Strategia social media: o tych działaniach zapomnij w 2019 roku

strategia social media

Media społecznościowe zmieniają się bardzo dynamicznie. Wszystko oczywiście zależy od sposobu w jaki korzystają z nich użytkownicy. Skutkuje to tym, że niektóre strategie i taktyki działania przestają być skuteczne. Jakich działań w social media nie powinieneś podejmować w 2019 roku?

 

Stories obecnie są najbardziej angażującym formatem komunikacji w mediach społecznościowych. W USA nastolatkowie opuszczają Facebooka i przenoszą swoją obecność na Instagram oraz Snapchat, czyli serwisy, które położyły duży nacisk na taką formę komunikacji. To tylko jedna z wielu zmian, które obserwujemy w social media w ostatnich miesiącach. Pomimo, że “stories are new newsfeed” to z tego drugiego nie radzę jeszcze ochoczo rezygnować. Co innego inne strategie i taktyki…

Follow for follow

Ta taktyka znana z Instagrama powinna ulec zapomnieniu, pomimo, że ciągle wielu “szkoleniowców” poleca ją jako niezwykle skuteczną. Już nie tylko marketerzy, ale również przeciętni, szarzy użytkownicy są wyczuleni na profile, które mają tyle samo obserwujących co obserwowanych.

Nie pomaga nawet unfollow kont, które wcześniej zaczęliśmy obserwować. Marketerzy doskonale znają ten mechanizm i wiedzą, że nie przynosi to rezultatów w postaci zaangażowania. Ba! Są nawet coraz bardziej świadomi różnego rodzaju botów, które nabijają sztuczne komentarze i innego rodzaju zaangażowanie.

Oparcie ruchu stron WWW o ruch z social media

W marcu 2018 roku Facebook dokonał największej zmiany w swoim algorytmie. Praktycznie z dnia na dzień mediom i markom ruch organiczny spadł o kilkadziesiąt procent. Strony i media, które polegały wyłącznie na tym źródle ruchu stanęły nad przepaścią. Nic nie zapowiada odwrócenia sytuacji.

Można oczywiście zintensyfikować działania na innych serwisach społecznościowych, jednak nie ma szans, aby uzupełnić wyrwę, którą stworzył Facebook. Obiecująco wygląda możliwość linkowania tekstów poprzez Instagram Stories, ale mogą to robić tylko profile zweryfikowane lub posiadające przynajmniej 10 tysięcy followersów.

Targetowanie demograficzne

Media społecznościowe dają możliwość docierania do użytkowników o bardzo konkretnych zainteresowaniach. Nie wszyscy mężczyźni w wieku 30-45 lat muszą interesować się motoryzacją i wykazywać intencję zakupową w postaci samochodu. Dodatkowo przy targetowaniu na taką grupę z automatu odcinamy sobie możliwość dotarcia do kobiet zainteresowanych tą kategorią.

Targetowanie demograficzne ma jedynie sens dla małego i średniego biznesu, który działa lokalnie. Dzięki niemu może zachęcić osoby znajdujące się w pobliżu do wizyty w sklepie lub punkcie usługowym.

Media społecznościowe jako stand alone

Jeśli chcesz, aby Twój biznes się rozwijał musisz zaplanować dokładnie swoją obecność w internecie. Jakie media i content wykorzystasz na poszczególnych poziomach lejka sprzedażowego? Skupisz się bardziej na budowaniu świadomości marki czy na pozyskiwaniu leadów i klientów?

Niezależnie od odpowiedzi jedno jest pewne: samą obecnością w social media będzie Ci ekstremalnie ciężko osiągnąć zakładane KPI (pod warunkiem, że są dość ambitne). Od dawna wiadomo, że im ścieżka zakupowa ma więcej touchpointów, to tym większa szansa jest na pozyskanie klienta. Również różnorodność punktów stycznych ma olbrzymie znaczenie. Dlatego jeśli chcesz ze swoich działań wyciągnąć maksymalne wyniki w stosunku do posiadanego budżetu to oprócz social media musisz pamiętać o formatach natywnych na stronach WWW, mailingach czy reklamie w wyszukiwarkach.

Z jakich działań będziesz rezygnował w 2019 roku? Jakie działania będziesz chciał wypróbować? Zapraszam do komentowania i dyskusji.

Przeczytaj też:

4 błędy, które marketerzy popełnią w 2018 roku

O autorze

Pracę z mediami społecznościowymi rozpocząłem w 2010 roku w agencji Ogilvy Interactive. Kolejne doświadczenie zdobywałem jako dyr. ds. mediów internetowych w magazynie branżowym Brief oraz product manager w Grupie Onet-RAS oraz social media manager w Edipresse Polska.  Czytaj więcej >

POLULARNE WPISY

Zobacz również na moje szkolenia

DODAJ KOMENTARZ