Wielką ściemą? Mokrym snem Zuckerberga czy może przyszłością?

  • Social media
        • NAJNOWSZE WPISY

          Social Media

          BeReal: chwilowy wystrzał czy trend na lata?

          Aktualności Social Media

          Czy Instagram sam się wykończy?

          Marketing Social Media

          Social media marketing – jak robić go dobrze?

  • Marketing
        • NAJNOWSZE WPISY

          Marketing Social Media

          Social media marketing – jak robić go dobrze?

          Marketing

          Oblicze content marketingu w 2022 roku – łatwo i tanio już było

          Marketing

          Nie używaj tych KPI w social media!

  • Więcej
    • Współpraca
    • O mnie

Jak stworzyć viral content?

  • Marketing, Popularne, Social Media
people-mother-family-father.jpg

Viral to bardzo modne pojęcie w branży marketingowej, reklamowej i mediowej. Jest złotym Graalem niemal każdego pracownika agencji reklamowej czy brand managera. Jak zatem stworzyć viralową treść? Idealny viral powinien być dobrze nagranym wideo nawiązującym do bieżących wydarzeń, które niosą za sobą olbrzymi ładunek emocjonalny.


Oczywiście „idealny viral” to rzadkość, biały kruk czy wręcz Yeti. Jednak bardzo często wystarczy, aby dana treść spełniała 3 z 4 poniższych warunków, aby można było ją zakwalifikować jako viralową.

Z premedytacją nie cytuję żadnej podręcznikowej definicji – są ich dziesiątki i każda z nich ma w sobie sporo prawdy. Jednak w branży ważniejsze od znajomości definicji jest „czucie” tego czym jest wiral.

Na czasie, odwołanie do bieżących wydarzeń

Jest to chyba najważniejszy element viralowej treści. Bardzo często virale pokazują znany wszystkim temat, zagadnienie w zupełnie nowy sposób, zaskakujący dla odbiorców. Przykładem tego była kreacja polskich piłkarzy przed Euro2016, przerobionych na lata siedemdziesiąte, czyli z czasów największych sukcesów Orłów Górskiego. Taka treść zdecydowanie wybiła się ponad dziesiątki wywiadów, analiz i ocen ekspertów, które można było znaleźć każdym medium.

 

Źródło: kobieta.gazeta.pl

Odpowiedni format

Viralem może być zarówno status tekstowy, jak i grafika, link czy wideo. Jednak to właśnie wideo jest najbardziej przyjaznym formatem dla treści wirusowych. Po pierwsze jest o wiele bardziej bogatsze w informacje (obraz + dźwięk), przez co wywołuje więcej emocji. Po drugie jest mocniej „promowane” przez Facebooka w newsfeedach użytkowników, a jak wiadomo obecnie każdy viral potrzebuje Facebooka i wcześniej lub później, ale na niego trafi.

Jakość wykonania

Dobrze wiemy, że viralem może się stać rozmyte zdjęcie Yeti lub niewyraźny film nakręcony komórką. Jednak największą moc mają superprodukcje takie jak House of Cards czy Gra o Tron. Tak! To też są virale. Wystarczy, że spojrzycie na socialowe tablice swoich znajomych po finale ostatniego sezonu produkcji HBO – wszędzie pełno smoków, jasnowłosych, samozwańczych królowych i otagowań na Facebooku.

Maksymalny ładunek emocjonalny

Viralem nie stanie się rzecz, która jest nudna. Nuda to brak emocji. I nie do końca liczy się rodzaj emocji. Nie ważne czy treść zaskakuje, szokuje lub jest przepełnione miłością. Ważne żeby tej emocji było dużo, „pod kurek”.

I tutaj ważna uwaga jeśli chodzi o marki, które chcą tworzyć virale. Powinny skupić się właśnie na tym elemencie. Dlaczego? Ponieważ emocje pomagają w zapamiętywaniu informacji takich jak brand, logo czy oferta. Świetnym przykładem jest reklama świąteczna Allegro.

A teraz bonus: wzór na siłę viralu.

Załóżmy, że każdy z 4 wyżej wymienionych elementów idealnego virala może przyjąć wartość od 1 do 3.

Wzór na siłę viralu wygląda następująco:

Format x odwołanie do bieżących wydarzeń x jakość x emocje

Dla powyższej reklamy Allegro przyjmijmy następujące wartości:

Format: mamy do czynienia z wideo, więc 3
Odwołanie do bieżących wydarzeń: materiał wypuszczony przed świętami, więc również 3
Jakość: świetnie nakręcone i zrealizowane, więc również 3
Emocje: wciągająca fabuła, jesteśmy ciekawi jak się zakończy, a kończy się mega pozytywnym i wzruszającym akcentem, czyli też 3

Czyli mamy maksymalny wynik: 3x3x3x3=81

Jest to dosyć mocno naciągane, więc traktujcie to z przymrużeniem oka.

::
A jaką definicję viralowej treści Wy przyjmujecie? Jak zawsze zachęcam do dyskusji w komentarzach.

Przykład branżowej grafiki, której udało się zebrać sporo viralowego zasięgu 😉

O autorze

Pracę z mediami społecznościowymi rozpocząłem w 2010 roku w agencji Ogilvy Interactive. Kolejne doświadczenie zdobywałem jako dyr. ds. mediów internetowych w magazynie branżowym Brief oraz product manager w Grupie Onet-RAS oraz social media manager w Edipresse Polska.  Czytaj więcej >

POLULARNE WPISY

Jak stworzyć viral content?

grupy na facebooku

Grupy na Facebooku: poradnik jak z nich korzystać

community manager

Community Manager: zakres obowiązków i zarobki

Zobacz również na moje szkolenia

DODAJ KOMENTARZ

Blog o marketingu, reklamie, mediach i trendach. Zapraszam do kontaktu.

Envelope Facebook-f Twitter Linkedin-in Instagram

O MNIE

36297895_2114713721891794_5127072511875350528_n
Pracę z mediami społecznościowymi rozpocząłem w 2010 roku w agencji Ogilvy Interactive. Kolejne doświadczenie zdobywałem jako dyr. ds. mediów internetowych w magazynie branżowym Brief oraz product manager w Grupie Onet-RAS oraz social media manager w Edipresse Polska.  Czytaj więcej >

STRONY

  • Aktualności
  • Social Media
  • Marketing
  • Więcej
    • Współpraca
    • O mnie
Menu
  • Aktualności
  • Social Media
  • Marketing
  • Więcej
    • Współpraca
    • O mnie