Ostatni kwartał 2021 roku obfitował w kilka nowości jeśli chodzi o Instagram. W sumie są to rzeczy, na które od dawna czekały miliony użytkowników i marketerów na świecie. Co takiego wprowadził zatem serwis? Na liście znajduje się między innymi możliwość dodawania postów z poziomu desktopu, możliwość linkowania stories dla wszystkich kont, dalsze rozszerzenie funkcji reels na Polskę oraz naklejki pozwalające na odpowiadanie stories innych użytkowników.
Nie trudno odnieść wrażenie, że większość z tych funkcji to działania mające za zadanie pomóc w ucieczce przed doganiającym Instagrama TikTokiem. Czy jednak kopiowanie niemalże jeden do jednego funkcji chińskiej społecznościówki to dobry pomysł? Osobiście nie jestem do końca przekonany. Wszystko rozbija się o to w jaki sposób korzystamy z serwisów społecznościowych, a raczej z jakich ich funkcji. Kolejna sprawa to nasza motywacja oraz cel. Na Facebooku jesteśmy dla znajomych, rodziny oraz korzystamy z grup. Na Instagramie śledzimy inspirujących nas celebrytów, influencerów oraz sami publikujemy content aby zyskać uznanie. TikTok to dla nas rozrywka połączona z gratyfikacją jaką jest nabijanie olbrzymich ilości wyświetleń naszych materiałów. Do tego najlepiej nadaje się format stworzony przez TikToka. Ba! Cały serwis jest wokół tego zbudowany.
Przeczytaj też: Jak zwiększyć zasięgi na Instagramie
DNA Instagrama są ładne, estetyczne zdjęcia. DNA TikToka to heheszki i challenge. Tak było, jest i raczej tak zostanie. Wyobrażacie sobie, że nagle chińska społecznościówka postawi na pokazywanie statycznych zdjęć?
Linkowanie Instagram Stories dla wszystkich
Moim zdaniem to najlepsze co mógł w tej chwili zrobić Instagram. Do tej pory opcja ta była dostępna dla kont z minimum 10 tysiącami obserwujących lub tymi, które przeszły weryfikację. Dla wielu blogerów, małych i średnich sklepów to nowe źródło ruchu na ich domeny. Gorąco rekomenduje korzystanie z linkowania, które jest dostępne w formie naklejki „stickera”. Widziałem już nie raz jak linkowanie ze stories daje świetne rezultaty, zwłaszcza w przypadku influencerów. Pamiętajcie, aby podczas współprac z nimi oczekiwać linkowania do strony w relacjach. Dodatkowo do takiego linku dodawaj parametr, dzięki któremu w Google Analytics będziesz w stanie sprawdzić ile dokładnie osób odwiedziło Twoją witrynę. Przy współpracy z wieloma influencerami pamiętaj, aby każdy z nich miał unikatowy parametr – dowiesz się, który z nich wygenerował najwięcej wejść na stronę, a co za tym idzie ma największy wpływ na swoją grupę odbiorców.
Według serwisu www.Statcounter.com w październiku 2021 w Polsce 3,13 proc. ruchu z social media pochodziło właśnie z Instagrama (globalnie jest to 4,3 proc.). Niby niewiele i do Facebooka jest jeszcze daleko (72 proc.), ale należy zwrócić uwagę na wzrost w ostatnich miesiącach i fakt, że w połowie 2017 roku było to mniej niż 1 proc. Należy się spodziewać, że udział w ruchu socialowym Instagrama będzie rósł w najbliższych kwartałach.
Dodawanie postów na Instagram z poziomu desktopu
Główne pytanie dotyczące tej funkcji brzmi: dlaczego dopiero teraz? Wydaje się, że to powinna być to oczywista funkcja. Zwłaszcza, że z serwisu korzystają miliony artystów i fotografów. Od teraz już nie muszą zdjęć przerzucać z komputera na smartfon, aby opublikować je na Instagramie. Mała rzecz, a cieszy. Dodatkowo jest potwierdzeniem fotograficznego DNA serwisu, o którym pisałem powyżej.
Przeczytaj też: Strategia prowadzenia konta na Instagramie
Instagram Reels dostępne już w Polsce
Jak zwykle Polska musi poczekać przynajmniej rok zanim jakaś funkcja zostanie wprowadzona. Aczkolwiek w tym przypadku osobiście nie czuję zirytowania. Samo tworzenie Instagram Reels (w polskim tłumaczeniu: rolki) wydaje się być na pierwszy rzut oka dosyć ubogie w porównaniu do TikToka – zarówno jeśli chodzi o filtry, dobór muzyki, naklejki (aż korci, aby z Reels linkować jak ze stories). W najbliższym czasie zapewne przygotuję i opublikuję swoje debiutanckie Reels na Instagramie.
Dużo zależy od tego jakie nowe funkcje będą dodawane oraz tego… gdzie Reelsy będą miały swoje miejsce w aplikacji. Na chwilę obecną użytkownicy Instagrama w pierwszej kolejności zazwyczaj przeglądają stories, a potem feed z postami, w które wrzucone są Reels. Aby móc przeglądać wyłącznie reels należy kliknąć w ikonke wideo znajdującą się pośrodku dolnej nawigacji.
Drugą „nowością”, która ewidentnie jest zainspirowana TikTokiem jest naklejka „Add Yours” (polskie „Twoja kolej”). Jest to podobna naklejka do pytań, z tymże pozwala odpowiadać obserwującym za pomocą stories plus przeglądać odpowiedzi od wszystkich użytkowników. Czy jest to fajne rozwiązanie? Czas pokaże, ale jak na razie nie widziałem, aby ktokolwiek z tego korzystał.
Add Yours = a sticker that creates public threads in Stories ?
With custom prompts and public responses, you can share the sticker and see who responds to it in their own Stories. pic.twitter.com/C9AXiFEo92
— Instagram (@instagram) November 1, 2021
Naklejka daje pewne możliwości dla marek, które mogą prosić swoich obserwujących czy klientów o pokazanie siebie z produktem. Widzę też potencjał do wykorzystania jej w konkursach na Instagramie.
Co sądzisz o powyższych zmianach? Pomogą serwisowi mocniej zaangażować swoich użytkowników?
Jakich funkcji brakuje Ci na Instagramie?