Zapewne nie raz usłyszysz, że Facebook jest w odwrocie i bez budżetu przewidzianego na promocję nie ma sensu być na nim ze swoją marką. Jednak założenie i prowadzenie strony na Facebooku daje kilka benefitów Twojemu biznesowi. Również jeśli jesteś blogerem to nie powinieneś ignorować fan page’a, ponieważ będzie on dla Ciebie ważnym źródłem ruchu.
Zanim przejdziemy krok po kroku jak założyć fan page chciałbym Ci udowodnić dlaczego trzeba to zrobić.
Fan page dla marki i biznesu
Strona na Facebooku jest Twoim pierwszym przyczółkiem w mediach społecznościowych. Nawet jeśli docelowo chcesz działać głównie na Instagramie. Musisz pamiętać, że dużo funkcji (np. oznaczanie produktów) w tym reklamy najlepiej działają jeśli konto na Facebooku masz połączone z kontem na Instagramie. Jest to absolutny „must have”.
Pamiętaj też o tym, że Twój fan page (a tym samym biznes lub marka) jeśli jest dobrze opisany słowami kluczowymi może być znaleziony przez użytkowników poprzez facebookową wyszukiwarkę. Wielu użytkowników, aby sprawdzić menu, godziny otwarcia czy konkretne wydarzenia woli wyszukać te rzeczy za pomocą Facebooka niż strony WWW.
Wspomniałem też o wydarzeniach. Są one świetnym sposobem na promocję Twojego biznesu. Świetnie sprawdzają się gdy organizujesz różnego rodzaju dni otwarte, degustacje, pokazy itp. Dodatkowo, jeśli prowadzisz sklep stacjonarny bądź punkt gastronomiczny możesz płatnie promować się do osób, które mieszkają lub przebywają w jego okolicy.
Zapewne też nie raz spotkałeś się na swoim newsfeedzie z postami znajomych z zapytaniem o rekomendacje: czy znacie dobrą włoską knajpę? Gdzie można kupić dobre buty? W odpowiedziach najczęściej oznaczane są właśnie fan page polecanych miejsc. Byłoby szkoda, gdyby ktoś kto chce Cię polecić nie mógł tego zrobić ponieważ nie masz strony na Facebooku. Musisz też pamiętać, że według wielu badań taki rodzaj poleceń ma o wiele większy wpływ na decyzje zakupowe niż płatne reklamy.
Fan page dla bloga i mediów
W 2018 roku Facebook drastycznie ograniczył zasięgi organiczne fan page’y – zarówno biznesowych, jak i tych należących do mediów i blogów. Jednocześnie posty w formacie linków zostały zdegradowane poprzez zmniejszenie wagi kliknięcia w link jako sygnału.
Dowiedz się więcej: Pozycjonowanie stron na Facebooku
Od marca do grudnia w moim newsfeedzie nie pojawiały się praktycznie wcale posty fan page’y mediowych. Zarówno dużych polskich i zagranicznych wydawców (Onet, Newsweek, Independent) jak i blogerów. W połowie grudnia sytuacja delikatnie się zmieniła i dziennie od 3 do 5 postów widzę przeglądając Facebooka. Są to treści, które danego dnia osiągnęły duże zaangażowanie. Może to oznaczać, że serwis zaktualizował swój algorytm wyświetlania treści widząc większą korzyść w postaci zaangażowania użytkowników w pokazywaniu treści od mediów (vs. treści pochodzące od znajomych).
Musisz też pamiętać, że Facebook stawia na budowanie mniejszych, bardziej skoncentrowanych wokół jednego tematu społeczności. Rzeczywiście zasięgi i ruch na stronę WWW w przypadku dużych wydawców z fan page’ami powyżej 100 tys. fanów jest dosyć mizerny. Im mniejszy jest Twój fan page, tym większy zasięg organiczny (procent zasięgu organicznego danego posta do liczby fanów) oraz współczynniki zaangażowania. Dzieje się tak dlatego, że Twoi fani są do siebie zdecydowanie bardziej podobni zarówno pod względem demografii jak również zainteresowań. Takiego podobieństwa nie maja strony na Facebooku dużych wydawców i firm.
Fan page „Why so social” ma niecałe 9 tys. fanów. Zamieściłem na nim link do wpisu „Netflix z Black Mirror rozpoczynają nową erę reklamy i rozrywki„. Zasięg organiczny to 6500, czyli ponad 70 procent dotarcia (zasięg organiczny posta/liczbę fanów *100%). Do tego wygenerował ponad 250 kliknięć w link, co nie jest aż takim złym rezultatem. I nie jest to nie jest to najpopularniejszy wpis grudnia! Kilka linków kierujących do innych serwisów branżowych (Wirtualne Media, Nowy Marketing czyli dopasowane do mojej grupy odbiorców) potrafiły zebrać po 500-800 kliknięć w link. Myślę, że takimi wynikami nie pogardzi żaden bloger, zwłaszcza piszący na specyficzne tematy.
Mam nadzieję, że przekonałem Cię do tego, aby założyć stronę na Facebooku. Teraz kilka porad jak to zrobić.
Jak założyć stronę na Facebooku?
Po wejściu na serwis wybieramy opcję „Utwórz” z górnego menu. Otworzy się panel, z kilkoma opcjami do wyboru: strona (to nas interesuje), grupa, wydarzenie, reklama, zbiórka, ogłoszenie na Marketplace.
Następnie musimy zdecydować czy chcemy utworzyć fan page dla Marki/firmy czy Społeczności/instytucji publicznej.
Markę/firmę wybierasz gdy:
- sprzedajesz swoje usługi lub produkty
- prowadzisz punkt gastronomiczny, sklep online lub w stacjonarny
Społeczność/instytucje wybierasz gdy:
- pracujesz w NGO
- prowadzisz bloga
Kolejny wybór to nazwa strony oraz kategoria.
WAŻNE: zanim wybierzesz nazwę strony sprawdź czy taka strona na Facebooku już nie istnieje. Warto również sprawdzić podobne nazwy, odmiany itp.
Kategorie musisz wpisać „z palca” i następnie wybrać to co podpowiada Ci kreator stron.
Jeśli już przebrnąłeś przez powyższe kroki czeka na Ciebie uzupełnienie świeżo założonego fan page’a o opisy i grafiki.
Jak uzupełnić fan page na Facebooku?
Na początku powinieneś ustawić zdjęcie profilowe. Format pliku to wymiary 1:1, czyli kwadrat i png (jpg oczywiście też jest akceptowany).
WAŻNE: pamiętaj, żeby na zdjęciu profilowym nie było małych elementów, ponieważ jego miniaturka będzie się wyświetlała przy postach lub komentarzach. Najlepiej wyglądać będzie Twoje logo na jednokolorowym tle.
Drugą grafiką, którą należy wgrać jest cover photo o wymiarze 828x315px. Możesz też zamiast zdjęcia wgrać angażujące wideo w formacie 820x312px, mpeg4, czas od 20 do 90 sekund. Jest to przykuwający uwagę element dla osób, które odwiedzą Twój fan page.
W stworzeniu obu grafik pomogą Ci darmowe programy, które mają gotowe szablony pod serwisy społecznościowe. Przeczytaj mój wpis na ten temat: Darmowe programy do tworzenia grafik
Następnie przychodzi czas na uzupełnienie opisu strony na Facebooku, wpisanie godzin otwarcia, adresu, danych kontaktowych.
WAŻNE: opis strony składa się ze 155 znaków i powinien zawierać frazy kluczowe. Jest bardzo ważny w procesie korzystania z wyszukiwarki na Facebooku.
Co jeszcze powinieneś wiedzieć?
- po osiągnięciu 30 polubień otrzymasz dostęp do statystyk fan page’a
- po 100 fanach w tychże statystykach pojawi się możliwość obserwowania innych stron na Facebooku (podglądanie konkurencji)
- Zobacz jak zwiększyć za darmo liczbę fanów na Facebooku << kliknij
Jeśli ten temat mocniej Cię zainteresował (i chcesz rozwijać swoją wiedzę na temat Facebooka i Instagrama) to polecam Ci kursy Facebook Blueprint dostępne pod poniższym linkiem.
www.facebook.com/business/learn
Całkowicie za darmo skorzystasz z ponad 75 interaktywnych lekcji (w języku angielskim). W tym rozbudowanej wersji poświęconej tematowi założenia strony na Facebooku.