Złoty Graal większości nastolatków na świecie! Oraz marketerów, którzy uwierzyli, że w ten sposób poprawią wizerunek oraz sprzedaż swojej marki. Wyświetlenia na TikToku stały się wyznacznikiem sukcesu młodych ludzi i firm. Pogoń za nimi jest grywalizacją, która silnie działa na nasz mózg oraz układ hormonalny. Tak na dobrą sprawę dla większości użytkowników serwisu i marek, które chcą się na nim reklamować ta pogoń za wyświetlenia nie jest opłacalna. Użytkownicy mają nikłą szansę stać się influencerami zarabiającymi przynajmniej średnią krajową. Marki natomiast dzięki TikTokowi raczej nie zwiększą w znaczący sposób swojej sprzedaży.
Na skróty:
- Średni czas wyświetlenia wideo Tiktoka
- Trendy na TikToku
- Jak często publikować na TikToku
- Jak uzupełnić profil na TikToku
Ogólnie rzecz biorąc TikTok nie jest poważnym medium. Przynajmniej content, który na nim ląduje. Znikoma część treści jest ciekawa, inspirująca, edukująca. Reszta to totalna rozrywka, pseudo śmieszne wyzwania, tańce i wałkowane po kilka tysięcy razy tych samych dowcipów. Co za tym idzie TikTok nie jest dla każdej marki odpowiednią platformą. Więcej na ten temat już pisałem, gdy poruszałem temat obecności biznesu na chińskiej platformie.
Jak mieć więcej wyświetleń na TikToku? Porady „ekspertów”
Przejrzałem dla Ciebie kilkadziesiąt tekstów oraz poradników wideo na Youtubie w tym temacie. Poniżej wybrałem te porady, które powtarzają się najczęściej oraz te, które uważam za najbardziej sensowne. Wyboru dokonywałem na bazie swojego doświadczenia i znajomości algorytmów innych serwisów społecznościowych takich jak Facebook czy Instagram.
Średni czas wyświetlenia TikToka
Tutaj chyba nie ma żadnej niespodzianki. Każdy serwis społecznościowy, gra czy aplikacja chce naszą uwagę przyciągnąć na jak najdłuższy czas. Dlatego też największe zasięgi będą otrzymywały materiały, które oglądamy najdłużej. Chodzi o dwa wskaźniki: średni czas oglądania w sekundach oraz procent obejrzanego materiału.
Początek wideo, dosłownie jego pierwsza sekunda powinna przykuć uwagę i zatrzymać oglądającego na dłużej. Możesz to osiągnąć pokazując coś zaskakującego, ładnego, nietypowego. Działa też pytanie zadane oglądającym (pod warunkiem, że też jest zaskakujące, odnosi się do preferencji oglądających np. kulinarnych czy muzycznych). Zadziałać mogą również dłuższe teksty 150-200 znaków, które są od razu widoczne i oglądający intuicyjnie będą je chcieli przeczytać. W tym przypadku musisz zadbać, aby dało się je łatwo przeczytać (duży font, kolor odcinający się od tła). Zachęcam Cię do testowania różnych rozwiązań.
Ważne jest też, aby Twoje TikToki były dynamiczne, napakowane jak Pudzian przed zawodami. Unikaj kręcenia longiem na jednym ujęciu. Jeśli nie da się tego zrobić to staraj się szybko zmieniać napisy i opowiadać historię. Pamiętaj, aby idealnie dostosować długość tekstu do czasu, tak aby odbiorca miał odpowiednią ilość sekund na jego przeczytanie. Ważna uwaga: lepiej żeby go miał mniej (wtedy jest szansa, że się skusi na powtórne obejrzenie wideo), niż więcej (ryzyko, że się znudzi i skończy oglądać).
Oczywiście można nagrywać i publikować TikToki dłuższe niż 15 sekund (1 lub 3 minuty), ale zanim rzucisz się z motyką na Słońce lepiej potrenuj przykuwanie uwagi na 15sekundowych wideo 😉
Ile sekund powinno trwać wiralowe wideo na TikToku?
Na pewno nie mniej niż 6-7 sekund. Zauważyłem, że bardzo krótkie wideo algorytm TikToka raczej niechętnie wspiera i nagradza dużą ilością wyświetleń. Z drugiej strony na siłę nie wydłużaj swojego wideo – straci na atrakcyjności, a to sprawi, że jeden z dwóch najważniejszych wskaźników sukcesu, czyli procentowy średni czas oglądania, znacząco spadnie. Lepiej stworzyć film, który trwa 10 sekund, ale większość osób obejrzy go do końca, niż 20 sekundowe wideo, w którym użytkownicy odpadną w połowie oglądania.
Eksperci radzą, ale nie licz na nic czego już nie wiesz
Jeśli mam być szczery to większość porad dotyczących TikToka można przyłożyć do każdego innego serwisu społecznościowego. Publikuj w odpowiednich godzinach (ale nikt nie podaje w jakich), używaj odpowiednich hashtagów (porada jak z Instagrama), bądź kreatywny (serio?), znajdź swoją grupę docelową itd. itp. Jeśli prowadziłeś działania na innych serwisach społecznościowych w przeszłości to powinna to być dla Ciebie „klasyka polskiego jazzu”. Podobnie jak wchodzenie w różnego rodzaju kolaboracje, duety czy nadawanie na żywo.
Z hashtagami klasycznie – jeśli chcesz mieć konto na temat książek, to stosuj te dotyczące czytania. Jeśli jesteś fanem piłki nożnej to korzystaj z hashtagów, które jej dotyczą i tak dalej. Popularne #fyp #viral #love i tym podobne nie pomogą Ci wygenerować dodatkowych zasięgów i dotrzeć do interesujących Cie odbiorców. Musiałbyś utrafić z jakimś naprawdę genialnym, viralowym wideo, a to szansa obecnie jak 1 do 100000.
TikTok też w oficjalnym komunikacie stwierdził, że nie ma potrzeby dodawania hashtagów do opisów, ponieważ ich sztuczna inteligencja sama rozpoznaje co jest na materiałach wideo i potrafi dopasować wyświetlenia pod preferencję poszczególnych użytkowników aplikacji.
W tym tekście podpowiadam jak korzystać z hashtagów na Instagramie (chociaż tutaj też Instagram raczej wspiera się AI podobnie jak w przypadku TikToka).
Trendy na TikToku
Te zmieniają się jak pogoda w górach. Niektóre są bardziej kreatywne, inne mniej. Jedno jest pewne: jeśli chcesz mieć więcej wyświetleń na TikToku to koniecznie musisz płynąć z prądem i tworzyć content, który jest na topie. Trendy znajdziesz na stronie, na którą wejdziesz po kliknięciu w ikonę „Odkryj” w aplikacji. Są trzy rodzaje trendów: jedne są oznaczone hashtagami, drugie dotyczą trendującej muzyki, którą podkłada się pod publikowane wideo oraz najpopularniejsze efekty wykorzystanie do stworzenia wideo. Oczywiście nigdzie nie ma rzetelnych wyników, które mówią ile można zyskać „idąc w trendy”, ale przy obecnej liczbie użytkowników zdecydowanie lepiej przyjąć strategię, o której wspomniałem powyżej. Czyli znajdź swoją niszę i w niej cierpliwie działaj stopniowo budując bazę obserwujących. Nie licz na jakiś cud, że jednego dnia przybędzie Ci kilka tysięcy nowych obserwujących.
Olbrzymią przewagą TikToka nad np. Instagramem jest to, że po otwarciu aplikacji dostajemy feed z wideo nie od naszych znajomych (co może być po pewnym czasie nudne), ale z wideo, które TikTok nam rekomenduje na podstawie naszej dotychczasowej działalności („Dla ciebie”). Jest to o wiele bardziej angażujące rozwiązanie. Zresztą Instagram to widzi i wprowadził posty i konta rekomendowane, które przeplatają się z treściami od kont, które obserwujemy. Oczywiście znalezienie się w feedzie „Dla ciebie” u jak największej ilości osób gwarantuje dobre wyniki.
Jak często publikować na TikToku?
Tutaj specjaliści są w miarę zgodni – od 1 do 4 razy na dzień. Wymaga to sporego samozaparcia, regularności i… kreatywności. Żeby zrobić ponad 100 tiktoków w miesiącu na bank nie starczy Ci trendów. Trzeba szukać nowych, własnych formatów (albo podpatrzyć je u innych). Też musisz przeznaczyć około godziny dziennie na ich tworzenie. Jak dla mnie jest to trochę karkołomna i zła taktyka. Można ją określić przysłowiem „ślepej kurze ziarno”. Publikując taką ilość contentu w końcu trafisz na coś co siądzie i nabije wyświetleń, zaangażowanie i być może nowych obserwujących.
Zresztą jest to po drodze z popularną „Zasadą Pareto”, która głosi, że 20 procent Twojej pracy czy zaangażowania odpowiada za 80 procent całego efektu. Podobnie jest z algorytmami w social media. Najczęściej będzie tak, że 1 na 20 jak nie więcej wideo osiągnie bardzo dużą ilość wyświetleń czy zaangażowania, gdy wyniki pozostałych treści będą bardzo niskie.
Jak powinien wyglądać profil na TikToku?
W opracowaniach zza wielkiej kałuży tego nie znalazłem, ale już pewien czas temu zwrócił na to uwagę Michał Sadowski (ponad 200k obserwujących i 5 mln serduszek na TikToku). Jeśli masz dużo treści na swoim profilu i różnią się one bardzo ilością wyświetleń, to powinieneś ukryć te, które mają ich najmniejszą ilość. Dzięki temu sprawiasz wrażenie, że każde Twoje wideo to hit czystej wody, a co za tym idzie warto Ciebie obserwować. I ten patent znacząco może Tobie pomóc podnieść liczbę obserwujących. Tak samo jak pamiętanie o tym, aby dodawać ciekawe i atrakcyjne miniaturki do swoich tiktoków. Osoba, która odwiedzi profil może się skusić i obejrzy/polubi starsze wideo podbijając ich wyniki. TikTok daje też możliwość przypięcia trzech wideo na górze profilu, co też polecam Ci zrobić. Oczywiście przypinasz te, które zebrały do tej pory najwięcej wyświetleń.
Nie zapominaj o ciekawej i chwytliwej nazwie oraz opisie, który uchyli rąbka tajemnicy na temat Twojej osoby. Działając na TikToku zapewne też prowadzisz Instagrama, więc warto również do niego dodać link.
Wyświetlenia na TikToku: jak jest naprawdę?
Teraz czas na moje trzy grosze. Podstawą, tak jak w każdym medium społecznościowym, które jest nastawione na aspekt wizualny, jest Twój wygląd. Powiedzmy to wprost – jeśli jesteś młodą, atrakcyjną osobą to masz spory handicap. Oczywiście nie jest to regułą, ale tak już jest ten świat jest stworzony. Przeciętnie największe wyniki wykręcają na TikToku seksowne, roznegliżowane dziewczyny. Nie wnikam kto i po co te wyświetlenia nabija… Zresztą obserwowaliśmy ten sam schemat na Instagramie przez kilka lat.
Kolejna kwestia to przełamanie w sobie pewnego poziomu żenady, aby tworzyć content na TikToku. Musisz tańczyć, śpiewać, skakać, przyaktorzyć, heheszkować. Nawet jeśli jesteś specjalistą w swojej dziedzinie i dzielisz się wartościową wiedzą to i tak musisz się uśmiechnąć czy machnąć na boki bioderkami parę razy podczas nagrywania. Trzeba mieć ten luz, pewność i dystans do siebie. Bez tego ani rusz. Osobiście, po nagraniu kilkunastu tiktoków, tworząc kolejny dalej czuje się jak debil. Jakby to nie było dla mnie naturalne. Ale zmuszam się, aby kumać tę platformę, jej mechanizmy. No i nie powiem – wpadające lajeczki i tysiące wyświetleń dają radość. Obym się tylko od niej nie uzależnił.
Na koniec podrzucam kilka kont, które sam obserwuje i uważam, że są świetnymi przykładami, które mogą Cię też zainspirować:
Dr. Agnieszka Nalewczyńska – robi wiele dobrego na TikToku i na Instagramie! Dzieli się wiedzą z zakresu ginekologii, medycyny estetycznej, higieny oraz wielu innych aspektów życia kobiety. Jej najbardziej popularne tiktoki mają po 3-4 miliony wyświetleń.
Fizjoministerstwo – świetne porady jak w prosty sposób zadbać o swoje ciało oraz zdrowie
Jordi Koalitic – absolutny sztos, imperator fotograficznej kreatywności. Każde stories zaskakują i jeśli interesujesz się fotografią to koniecznie musisz go obserwować
Jacopoviola_gk – chłopak pokazuje podstawy techniki i treningu dla bramkarzy w piłce nożnej. Kolejny przykład, że edukowanie na TikToku ma sens. Ps. tak, jestem bramkarzem 😛
Gianlucabusani – tani cosplay z Dragonball, Marvela i innych metaversów, ale zrobiony w taki sposób, że nie sposób się nie zaśmiać. Polecam! Poziom kreatywności over 9000 😉
Michał Sadowski – jest Ci smutno, jest Ci źle? Weź Sadka TikToka obejrzyj se! Wspomniany już wcześniej Michał swoim contentem niesie ukojenie, spokój, wręcz przeniesie Cię w najpiękniejsze zakątki świata. I nie musisz mieć do tego gogli VR 😛