Jak zrobić ciekawe InstaStories?

Instagram stories jak tworzyć

Stories jest obecnie jednym z najbardziej angażujących formatów w social media. Liderem jest Instagram, na którym korzysta z nich ponad 400 milionów użytkowników dziennie. Jak możesz wykorzystać potencjał Instastories w biznesie?

 

Pamiętaj, że ze stories korzysta też 300 milionów użytkowników Facebook i Messengera oraz około 200 milionów użytkowników Snapchata! Liczby te gwałtownie rosną u wszystkich z wyjątkiem tej ostatniej aplikacji. Jak widać czasami lepiej być naśladowcą zamiast innowatorem.

Instagram Stories: w czym tkwi sekret?

Ciężko stwierdzić. Sam Facebook tego nie wie, nie przeprowadzono badań na ten temat. Jedyne co mogę Ci dać to hipoteza. Opiera się ona na tym, że jeszcze parę lat temu, aby stworzyć animowane wideo z nałożonymi elementami potrzebny był operator, montażysta i producent. Każdy z nich musiał obsługiwać zaawansowany sprzęt i software. Teraz, dzięki rozwojowi technologii, wszystkie te narzędzia masz w telefonie i co więcej są bardzo intuicyjne w obsłudze. Część populacji uwielbia tworzyć, czerpie z tego radość. Ci tworzą najbardziej kreatywne i zaskakujące stories. Dla reszty jest to kolejny format/narzędzie do ekshibicjonizmu w social media.

Powszechnie uważa się, że stories to domena młodych użytkowników. Jednak ci starsi, gdy odkrywają możliwości jakie dają stories, wprost nie mogą się od nich oderwać. Moim zdaniem możemy mówić wręcz o rewolucji w komunikacji. To duży skok! Zaczynaliśmy od wysyłania wiadomości tekstowych (SMS, pagery), potem zdjęć (MMS), a kończymy na mini produkcjach filmowych z mnóstwem efektów. To nie jest krok do przodu, to jest przeskok o kilka poziomów. Co dalej? AR, VR, projekcje astralne rodem z filmów sci-fi?

Dlaczego warto korzystać z  InstaStories?

Coraz więcej użytkowników Instagrama najpierw przegląda stories, dopiero potem newsfeed ze zdjęciami i filmami. Jedna funkcjonalność delikatnie kanibalizuje drugą, ale dla Instagrama nie ma to znaczenia, bo w obu emituje reklamy.

Olbrzymią zaletą reklamowania się i promocji w stories jest to, że wyświetlają się na całym ekranie smartfona. Do tego są formatem wideo, który w swojej naturze jest dynamiczny. Przeglądając stories znajomych nie wiemy kiedy wjedzie nam reklama. Kiedy już się pojawi to użytkownik musi przez przynajmniej ułamek sekundy na nią spojrzeć zanim ją pominie. Patrząc na inne formaty reklamy online to ten ułamek sekundy to luksus. To też szansa dla ogarniętych marketerów na zaangażowanie konsumentów.

Jak tworzyć Instagram Stories?

Wyżej napisałem o tym ułamku sekundy, który masz na zaangażowanie użytkownika. W pierwszej sekundzie musisz pokazać coś ciekawego, ładnego, niesamowitego, zaskakującego. Całe stories na Instagramie mają ograniczenie do 15 sekund. Kreatywni z agencji kiedyś narzekali, że spoty reklamowe w telewizji ograniczono do 30 sekund i jest to za mało, aby opowiedzieć jakąkolwiek historię. Jednak nauczyli się to robić z całkiem dobrym skutkiem. Czas na podniesienie poprzeczki i skrócenie tego czasu do 15 sekund, czyli o połowę. Musisz sobie zadać pytanie czy masz kompetencje ku temu? Najlepsi kreatywni z najbardziej znanych agencji na świecie z wieloletnim doświadczeniem w opowiadaniu historii mają z tym problem…

Ku inspiracji warto obejrzeć jak Instagram Stories reklamowało się w… tradycyjnej telewizji.

 

Wiele poradników mówi o tym, że informacja o kliencie (logo, produkt) musi pojawić się na początku i na końcu stories. Musisz jednak pamiętać, że nachalne, agresywne pokazanie marki czy produktu od samego początku może nie powstrzymać kciuka odbiorcy. Bez żalu pominie Twoją stories.

 

Wykorzystuj naklejki

Masz ich do wyboru bardzo dużo: oznaczenie, hashtag, lokalizacja, animowane gify, ankiety, pytania… Pamiętaj jednak, że less is more, więc nie wciskaj na siłę wszystkiego co się da w jednym stories. Lepiej zrobić kilka prostych, niż jedną przeładowaną, od której odbiorcy dostaną oczopląsu.

Bardzo ważne są hashtagi ponieważ wtedy Twoje stories mogą być po nich znalezione przez nie-followersów dzięki zakładce “eksploruj” (obecnie korzysta z niej ponad 150 mln użytkowników). W jednej stories może dodać nawet 10 hashtagów.

Jeśli robisz relację z imprezy/wydarzenia to warto dodać lokalizację. Załóżmy, że promujesz otwartą imprezę plenerową. Dzięki dodaniu lokalizacji masz szansę na złapanie dodatkowych uczestników, którzy widząc jak dobrze inni się bawią zamówią Ubera i pojawią się na miejscu!

Pytania są świetnym sposobem, aby mocniej zaangażować społeczność. Bądź przygotowanym na to, że najciekawsze pytania (lub te najczęściej zadawane) udostępnisz wraz ze swoją odpowiedzią. Takie stories możesz też dodać do wyróżnionych i nazwać je Q&A albo FAQ.

Sztuczki i magia na Instagram Stories

Gdyby ktoś nie wiedział poniżej kilka podpowiedzi jak zrobić mniej standardowe historie.

Zamazane stories

Wybieramy pędzel do malowania, kolor i zamiast zamazywać cały ekran przytrzymujemy go w dowolnym miejscu przez chwilę. W efekcie aplikacja pokryje cały ekran wybranym przez nas kolorem. Następnie wybieramy gumkę i zmazujemy wybrane fragmenty odsłaniając fragment, na którym nam zależy.

Przypięte naklejki

Dodając naklejkę do wideo stories przytrzymaj ją palcem przez chwilę. Otworzy Ci się tryb przypinania. Możesz przewijać dowolnie swoją stories i przypiąć w wybrane miejsce naklejkę. Ważne, aby przypiąć ją do elementu, który odróżnia się od tła. Spróbuj zrobić stories, na którym machasz dłonią i do niej przyczep naklejkę, a szybko załapiesz jak to wykorzystać w tworzeniu kreatywnych historii.

Zachęcam też do śledzenia na bieżąco oficjalnych stron Instagrama poświęconych  stories.

Zagadki

Do tego wykorzystujemy kilka stories, które następują po sobie sekwencyjnie. Jest wiele sposobów i formatów:

  • pokazujesz tylko kawałek zdjęcia (np. w powiększeniu, albo zamazane w większości) i pytasz co na tym zdjęciu jest. Na następnych stories ujawniasz więcej, albo podajesz od razu odpowiedź i całe foto
  • Koło Fortuny. Przygotowujesz grafiki z hasłem, na każdej kolejnej zdradzasz więcej liter i zachęcasz poprzez naklejkę z pytaniami do odpowiedzi. Odpowiedź osoby, która była jako pierwsza warto udostępnić w swoim stories
  • czy piłka wpadnie do bramki? Stary jak świat format, w którym pokazujesz na pierwszym foto jak piłka leci do bramki/kosza i zadajesz pytanie. Możesz też zrobić to w formie wideo.

instagram stories zagadka

Linkowanie stories

Jeśli masz zweryfikowany profil na Instagramie lub liczba jego obserwujących przekroczyła 10 tysięcy to masz możliwość linkować swoje stories do wybranych stron. Wtedy wystarczy, żeby odbiorca zrobił swipe do góry, a podany przez Ciebie URL otworzy się w przeglądarce. Przy pierwszych tego typu storiesach warto poinformować użytkowników o takiej możliwości. Pomoże Ci w tym animowany gif “swipe up” albo “arrow”. Nie zaszkodzi napisać tekstu w stylu “Przesuń do góry, aby dowiedzieć się więcej”.

Przy obecnych, dość niskich zasięgach organicznych na Facebooku, traffic z Instagrama może okazać się zbawienny dla wielu biznesów.

Sklep na Instagramie

Po połączeniu konta Instagramowego z kontem na Facebooku możesz w swoich stories oznaczać konkretne produkty i kierować odbiorców do miejsca, w którym mogą je zamówić. Podobna funkcja podczepiania produktów pod postami nie przyjęła się na Facebooku. Czy użytkownicy Instagrama będą z niej korzystać chętnie? Czas pokaże, jednak warto ją przetestować.

Więcej na ten temat przeczytasz na stronie Instagram Business.

::

Jakie jest Twoje zdanie na temat stories?

Czy jest to format, który skutecznie zagrozi popularności newsfeedom na innych serwisach społecznościowych?
::

Przeczytaj też:

Zasięg organiczny na Facebooku: jak go zdobywać?

Błędy, które popełniają marki w social media

O autorze

Pracę z mediami społecznościowymi rozpocząłem w 2010 roku w agencji Ogilvy Interactive. Kolejne doświadczenie zdobywałem jako dyr. ds. mediów internetowych w magazynie branżowym Brief oraz product manager w Grupie Onet-RAS oraz social media manager w Edipresse Polska.  Czytaj więcej >

POLULARNE WPISY

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również na moje szkolenia

DODAJ KOMENTARZ