Instagram: strategia prowadzenia konta i profilu

strategia na Instagramie

Jak zwiększyć liczbę obserwujących na Instagramie? Co należy robić żeby konto i posty osiągały duże zasięgi organiczne? W poniższym wpisie postaram się udzielić Ci kilku porad. Niezależnie od tego czy prowadzisz konto marki, swoje czy dla swojego bloga powinieneś znaleźć coś dla siebie. Dowiesz się między innymi jak używać hashtagów, jak często zamieszczać treści i jak powinny wyglądać Twoje zdjęcia.

 

Słowem wstępu. Instagram jest obecnie jednym z najprężniej rozwijających się mediów społecznościowych obok TikToka. Jego wizualna forma komunikacji jest bardzo atrakcyjna nie tylko dla młodych użytkowników. Poniżej trochę statystyk na potwierdzenie powyższego zdania:

  • Liczba użytkowników Instagrama: 1 miliard
  • Liczba dziennych użytkowników Instagrama: ponad 500 milionów
  • Co trzeci użytkownik Instagrama to millenials
  • Liczba użytkowników Instagram Stories: 500 milionów
  • Czas spędzony na Instagramie: dla osób do 25 roku życia są to przeciętnie 32 minuty dziennie
  • Ponad 25 milionów firm ma konta na Instagramie, z czego ponad 2 miliony kupuje reklamy
  • Liczba użytkowników Instagrama w Polsce: 8,5 miliona (06.2018, źródło: PBI)

Źródło: blog.hootsuite.com/instagram-statistics/

Co jest fundamentem dobrej strategii na Instagramie (jeśli nie jesteś sławną osobą)

Sławni ludzie nie potrzebują strategii na Instagramie. Jeśli jesteś gwiazdą telewizji lub znanym youtuberem to wystarczy, że dasz się odnaleźć i przy każdej możliwej okazji będziesz zachęcał do obserwowania swojego profilu. Twoi fani będą Cię kochać za to, że relacjonujesz swoje życie prywatne i zawodowe, dajesz im coś ekstra od siebie. Jeśli zaliczasz się do tej grupy to nie pomijaj mimo wszystko tego akapitu. Poświęć mu chwilę, a zapewne znajdziesz coś, co pomoże Ci lepiej zaangażować swoją społeczność. To natomiast przełoży się na atrakcyjniejsze oferty biznesowe 😉

Fundamentem Twojej strategii powinna być spójność. Przejawia się ona w dwóch aspektach: tematyki i stylistyki.

Tematyka postów na Instagramie

Marketing wkracza w „erę niszowości”. Oznacza to, że przekazy promocyjne czy reklamowe są tworzone do bardzo konkretnych grup konsumentów wybieranych nie ze względu na cechy demograficzne (wiek, płeć, miejsce zamieszkania), ale ze względu na zainteresowania (fitness, motoryzacja, muzyka itd). Co więcej, w samej na przykład motoryzacji wydziela się jeszcze grupy fanów konkretnych marek samochodów, osoby, które się ścigają, driftują czy sami modyfikują swoje pojazdy.

Twoją pierwszą i być może najważniejszą decyzją jest wybranie niszy, w której dobrze się czujesz i wiesz, że możesz zaoferować ciekawy content. Porzuć od razu marzenia o staniu się instagramerem z milionem followersów. Ba! Nie myśl nawet o przekroczeniu 100 tysięcy osób, bo zrobisz sobie wielką krzywdę (wyjaśnię to w następnych akapitach). Jakkolwiek mała wydaje Ci się nisza, w której jesteś nie powinieneś wybierać tematyki tylko dlatego, że „coś jest bardziej popularne”. Z czasem odkryjesz, że osób podobnych do Ciebie pod kątem zainteresowań jest zaskakująco dużo. Nawiążesz ciekawe znajomości i zbudujesz turbo zaangażowaną grupę wokół swojej osoby i profilu. W „erze niszowości” przełoży się to na współprace komercyjne.

Interesujesz się zdrowym odżywianiem oraz motoryzacją i chcesz o tych dwóch rzeczach prowadzić konto? Błąd! Pamiętaj, że osoby, które przyjdą na twój profil ponieważ są fanami zdrowego odżywiania niekoniecznie mogą interesować się motoryzacją (i na odwrót). Bardzo szybko narośnie irytacja z powodu treści, które nie wzbudzają ich zaangażowania. Doprowadzi to do dwóch negatywnych rzeczy, których nie chcesz: spadku zasięgów organicznych postów oraz utraty obserwujących. Dlatego musisz zdecydować się albo na jedną kategorię tematyczną, albo prowadzić dwa konta.

Stylistyka postów na Instagramie

Jednym za najczęstszych błędów jest zamieszczanie zdjęć o bardzo różnej stylistyce. Dlaczego? Załóżmy, że ktoś trafił na Twój profil i przegląda wszystkie zdjęcia. Na podstawie tego jakie wrażenie na nim wywołają podejmie decyzję czy obserwować konto. Obecnie bardzo starannie wybieramy konta, które obserwujemy. Chcemy wiedzieć jakich treści możemy się  spodziewać w przyszłości. Więc jeśli zamieszczasz rzeczy związane z różną tematyką (patrz: punkt wyżej) lub w różnej stylizacji, to Twoja baza followersów nie będzie rosła zbyt dynamicznie.

Co to znaczy zamieszczać zdjęcia w „tej samej stylistyce”? Przede wszystkim musisz mieć kontrolę nad tym jak wygląda Twój profil. Musi być widać, że masz na niego pomysł i skrupulatnie go realizujesz. Składa się na to kilka aspektów:

  • wykorzystywanie tylko wybranych filtrów: najlepiej jednego lub dwóch. Nie mieszaj zdjęć o wysokim nasyceniu barw ze zdjęciami czarno-białymi
  • znajdź swoje kolory wiodące. Twój profil nie powinien być kakofonią kolorów. Zamiast tego pomyśl nad jednym, który będzie w każdym Twoim zdjęciu
  • zamieszczaj cykle zdjęciowe. Jeśli jesteś fotografem krajobrazu i w wakacje byłeś w górach i nad morzem to nie publikuj zdjęć na zmianę – raz z gór, raz z morza. Taki cykl najlepiej jak składa się z 6, 9 lub 12 zdjęć

Bardzo ciekawe (i dobrze!) swój profil prowadzi Dominika, która na co dzień zajmuje się tatuażami. Umiejętnie układa zdjęcia, utrzymuje je w jednej stylistyce.
Zachęcam do obserwowania!

 

Jeśli chodzi o polskich celebrytów całkiem nieźle radzi sobie ze spójnością profilu Ania Wendzikowska. Widać gołym okiem, że zdecydowała się w większości zdjęć na dominującą tonację/filtr.

 

Skoro fundamenty mamy już gotowe to czas na wybudowanie na nich świetnego i angażującego konta. Konta, które nie tylko przyniesie Ci radość, satysfakcję czy nowe znajomości, ale też przychody wynikające ze współpracy z markami. Aby tak się stało musisz wiedzieć jakie treści publikować, kiedy, jak je oznaczać oraz jak zwiększać ich zasięgi organiczne.

Dobre zdjęcie na Instagramie, czyli…

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Każdy musi znaleźć swoją własną drogę i styl. Ja tylko podpowiem Ci kilka rzeczy, które mogą w tym pomóc.
Podstawy fotografii to jest to, o co powinieneś się zatroszczyć na samym początku. Nie chodzi o to, aby być profesjonalnym fotografem. Jednak kadrowanie czy ustawienie światła to umiejętności, które są niezbędne. Pomyśl nad kursem fotografii lub przynajmniej obejrzyj kilka godzin tutoriali i poradników na temat fotografii na Youtubie. Na początek sprawdź czym jest zasada trójpodziału kompozycji 😉

Co powinno być na zdjęciu? Okazuje się, że twarz! Według badania przeprowadzonego na milionie zdjęć na Instagramie zdjęcia z twarzą generują 38 proc. więcej polubień i 32 proc. więcej komentarzy niż zdjęcia bez twarzy. Co ciekawe wiek i płeć osób, które są na zdjęciu czy ich liczba nie ma znaczenia. Dlatego gdy chcesz na swoim profilu promować jakiś produkt to powinieneś być z nim na zdjęciu. Poniżej przykład w wykonaniu Agnieszki Sienkiewicz.

 

Jakie jeszcze elementy zdjęcia bądź kompozycji wywołują większe zaangażowanie w postaci polubień?

  • zdjęcia jasne otrzymują o 24 proc. więcej polubień od zdjęć ciemnych
  • zdjęcia z jednym dominującym kolorem generują o 17 proc. więcej polubień
  • kolor dominujący niebieski w zdjęciu na Instagramie generuje o 24 proc. więcej polubień niż zdjęcia z dominującym czerwonym
  • zdjęcia z niskim nasyceniem barw otrzymują 18 proc. więcej polubień

Jakich hashtagów używać?

Według ostatnich danych do jakich udało mi się dotrzeć ponad 150 milionów użytkowników Instagrama korzysta aktywnie z zakładki „explore”, czyli wyszukuje aktywnie poszukuje contentu na Instagramie. Oprócz kont możemy też obserwować interesujące nas hashtagi. Dlatego ich umiejętne wykorzystanie pozwala dotrzeć do nowych odbiorców i budować swoją grupę followersów.

Poniżej zamieściłem link pod którym rozpisałem dokładniej różne taktyki korzystania z hashtagów na Instagramie. Najważniejsze punkty to:

  • według badań optymalna liczba hashtagów na post waha się od 9 do 11
  • nie należy ciągle używać tego samego zestawu hashtagów
  • obserwuj jakich hashtagów używa konkurencja
  • zanim użyjesz hashtaga sprawdź co się pod nim kryje

Hashtag: jak używać w social media?

 

Jak zwiększać zasięgi organiczne postów na Instagramie?

Najważniejsze są pierwsze minuty od publikacji postu. Im więcej interakcji w tym czasie pojawi się pod postem, tym większy zasięg organiczny. Efekt ten osiągniemy ciekawym i ładnym contentem (jak zawsze) oraz odpowiednio dobranymi hashtagami. Obie rzeczy omówiłem powyżej. Co jeszcze możemy zrobić?

Jedną z ciekawszych taktyk jest dodawanie galerii z dwoma lub więcej zdjęciami. Jeśli pierwsze zdjęcie nie wywoła interakcji, to Instagram wyświetla temu samemu użytkownikowi kolejne foto z tej samej galerii. Tym samym pojawia się nowa szansa na zaangażowanie odbiorców. Ważne jest to, jakie zdjęcia będą w galerii. Moim zdaniem nie powinny być totalnie różne (wtedy można zrobić dwa osobne posty), ale też nie powinny być łudząco podobne. Część dziewczyn z kategorii fashion i moda w galerii zamieszcza kilka zdjęć (można też dodawać wideo!) z tej samej sesji zdjęciowe. Co powinno być na takich zdjęciach w galerii?

  • zdjęcie całej stylizacji
  • zdjęcie tej samej stylizacji w innej pozie i innym kadrowaniu (np. kadr amerykański)
  • zbliżenia na akcesoria czy dodatki takie jak biżuteria, kapelusz czy torebka

Co ciekawe nie mogłem takiej galerii znaleźć u czołowych polskich blogerek na ich kontach na Instagramie. Zdecydowanie lepiej z tym sobie radzą panowie. Poniżej przykład od Kamila Pawelskiego.

View this post on Instagram

W tym roku, ze względu na pojawienie się Młodego, przygotowania do Świąt, jak i same Święta zapewne, nabierają na nowo tej świątecznej atmosfery, jaką pamietam z własnego dzieciństwa 🎅🏼 ———————————————— I choć mam wrażenie, że wielu ludzi próbuje zapomnieć o fundamencie tego okresu. To osobiście cieszę się, że trochę na nowo, wrócił do nas „duch Świąt Bożego Narodzenia” ❄️🎁🎅🏼 ———————————————— Choć jeszcze sporo do zrobienia zostało – jak chociażby ubranie choinki 🙈🌲 ———————————————— #ekskluzywnymenel #kamilpawelski #style #ootd #squadonamission #breitling #modameska #ootdmen #dapper #fashionformen

A post shared by Kamil Pawelski (@ekskluzywny_menel) on

Bardzo ważne jest dodawanie lokalizacji. Dzięki temu algorytm Instagrama zacznie wyświetlać nasz post w pierwszej kolejności osobom, które fizycznie znajdują się najbliżej oznaczonego miejsca w danej chwili. Oczywiście wielu celebrytów tego unika z wiadomych względów lub zamieszczają zdjęcie z lokalizacją jak już oddalą się na bezpieczną odległość.

Pomimo, że Instagram jest medium, które się ogląda, a nie czyta to warto zadawać pytania obserwującym. Najlepiej jak od tego zaczniesz opis swojego postu. Z mojego doświadczenia wynika, że zadanie nawet najprostszego pytania, które wywoła dyskusję, potrafi nadać postowi wiralowego charakteru i zwiększyć zasięgi.

Śledź bieżące, trendujące i cykliczne hashtagi typu #fridayfollow czy #thursdaythrowback. Dołączaj się do akcji gdy masz coś ciekawego do przekazania czy pokazania. Dzięki temu masz szansę na dotarcie do nowej grupy użytkowników serwisu.

Ważny jest też czas publikacji. Jest wiele badań na temat tego, kiedy najlepiej publikować na Instagramie (znajdziesz je w linku poniżej). Ja zachęcam Cię do eksperymentowania. Zwłaszcza gdy Twoje konto zacznie być coraz bardziej międzynarodowe i treści zaczną przyciągać osoby z różnych stref czasowych.

Kiedy publikować na Facebooku, Twitterze, Instagramie i LinkedIn?

Nie zapominaj o Instagram Stories

Jest to bardzo ważna część działań na Instagramie. Dzięki niej użytkownicy mają wrażenie bardziej intymnego kontaktu z marką lub celebrytą. Storiesy możesz wysyłać do wszystkich swoich followersów, jak również do wybranych. Możesz również tworzyć grupy odbiorców. Wykorzystaj to do tworzenia unikatowego contentu dla najbardziej aktywnych, wiernych fanów, którzy staną się Twoimi ambasadorami.

Jakie zasięgi mają Instagram Stories? Z moich obserwacji różnych kont wynika, że mogą się wahać nawet od 20 do 50 procent liczby followersów. Oczywiście przy założeniu, że Twoi obserwujący nie są kupieni lub nie pochodzą z akcji typu „follow for follow”.

Oto kilka szybkich porad dotyczących Instagram Stoires:

  • Staraj się też nie spamować storiesami. Pamiętaj, że ważniejsza od ilości jest jakość
  • Nie publikuj 5 stories w ciągu 2 minut – postaraj się rozłożyć je w dłuższym czasie w ciągu dnia
  • dodawaj hashtagi i lokalizacje
  • śledź statystyki i wyciągaj wnioski. Sprawdzaj, które stories miały największą liczbę wyjść i przejść dalej
  • Zaglądaj również do listy osób, które Cię oglądają i wyłapuj osoby, które robią to najczęściej. Buduj z nimi relacje!

Więcej na ten temat znajdziesz pod poniższym linkiem:

Jak zrobić ciekawe InstaStories?

::

Popularne przysłowie mówi, że „szewc bez butów chodzi”. Mój własny profil zdecydowanie nie należy do modelowych przykładów dobrze prowadzonych kont na Instagramie. Przyczyna tego jest dość prosta – brak czasu. Może wydawać się inaczej, ale działania na Instagramie pochłaniają bardzo dużo czasu. Prowadzenie konta to nie tylko pójście do kawiarni i zrobienie zdjęcia serniczka, czy selfie na tle Pałacu Kultury. To praca przynajmniej na pół etatu, która wymaga dużego researchu, poszukiwania inspiracji oraz samokrytycyzmu. Trzeba być wobec siebie surowym, trzeba być systematycznym i konsekwentnym. Tylko wtedy osiągniesz sukces.

Polecam Ci blog Wildrocks.pl, który był inspiracją do tego wpisu. Znajdziesz tam jeszcze więcej wartościowych wskazówek na temat Instagrama oraz poradniki z gotowymi zestawami hashtagów i kont dla danych kategorii produktowych.

No i na koniec oczywiście zapraszam na swoje konto 😉 (kot dla wzbudzenia atencji).

O autorze

Pracę z mediami społecznościowymi rozpocząłem w 2010 roku w agencji Ogilvy Interactive. Kolejne doświadczenie zdobywałem jako dyr. ds. mediów internetowych w magazynie branżowym Brief oraz product manager w Grupie Onet-RAS oraz social media manager w Edipresse Polska.  Czytaj więcej >

POLULARNE WPISY

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również na moje szkolenia

DODAJ KOMENTARZ