Jak pisać posty na Facebooku?

laptop

Praktyczny poradnik, który podpowie Ci jak pisać posty na Facebooku oraz pozwoli zwiększyć zaangażowanie użytkowników Facebooka. Na jakie elementy musisz zwrócić szczególną uwagę? Zobacz wskazówki, dzięki którym zyskasz więcej polubień i komentarzy pod postami.

Dużo marek nie wykorzystuje potencjału jaki dają dobrze przygotowane wpisy na fan page’u. W wielu przypadkach w proces ich tworzenia zaangażowani są ludzie z agencji oraz od strony klienta. Prowadzi to do rozmycia komunikacji, wielokrotnych poprawek i przerzucania się arkuszami excela. Moim zdaniem nie jest to warte zachodu, ale to temat na inny wpis…
Jak wykorzystać potencjał użytkowników Facebooka? Poniżej znajdziecie kilka wskazówek jak efektywnie tworzyć posty.

Powiedz im co mają robić

Dlaczego tak zwane „żebrolajki” osiągają najlepsze wyniki zaangażowania? Co je wyróżnia na tle innych postów? „Żebrolajki” zawierają w sobie wyraźne wezwanie do działania i powiedzenie odbiorcom co mają zrobić. Dlatego też nie bójmy się spytać o opinię wyrażoną w komentarzu, poprosić o udostępnienie lub kliknięcie w link. Oczywiście nasza prośba musi być uzasadniona – nikt raczej nie udostępni zdjęcia nowego produktu tylko dlatego, że o to poprosiliśmy. Co innego gdy prośba dotyczy pomocy w znalezieniu na przykład zaginionej osoby lub ściganego złodzieja.
Najbardziej wartościową akcją jaką może wykonać użytkownik Facebooka jest pozostawienie komentarza (jeszcze w 2017 roku było to kliknięcie w link). Dlatego warto pytać o opinię fanów, dać im poczucie tego, że ich słuchasz i liczysz się z ich opinią. Pamiętaj tylko, że Facebook zwraca uwagę wyłącznie na komentarze długie i rozbudowane, a nie zawierające jedną emotikonkę lub odpowiedź w stylu „Super!”, „Tak” itp. Dodatkową nagrodę w postaci zasięgów organicznych posta uzyskasz gdy fani sami zaczną sobie odpowiadać na komentarze.

Komentarze na Facebooku

Zwróć uwagę w postach z dużą liczbą komentarzy, który jest przez Facebooka przypinany na samą górę. Zazwyczaj jest to ten najdłuższy oraz z największą liczbą interakcji od innych użytkowników.
Pamiętaj o zasadzie „pierwszego komentarza”. Znają ją od dawna moderatorzy for internetowych: najtrudniej pod postem/wątkiem uzyskać pierwszy komentarz. Internauci chętniej komentują wątki, które już doczekały się odpowiedzi. Dlatego warto po publikacji posta od razu zostawić pod nim komentarz – nieważne czy jako fan page czy prywatny użytkownik. Dobrze gdy taki komentarz jest w formie pytania.
Wiele agencji doskonale sobie zdaje sprawę jak działa algorytm wyświetlania postów na Facebooku (więcej przeczytasz pod tym wpisem). Chodzi o fakt, że liczba interakcji w pierwszych minutach po udostępnieniu posta determinuje jego dalsze zasięgi organiczne. Dlatego też za pomocą kont prywatnych swoich pracowników lub fake’owych zostawiają pod postami dużo interakcji w postaci reakcji, udostępnień czy komentarzy. Musisz być jednak świadomy, że Facebook analizuje IP oraz lokalizację zaangażowanych użytkowników oraz to czy dany użytkownik jest adminem danego fan page’a. Więc prawdopodobnie tego zaangażowania nie bierze jako mocny sygnał.
Pierwszy komentarz pod postem więc traktuj jako zachęcenie użytkowników do dalszego komentowania, a nie „oszukanie” algorytmu Facebooka.
Przeczytaj też:

Wykorzystuj przestrzeń

Opisy do zdjęć czy linków mogą zawierać nawet 5 tysięcy znaków. Jednak tylko 5 wersów jest wyświetlanych w strumieniu wiadomości. Warto je wszystkie wykorzystać chociażby po to, aby zwiększyć powierzchnię naszego postu (przez co staje się bardziej widoczny = więcej kliknięć i zaangażowania). Od razu uprzedzam, że nie spotkałem się z badaniami, które potwierdzałyby tę hipotezę. Mimo to zachęcam do testowania poniższego rozwiązania.
Wykorzystując „pięciolinię” musimy pamiętać o kilku istotnych rzeczach:
– użytkownicy internetu skanują treści pionowo, a nie poziomo. Dlatego każde nowe zdanie powinniśmy zaczynać od nowego wersu.
– starajmy się, aby zdania nie były dłuższe niż jeden wers
– wersy numer 2 i 4 zostawiamy puste. Dzięki temu nasz post ma trochę wolnej przestrzeni, może „oddychać”.  Nikt też nie będzie, przeglądając strumień wiadomości, czytał zbitej bryły tekstu
– skoro dwa wersy zostawiamy puste to 3 możemy wypełnić tekstem. Jeden warto poświęcić na opis, drugi na pytanie do odbiorców lub zachęcenie do kliknięcia w link. W trzecim dobrze sprawdza się hashtag, dzięki któremu użytkownicy mogą też łatwiej wychwycić interesujące ich tematy

Opisuj linki

Wydaje się to kolejną oczywistością. Jednak nie jestem przekonany, że marki na Facebooku wykorzystują możliwości zmiany opisu oraz zdjęcia przy podglądzie widoku linków. Zostawiają je tak, jak zostaną zaczytane przez Facebooka, a bardzo często strona nie jest przyjaźnie zaprogramowana i w opisie pojawiają się przypadkowe treści.
W przypadku linków mamy zatem całkiem sporo pracy do wykonania, zanim zamieścimy post: przygotowanie „pięciolinii” opisu, tytułu oraz opisu w podglądzie linku oraz zdjęcia. Jest to sporo treści, które potencjalnie mogą zaangażować użytkowników Facebooka.
Z drugiej strony, według badań z 2018 roku Buzzsumo jasno wynika, że opisy, które mają poniżej 50 znaków generują największe zaangażowanie. Niestety nie podają w badaniu rozróżnienia na statusy tylko tekstowe, linki czy grafiki. Bardzo możliwe, że duże zaangażowanie przy krótkich postach tekstowych jest wywołane tym, że można do nich dodać tło i wielkość fonta jest większa. Przez to są bardziej widoczne w newsfeedzie. W branży np. ubezpieczycieli, gdzie targetem często są osoby 40+ wbrew temu badaniu sprawdzają się właśnie długie statusy po kilkaset znaków.
WAŻNE! Tytuł linku nie może mieć więcej niż 70 znaków, ponieważ tylko tyle wyświetla się w widoku na mobile.

Czy warto wykorzystywać emotikonki?

Oczywiście, że warto, tylko trzeba zachować w tym umiar. Nie dopuść, aby Twoje posty wyglądały jak ściana hierogrifów w egipskim grobowcu. Sam bardzo często wykorzystuje różnego rodzaju strzałki lub inne elementy graficzne gdy robię posty w formie popularnych bulletów (jak w prezentacjach PowerPointa ;-). Pamiętaj też o tym, że część z emotikonek zupełnie inaczej wygląda w poście na mobile. Takim przykładem są emotikonki z liczbami.

Pozostałe wskazówki jak pisać posty na Facebooku:

– zostawiaj niedomówienia. Nie zdradzaj w postach typu link ich zawartości w opisie
– cytuj wypowiedzi z treści, które udostępniasz (najlepsze fragmenty wypowiedzi np. przy wywiadach)
– newsfeed jest dynamiczny więc raczej nie umieszczaj długich materiałów wideo. Dzięki temu więcej osób obejrzy je w całości i kliknie w link do strony, który umieścisz na końcu
– dodatkowe miejsce, na przykład na pytanie do fanów, masz w pierwszym komentarzu zaraz po wrzuceniu wpisu. Bardzo często szybkie polubienia takiego komentarza i duża liczba odpowiedzi pozycjonują go jako najbardziej angażującego
– obserwuj swoją konkurencję oraz odpowiedniki na rynkach zagranicznych. Możesz to łatwo zrobić dodając w statystykach swojego fan page’a obserwowane strony. Dzięki temu uzyskasz podgląd w ich aktywność z ostatniego tygodnia i najbardziej angażujące posty. Nie musisz wymyślać koła na nowo. Czasami warto zasugerować się tym, co sprawdziło się u innych.
::
Zapoznaj się ze ofertą szkoleń social media:

O autorze

Pracę z mediami społecznościowymi rozpocząłem w 2010 roku w agencji Ogilvy Interactive. Kolejne doświadczenie zdobywałem jako dyr. ds. mediów internetowych w magazynie branżowym Brief oraz product manager w Grupie Onet-RAS oraz social media manager w Edipresse Polska.  Czytaj więcej >

POLULARNE WPISY

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również na moje szkolenia

DODAJ KOMENTARZ