Skip to content
  • Aktualności
  • Social media
  • Marketing
  • Więcej
    • Współpraca
    • O mnie
Menu
  • Aktualności
  • Social media
  • Marketing
  • Więcej
    • Współpraca
    • O mnie
  • Aktualności
        • NAJNOWSZE WPISY

          Aktualności

          Jak osiągnąć sukces w biznesie? I co mają z tym wspólnego superbohaterowie?

          Aktualności Social Media

          Czy Instagram sam się wykończy?

          Aktualności Technologia

          Czym jest metaverse? Wielką ściemą? Mokrym snem Zuckerberga czy może przyszłością?

  • Social media
        • NAJNOWSZE WPISY

          Social Media

          BeReal: chwilowy wystrzał czy trend na lata?

          Aktualności Social Media

          Czy Instagram sam się wykończy?

          Marketing Social Media

          Social media marketing – jak robić go dobrze?

  • Marketing
        • NAJNOWSZE WPISY

          Marketing Social Media

          Social media marketing – jak robić go dobrze?

          Marketing

          Oblicze content marketingu w 2022 roku – łatwo i tanio już było

          Marketing

          Nie używaj tych KPI w social media!

  • Więcej
    • Współpraca
    • O mnie

Social media: czym są i dlaczego z nich korzystamy

  • Social Media
social media definicja

Tak na dobrą sprawę ciężko określić dokładnie kiedy powstały social media. Zwłaszcza gdy spojrzymy na nie z szerszej perspektywy i wyjdziemy poza takie serwisy jak popularny Facebook, Twitter, Youtube, Instagram i tak dalej. Zapewne wydaje Ci się, że pisząc ten tekst w 2020 roku, spóźniłem się z nim przynajmniej o 10-15 lat. I tak, i nie. Tak ponieważ gdyby ten tekst powstał dekadę temu do dziś zapewne wygenerowałby setki tysięcy odwiedzin na blogu i kilka tysięcy złotych przychodu z reklam. Nie ponieważ social media na progu trzeciej dekady tego wieku są zupełnie inne niż w momencie chociażby powstawania wyżej wymienionych liderujących serwisów.

Definicja social media

Przez Andreasa Kaplana i Michaela Haenleinena social media zostały określone jako „grupa bazujących na internetowych rozwiązaniach aplikacji, które opierają się na ideologicznych i technlogicznych podstawach Web 2.0 i które umożliwiają tworzenie oraz wymianę stworzonych przez użytkowników treści„. Jest oczywiście wiele innych definicji social media. Nie ma w tym w sumie nic dziwnego ponieważ sam termin jest bardzo pojemny. Dodatkowo definicje powstawały w różnych stadium rozwoju serwisów i aplikacji społecznościowych.

Jak prościej przedstawić media społecznościowe? Skupiając się na ich cechach i możliwościach jakie dają użytkownikom:

  • tworzenie indywidualnego konta zawierającego opis, zdjęcie
  • możliwość publikacji treści w formie tekstowej, multimedialnej (zdjęcia, wideo) czy prowadzenia relacji wideo na żywo
  • oglądanie profili i treści stworzonych przez innych użytkowników
  • wchodzenie w interakcję z treściami stworzonymi przez innych (komentowanie, udostępnianie, reagowanie)
  • subskrybowanie wybranych kont i profili (obserwowanie, dodatnie do znajomych)

Jak widać serwisami społecznościowymi są też fora dyskusyjne, aplikacje randkowe takie jak Tinder oraz popularne gry online w trybie kooperacji (granie w kilkuosobowej drużynie).

„Zrozumieć social media” – książka, która przeprowadzi Cię przez najważniejsze aspekty mediów społecznościowych, ich wpływu na psychikę, oddziaływania na całe społeczeństwa oraz sposobu w jaki z nich korzystamy. Już ponad 1000 osób zapoznało się z zawartością tej książki. Czas na Ciebie!

Dlaczego korzystamy z social media?

Jest to fundamentalne pytanie, na które ku mojemu przerażeniu, konkretnej odpowiedzi nie potrafią udzielić osoby zajmujące się zawodowo social media w Polsce. To trochę jak pójść na stół operacyjny pod skalpel osoby, która nie do końca wie jak działa ludzki organizm. Są dwa aspekty korzystania z social media: emocje oraz potrzeby. Ich zrozumienie jest kluczem do następnych działań w obrębie mediów społecznościowych (budowania marki osobistej, promocji produktu itp.).

Zacznijmy jednak od dosyć ogólnego badania, w którym spytano respondentów wprost dlaczego korzystają z social media.

dlaczego korzystamy z social media

A teraz zestawmy te wyniki z piramidą potrzeb Abrahama Maslowa, amerykańskiego psychologa.

piramida potrzeb maslow social media

Aby być na bieżąco z tym co dzieje się u naszych znajomych, komunikowanie się z ludźmi, ponieważ moi znajomi korzystają, aby poznawać nowe osoby – to nic innego jak potrzeba miłości i przynależności. Realizowana w dużej mierze przez aplikacje takie jak Facebook Messenger czy Whatsapp. W przypadku poznawania nowych osób często mówimy w kontekście znalezienia swojej drugiej połówki lub partnera do łóżkowych wybryków (aplikacje randkowe). W ten sposób zaspokajamy jedną z podstawowych potrzeb fizjologicznych 😉
Bycie na bieżąco z wydarzeniami na świecie – tutaj realizujemy potrzebę bezpieczeństwa. Jeśli jesteśmy dobrze poinformowani to możemy przewidzieć pewne wydarzenia i się na nie przygotować. Świetnym przykładem była niestety pierwsza fala pandemii Covida na świecie.
Żeby wypełnić wolny czas (z nudów) oraz w poszukiwaniu ciekawego i rozrywkowego contentu – w tych dwóch przypadkach raczej powinniśmy się skupić na emocjach (o tym w następnym akapicie).
Dzielenie się opinią, zdjęcia lub materiałami wideo – w ten sposób realizujemy potrzebę pewności siebie, bycia dostrzeżonym przez innych, budowanie swojego statusu (ach ci influencerzy).
Poszukiwanie i zakup nowych produktów – w tym przypadku realizujemy praktycznie wszystkie potrzeby oprócz miłości i przynależności w zależności od tego, co kupujemy. Jeśli jest kurs szkoleniowy to myślimy o bezpieczeństwie (podnosimy kwalifikacje, dzięki czemu mamy szansę na awans lub lepiej płatną pracę). Jeśli kupujesz super ciuchy to zapewne zrobisz sobie w nich sweet focię na Instagram (potrzeba bycia dostrzeżonym).

Jak widać social media mimo wszechobecnej nagonki mogą mieć też pozytywny wpływ na ludzi dzięki realizacji naszych potrzeb.

Jak zmieniły się media społecznościowe w ciągu dekady?

Emocje w social media

Aby zrozumieć social media głębiej trzeba pomyśleć też o emocjach. W psychologii mówi się o emocjach podstawowych i złożonych. Te podstawowe są w nas mocno zakorzenione, pojawiły się w nas jako jedne z pierwszych w procesie ewolucji. Łatwo też je wzbudzić i zazwyczaj mocno je odczuwamy. Do emocji podstawowych zaliczamy między innymi: złość, strach, wstręt, radość, smutek, zaskoczenie. Przy okazji porównaj je z rodzajami reakcji na Facebooku (love, haha – radość, Wrr – złość, przykro mi – smutek, Wow – zaskoczenie). To właśnie te emocje pozwoliły nam w największym stopniu przetrwać jako gatunkowi.

Są też emocje złożone, które powstają z połączenia emocji podstawowych, podobnie jak z 3 barw podstawowych jesteśmy w stanie stworzyć całą paletę kolorów. I tak z połączenia zaskoczenia i smutku otrzymujemy rozczarowanie, a ze wstrętu i złości pogardę. Jak pewnie zauważyłeś większość emocji podstawowych (a co za tym idzie i złożonych) jest nacechowana negatywnie. W tym momencie na przysłowiowym białym koniu wjeżdża pewien mechanizm ludzkiego zachowania, który sprawia, że dążymy do odczuwania emocji pozytywnych, a nie negatywnych. Jedną z takich negatywnych emocji złożonych jest… nuda.

Już wiesz do czego zmierzam?

Jeśli nie to wróć do 10 powodów, dla których korzystamy z social media i sprawdź pozycję nr 3 i 4. Serwisy społecznościowe pomagają nam również zapomnieć o negatywnych emocjach. To dlatego filmiki z pieskami i kotkami są tak popularne 😉

Dodatkowo musisz pamiętać o jeszcze jednej, znanej w erze madmanów regule, która została potwierdzona licznymi badaniami. Jeśli chcesz aby pewna grupa odbiorców zwróciła uwagę i zapamiętała Twój przekaz (na przykład na temat danego produktu) to musi on w sobie zawierać emocje. To właśnie one sprawiają, że łatwiej zapamiętujemy informacje.

Mam nadzieję, że teraz spojrzysz na działania w social media z trochę innej perspektywy.

Użytkownicy social media w Polsce i na świecie

O autorze

Pracę z mediami społecznościowymi rozpocząłem w 2010 roku w agencji Ogilvy Interactive. Kolejne doświadczenie zdobywałem jako dyr. ds. mediów internetowych w magazynie branżowym Brief oraz product manager w Grupie Onet-RAS oraz social media manager w Edipresse Polska.  Czytaj więcej >

POLULARNE WPISY

Jak stworzyć viral content?

grupy na facebooku

Grupy na Facebooku: poradnik jak z nich korzystać

community manager

Community Manager: zakres obowiązków i zarobki

Zobacz również na moje szkolenia

DODAJ KOMENTARZ

Blog o marketingu, reklamie, mediach i trendach. Zapraszam do kontaktu.

Envelope Facebook-f Twitter Linkedin-in Instagram

O MNIE

36297895_2114713721891794_5127072511875350528_n
Pracę z mediami społecznościowymi rozpocząłem w 2010 roku w agencji Ogilvy Interactive. Kolejne doświadczenie zdobywałem jako dyr. ds. mediów internetowych w magazynie branżowym Brief oraz product manager w Grupie Onet-RAS oraz social media manager w Edipresse Polska.  Czytaj więcej >

STRONY

  • Aktualności
  • Social Media
  • Marketing
  • Więcej
    • Współpraca
    • O mnie
Menu
  • Aktualności
  • Social Media
  • Marketing
  • Więcej
    • Współpraca
    • O mnie