Instastories jest obecnie jednym z najbardziej angażujących formatów w social media. Liderem jest Instagram, na którym korzysta z nich ponad 500 milionów użytkowników dziennie. Jak możesz wykorzystać potencjał Instagram Stories w biznesie? Jakie funkcje posiadają? Czy popularne Instastories są przyszłością komunikacji?
Pamiętaj, że ze stories korzysta również 500 milionów użytkowników Facebooka oraz około 200 milionów użytkowników Snapchata! Swoją odmianę stories wprowadziły też takie serwisy jak Twitter, Youtube czy LinkedIn. Liczby te gwałtownie rosną u wszystkich z wyjątkiem tej ostatniej aplikacji. Jak widać czasami lepiej być naśladowcą zamiast innowatorem. Jednak na początku trochę podstawowych informacji…
Jak oglądać Instagram Stories?
Opcji jest kilka. Oczywiście najczęściej stories możemy oglądać po zainstalowaniu aplikacji na swoim telefonie i założeniu konta. Wtedy na pierwszym ekranie, na samej górze widzimy nazwy profili, które obserwujemy i w formie kółek miniaturkę ich ostatniego stories. Oczywiście pojawiają się tam te profile, które w ostatnich 24 godzinach opublikowały przynajmniej jedną Instagram Stories.
Wchodząc na każdy profil, czy patrząc na miniaturkę zdjęcia profilowego przy opublikowanym zdjęciu widzimy czasem pomarańczowo-różową otoczkę. To znak, że dany profil opublikował instastories, który jest aktywny i widoczny (czyli ma mniej niż 24 godziny). Wtedy wystarczy dotknąć miniaturki lub zdjęcia profilowego, aby go zobaczyć.
Instagram Stories można też oglądać na komputerach i laptopach. Robi się to dokładnie w ten sam sposób jak w przypadku korzystania ze smartphone’a.
Trzeba być zalogowanym użytkownikiem Instagrama, aby oglądać stories publikowane przez ich użytkowników. Możesz decydować o widoczności swoich stories na dwa sposoby. Pierwszy z nich to rodzaj konta: publiczny lub prywatny. W przypadku tego drugiego twoje posty i stories będą widoczne tylko dla osób, którym zezwolisz, aby Cię obserwowały. Drugim sposobem jest stworzenie grupy odbiorców stories. W ustawieniach możesz stworzyć takową i dodać na przykład tylko swoją rodzinę czy najbliższych przyjaciół i publikować stories wyłączenie dla nich. Decydujesz o tym podczas tworzenia stories, tuż przed wysyłką.
Instastories: w czym tkwi sekret?
Ciężko stwierdzić. Sam Facebook tego nie wie, nie przeprowadzono badań na ten temat. Jedyne co mogę Ci dać to hipoteza. Opiera się na tym, że jeszcze parę lat temu, aby stworzyć animowane wideo z nałożonymi elementami potrzebny był operator, montażysta i producent. Każdy z nich musiał obsługiwać zaawansowany sprzęt i software. Teraz, dzięki rozwojowi technologii, wszystkie te narzędzia masz w telefonie i co więcej, są bardzo intuicyjne w obsłudze. Część populacji internautów uwielbia tworzyć, czerpie z tego radość. Ci tworzą najbardziej kreatywne i zaskakujące stories. Dla reszty jest to kolejny format/narzędzie do ekshibicjonizmu w social media.
Powszechnie uważa się, że stories to domena młodych użytkowników. Jednak ci starsi, gdy odkrywają możliwości jakie dają instastories, wprost nie mogą się od nich oderwać. Moim zdaniem możemy mówić wręcz o rewolucji w komunikacji. To duży skok! Zaczynaliśmy od wysyłania wiadomości tekstowych (SMS, pagery), potem zdjęć (MMS), a kończymy na mini produkcjach filmowych z mnóstwem efektów. To nie jest krok do przodu, to jest przeskok o kilka poziomów. Co dalej? AR, VR, projekcje astralne rodem z filmów sci-fi?
Dlaczego warto korzystać z instastories?
Coraz więcej użytkowników Instagrama najpierw przegląda stories, dopiero potem newsfeed ze zdjęciami i filmami. Jedna funkcjonalność delikatnie kanibalizuje drugą, ale dla Instagrama nie ma to znaczenia, bo w obu emituje reklamy.
Olbrzymią zaletą reklamowania się i promocji w stories jest to, że wyświetlają się na całym ekranie smartfona. Do tego są formatem wideo, który w swojej naturze jest dynamiczny. Przeglądając stories znajomych nie wiemy kiedy pojawi się nam reklama. Kiedy już to się stanie to użytkownik musi przez przynajmniej ułamek sekundy na nią spojrzeć zanim ją pominie. Patrząc na inne formaty reklamy online ten ułamek sekundy to luksus. To też szansa dla ogarniętych marketerów na zaangażowanie konsumentów.
Jak tworzyć Instagram Stories?
Wyżej napisałem o tym ułamku sekundy, który masz na zaangażowanie użytkownika. W pierwszej sekundzie musisz pokazać coś ciekawego, ładnego, niesamowitego, zaskakującego. Całe stories na Instagramie mają ograniczenie do 15 sekund. Kreatywni z agencji kiedyś narzekali, że spoty reklamowe w telewizji ograniczono do 30 sekund i jest to za mało, aby opowiedzieć jakąkolwiek historię. Jednak nauczyli się to robić z całkiem dobrym skutkiem. Czas na podniesienie poprzeczki i skrócenie tego czasu do 15 sekund, czyli o połowę. Musisz sobie zadać pytanie czy masz kompetencje ku temu? Najlepsi kreatywni z najbardziej znanych agencji na świecie mają z tym problem…
Ku inspiracji warto obejrzeć jak Instagram Stories reklamowało się w… tradycyjnej telewizji.
Wiele poradników mówi o tym, że informacja o kliencie (logo, produkt) musi pojawić się na początku i na końcu stories. Musisz jednak pamiętać, że nachalne, agresywne pokazanie marki czy produktu od samego początku może nie powstrzymać kciuka odbiorcy. Bez żalu pominie Twoją stories.
Wykorzystuj naklejki
Masz ich do wyboru bardzo dużo: oznaczenie, hashtag, lokalizacja, animowane gify, ankiety, pytania… Pamiętaj jednak, że less is more, więc nie wciskaj na siłę wszystkiego co się da w jednym stories. Lepiej zrobić kilka prostych, niż jedną przeładowaną, od której odbiorcy dostaną oczopląsu.
Bardzo ważne są hashtagi ponieważ wtedy Twoje instastories mogą być po nich znalezione przez nie-followersów dzięki zakładce “eksploruj” (obecnie korzysta z niej ponad 150 mln użytkowników). W jednej stories może dodać nawet 10 hashtagów.
Jeśli robisz relację z imprezy/wydarzenia to warto dodać lokalizację. Załóżmy, że promujesz otwartą imprezę plenerową. Dzięki dodaniu lokalizacji masz szansę na złapanie dodatkowych uczestników, którzy widząc jak dobrze inni się bawią zamówią Ubera i pojawią się na miejscu!
Pytania są świetnym sposobem, aby mocniej zaangażować społeczność. Bądź przygotowanym na to, że najciekawsze pytania (lub te najczęściej zadawane) udostępnisz wraz ze swoją odpowiedzią. Takie stories możesz też dodać do wyróżnionych i nazwać je Q&A albo FAQ.
Sztuczki i magia na Instagram Stories
Poniżej znajdziesz kilka pomysłów na ciekawe instastories. Jednocześnie w poszukiwaniu inspiracji do ich tworzenia wykorzystaj… Youtube’a i Pinteresta! Na pierwszym wystarczy, że wpiszesz hasło „creative instagram stories” w wyszukiwarkę, a otrzymasz kilkadziesiąt ciekawych filmów pełnych pomysłów i podpowiedzi. Jeśli chodzi o Pinterest, to jest to serwis, na którym znajdziesz mnóstwo ciekawych gifów do wykorzystania w stories, razem z hasłem, które trzeba wpisać, aby je odnaleźć.
Zamazane stories
Wybieramy pędzel do malowania, kolor i zamiast zamazywać cały ekran przytrzymujemy go w dowolnym miejscu przez chwilę. W efekcie aplikacja pokryje cały ekran wybranym przez nas kolorem. Następnie wybieramy gumkę i zmazujemy wybrane fragmenty odsłaniając fragment, na którym nam zależy.
Przypięte naklejki
Dodając naklejkę do wideo instastories przytrzymaj ją palcem przez chwilę. Otworzy Ci się tryb przypinania. Możesz przewijać dowolnie swoją stories i przypiąć w wybrane miejsce naklejkę. Ważne, aby przypiąć ją do elementu, który odróżnia się od tła. Spróbuj zrobić stories, na którym machasz dłonią i do niej przyczep naklejkę, a szybko załapiesz jak to wykorzystać w tworzeniu kreatywnych historii.
Zachęcam też do śledzenia na bieżąco oficjalnych stron Instagrama poświęconych stories.
Zagadki instastories
Do tego wykorzystujemy kilka instastories, które następują po sobie sekwencyjnie. Jest wiele sposobów i formatów:
- pokazujesz tylko kawałek zdjęcia (np. w powiększeniu, albo zamazane w większości) i pytasz co na tym zdjęciu jest. Na następnych stories ujawniasz więcej, albo podajesz od razu odpowiedź i całe foto
- Wykorzystanie ankiet do badania preferencji obserwujących. Pokazując dwa swoje produkty (lub jeden w dwóch wersjach) możesz sprawdzić, który z nich podoba się bardziej. Tego typu Instagram Stories możesz wykorzystać jako restauracja do konstruowania swojego menu, opracowaniu promocji na barze na poszczególne drinki itp. Zwłaszcza małe i średnie firmy, których nie stać na badania marketingowe mogą wykorzystać Stories jako alternatywę. Oczywiście im więcej obserwujących posiada konto, tym bardziej rzetelne wyniki.
- Koło Fortuny. Przygotowujesz grafiki z hasłem, na każdej kolejnej zdradzasz więcej liter i zachęcasz poprzez naklejkę z pytaniami do odpowiedzi. Odpowiedź osoby, która była jako pierwsza warto udostępnić w swoim stories
- Czy piłka wpadnie do bramki? Stary jak świat format, w którym pokazujesz na pierwszym foto jak piłka leci do bramki/kosza i zadajesz pytanie. Możesz też zrobić to w formie wideo
- Quizy pomogą Ci zbudować świadomość marki, sprawdzić wiedzę konsumentów oraz obserwujących na temat produktu bądź usługi. Warto takie Stories dodać do kolekcji wyróżnionych, aby każdy nowy odwiedzający profil miał szansę na ich zobaczenie. Na koniec najważniejsze – możesz sprawdzić kto jak odpowiadał i ile osób wybrało konkretne odpowiedzi
Linkowanie instastories
W październiku 2021 Instagram wprowadzi ważną zmianę: od tej pory każdy profil może linkować do stron WWW ze swoich instastories. Do tego momentu mogły z tego korzystać wyłącznie zweryfikowane profile, lub te, które przekroczyły 10 tysięcy obserwujących. W tej chwili linkowanie dodajemy za pomocą nowej naklejki podczas tworzenia stories.
Przy obecnych, dość niskich zasięgach organicznych na Facebooku, traffic z Instagrama może okazać się zbawienny dla wielu biznesów.
Jeśli współpracujesz z influencerami bądź celebrytami warto, aby dodali do stories link do Twojej strony bądź profilu. Z doświadczenia wiem, że influencerzy z liczbą obserwujących w okolicach miliona potrafią wygenerować nawet kilkadziesiąt tysięcy wejść na stronę!
Kim jest influencer? Ile kosztuje współpraca z influencerami?
Sklep na Instagramie
Po połączeniu konta Instagramowego z kontem na Facebooku możesz w swoich stories oznaczać konkretne produkty i kierować odbiorców do miejsca, w którym mogą je zamówić. Podobna funkcja podczepiania produktów pod postami nie przyjęła się na Facebooku. Czy użytkownicy Instagrama będą z niej korzystać chętnie? Czas pokaże, jednak warto ją przetestować.
Więcej na ten temat przeczytasz na stronie Instagram Business.
::
Jakie jest Twoje zdanie na temat stories?
Czy jest to format, który skutecznie zagrozi popularności newsfeedom na innych serwisach społecznościowych?
OBSERWUJ mnie na Instagramie -> https://www.instagram.com/artur_roguski/
::