Jak zrobić angażujące posty na Instagramie

Zdjęcia instagram

Nie da się ukryć, że Instagram bardzo dynamicznie się rozwija. Globalnie ma ponad miliard użytkowników. W Polsce w grudniu 2019 roku korzystało z serwisu 7 milionów osób. Marketerzy coraz częściej myślą o Instagramie jako o nowym Facebooku. Dorzućmy do tego migrację celebrytów oraz dynamiczny rozwój działań influence marketingowych i mamy odpowiedź na pytanie dlaczego powinieneś bardziej przyłożyć się do działań na Instagramie.

O instagramowym algorytmie, który decyduje o zasięgach organicznych, wiemy jeszcze mniej niż o tym, który rządzi Facebookiem. Można zakładać, że kierują nimi podobne zasady i reguły. Jedną z najważniejszych jest zaangażowanie w pierwszych minutach po opublikowaniu danej treści – im jest wyższe, tym większy zasięg organiczny ta treść zdobędzie.  Prowadzi to do prób „oszukiwania” algorytmu poprzez sztuczne nabijanie polubień i komentarzy od razu po opublikowaniu postów. Jest to ryzykowne, zwłaszcza na Instagramie, ponieważ algorytm identyfikuje takie grupy wzajemnie lajkujące swoje treści (i może zbanować wszystkie konta zamieszane w ten proceder).

Post na Instagramie – z czego się składa?

Głównym elementem (i najważniejszym) jest medium w postaci zdjęcia, galerii lub wideo. To ono przyciąga wzrok odbiorcy i decyduje czy będzie dalej przeglądał feed, czy może na chwilę zatrzyma się na Twoim contencie. Ważnym elementem jest też opis, zwłaszcza gdy masz już zebraną grupę wiernych obserwujących. Będą chcieli przeczytać co u Ciebie słychać i co masz do powiedzenie nie tylko jako influencer, ale też jako marka. W ramach opisu są również hashtagi, które pełnią bardzo ważną rolę jeśli chodzi o dotarcie do nowych użytkowników. Poniżej omówię dla Ciebie każdy z tych elementów.

Zdjęcia na Instagramie

Jeśli chodzi o zdjęcia, czyli najpopularniejszy format, to musisz pamiętać o kilku rzeczach. Przede wszystkim zdecydowanie większe zaangażowanie (wynika to z badań, jak również analiz profili, które wykonywałem) mają zdjęcia, na których pojawia się twarz, osoba. Jest to zła wiadomość jeśli zajmujesz się fotografią architektury, krajobrazu lub publikujesz zdjęcia rękodzieła. Już na starcie jesteś delikatnie pod kreską. No chyba, że dobierzesz bardzo dobre hashtagi, które są obserwowane przez osoby interesujące się Twoim tematem.

Instagram: strategia prowadzenia konta i profilu

Format i wielkość zdjęcia na Instagramie

Mamy do wyboru 3 formaty: horyzontalne, wertykalne i kwadratowe. Drugi i trzeci zdobywa zdecydowanie największe zaangażowanie i rekomenduje zamieszczanie zdjęć właśnie w tym formacie. Minimalna rekomendowana wielkość zdjęć na Instagramie to:

  • kwadratowe: 1080x1080px
  • wertykalne: 1080x1350px
  • horyzontalne: 1080x566px

Galerie zdjęć

W poście zamiast jednego zdjęcia możesz dodać galerię składającą się z maksymalnie 10 zdjęć. Czy powinieneś tak robić? Tak, ponieważ zwiększasz zasięg organiczny postów oraz zaangażowanie. Jak to działa? Gdy Twoi obserwujący przeglądają feed na Instagramie i po raz drugi dotrą do Twojego postu, który jest galerią, to zostanie im wyświetlone kolejne zdjęcie z galerii (drugie, trzecie itp.). Co Ci to daje? Gdy obserwujący nie wejdą w interakcję z pierwszym zdjęciem galerii istnieje szansa, że zrobią to z jednym z kolejnych.

Ile zatem powinno być zdjęć w galerii? Szczerze to ciągle to testuje porównując statystyki postów – zasięg i wyświetlenia. Galerie z dwoma zdjęciami mają w moim przypadku około 30-50 proc. więcej wyświetleń niż pojedyncze zdjęcia. Na razie nie zaobserwowałem znaczącej różnicy pomiędzy galeriami z 2 i 3 zdjęciami, więc na tę chwilę moją rekomendacją jest wykorzystywanie właśnie takiej ich liczby.

Pamiętaj, żeby zdjęcia w galerii były na ten sam temat (np. taka sama stylizacja fashion), ale nieco się od siebie różniły.

Jakie filtry stosować na Instagramie?

Według badania przeprowadzonego przez Iconsquare w 2018 najbardziej popularnym filtrem, który był wykorzystany aż w 89,5 proc. był filtr… normal. Jednak pamiętajmy o tym, że wielu użytkowników, zwłaszcza profesjonalnych fotografów, wykorzystuje zewnętrzne aplikacje do edycji zdjęć. Dlatego też nie wybierają żadnego filtra w samym Instagramie.

Drugim najchętniej wybieranym filtrem jest Clarendon. Cechą charakterystyczną tego filtra jest to, że rozjaśnia jasne miejsca na zdjęciu i ściemnia ciemne.

Bardzo ciekawie prezentują się też wyniki badania przeprowadzonego przez Canvę. Przeanalizowali ponad milion zdjęć na Instagramie pod kątem tego, który filtr zbiera najwięcej polubień. Co więcej, wyniki poszatkowali według popularnych kategorii.

  • Zdjęcia natury – filtr Valencia
  • Selfie – bez filtru (Normal)
  • Fashion – filtr Kelvin
  • Jedzenie – filtr Skyline i Normal

Zaskakuje mnie użycie Kalvina przy fashion, ponieważ bardzo mocno zmienia kolory. Oczywiście stosując dany filtr możesz zmniejszyć jego intensywność (klikając w niego ponownie pojawia się suwak). Jeśli nie masz na liście któregoś z tych filtrów, tapnij na końcu listy w „zarządzanie filtrami”. Otworzy Ci się lista wszystkich filtrów – przy części z nich trzeba zmienić ich widoczność.

Instagram - jakich filtrów używać

Wideo na Instagramie

Post wideo na Instagramie charakteryzuje się tym, że zamiast liczby polubień widoczna jest liczba wyświetleń. Co ciekawe według wyżej przytoczonego badania Iconsquare materiały wideo mają niższy engagement rate niż zdjęcia (1,7 proc. vs. 2,7 proc.).

Oto kilka istotnych wytycznych odnośnie formatu wideo:

  • od 3 do 60 sekund długości
  • maks. 100mb
  • format mov albo mp4
  • wielkość od 4/5 do 16/9, maksimum 1920px szerokości

Opis i hashtagi w postach

Instagram jest medium nastawionym na przekaz multimedialny w postaci zdjęć i filmów. Jednak nie powinieneś rezygnować z dodawania opisów tekstowych do publikowanych treści. Warto napisać parę słów od siebie:

  • co było inspiracją
  • kiedy i w jakich okolicznościach zostało zrobione zdjęcie
  • zadać pytanie do obserwujących z prośbą o komentarz

Hashtagi natomiast pozwalają dotrzeć poszerzyć grupę odbiorców, zwiększyć zaangażowanie i zdobyć nowych obserwujących. Kwestię tego jak z nich korzystać poruszyłem w poniższym wpisie:

Hashtag: jak używać w social media?

O autorze

Pracę z mediami społecznościowymi rozpocząłem w 2010 roku w agencji Ogilvy Interactive. Kolejne doświadczenie zdobywałem jako dyr. ds. mediów internetowych w magazynie branżowym Brief oraz product manager w Grupie Onet-RAS oraz social media manager w Edipresse Polska.  Czytaj więcej >

POLULARNE WPISY

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również na moje szkolenia

DODAJ KOMENTARZ