Kiedy publikować na Facebooku, Twitterze, Instagramie i LinkedIn?

Kiedy publikować w social media

Kiedy publikować posty na serwisach społecznościowych? To pytanie, które często zadają sobie osoby pracujące w social mediach i odpowiadają za komunikację na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn. Zanim zdradzę konkretne godziny i dni tygodnia, pozwolę sobie na kilka ogólnych uwag, które powinny leżeć u podstaw prowadzenia komunikacji w mediach społecznościowych.

Jak zachowuje się grupa docelowa?

Zanim zastanowimy się kiedy publikować posty, należy ustalić tak zwane „persony”, czyli przykładowych przedstawicieli z grupy twoich klientów. Taką personą może być na przykład pracownik korporacji z warszawskiego Służewca. Weź go na warsztat i zastanów się jak wygląda przykładowy dzień takiej persony oraz kiedy w jego trakcie korzysta z social mediów. Zapewne rano podczas drogi do pracy wyciąga telefon i sprawdza co się wydarzyło na świecie i wśród jego znajomych. Od 9 rano, aż do pory obiadowej, czyli okolic południa twoja persona przykładnie zasuwa, aby wypchnąć wszystkie zaległości.

We wspomnianej porze obiadowej na swoim telefonie przegląda content z Instagrama czy Pinteresta. Sam też często zamieści zdjęcie sushi, które kupił w zestawie za 17 złotych. Również między 16 a 18tą nie masz szans na przykucie jego uwagi – wypycha ostatnie maile i pędzi do domu po drodze odbierając dziecko lub robiąc zakupy. Dopiero od 19tej pracownik korporacji ma czas i okazję w spokoju usiąść przed komputerem i zagłębić się w bardziej złożone treści.

Zasięg organiczny na Facebooku: jak je zdobywać?

Analizując personę pod kątem wykorzystywania social mediów pamiętaj, aby wyróżnić następujące rzeczy:

– czy kontakt z mediami społecznościowymi jest poprzez urządzenia mobilne czy klasyczny komputer
– jak różni się zachowanie w dni tygodnia (poniedziałek do piątku) od tego w weekendy
– jakie serwisy społecznościowe w danej chwili przegląda
– jak długo trwa jego kontakt z internetem i social mediami (sytuacja w autobusie vs. spokojne surfowanie w domowym zaciszu)
– jaki rodzaj contentu (link, grafika, wideo) persona konsumuje w danym momencie

Oczywiście w swojej grupie docelowej znajdziesz zapewne więcej niż jedną personę. Każdą z nich musisz w ten sposób przeanalizować, a uzyskane wyniki na siebie nałożyć i poszukać punktów wspólnych. To właśnie będą momenty, kiedy powinieneś zamieszczać treści w mediach społecznościowych.

Taką analizę trzeba przeprowadzić zawsze, niezależnie od tego czy szukasz odpowiedzi na pytanie kiedy postować na Facebooku, Twitterze czy jakimkolwiek innym serwisie społecznościowym.

Sposób i czas dystrybucji contentu to mniej niż połowa sukcesu

Na podstawie swojego doświadczenia mogę spokojnie stwierdzić, że sukces postu tylko w 30 procentach zależy od sposobu jego dystrybucji. Do dystrybucji zaliczam opisanie postu, dodanie odpowiedniego CTA (call to action) oraz czas jego dystrybucji. Pozostałe 70 procent to temat.

Post zamieszczony o 3 w nocy, bez wyraźnego CTA poradzi sobie i zdobędzie duże zaangażowanie oraz liczbę udostępnień (zwłaszcza na Facebooku). Niestety w drugą stronę to nie działa i słabego tematu/contentu (takiego co użytkownicy mają go gdzieś), nie uratuje nawet najlepsza dystrybucja i optymalna pora zamieszczenia.

Proszę pamiętaj o tym. Dzięki temu nie będziesz się denerwował gdy twój dopieszczony do granic możliwości post nie będzie się klikał.

Nie bój się eksperymentować

Zanim przejdę do konkretów (czyli godzin) chcę się z Tobą podzielić jeszcze jedną ważną poradą. Całkowicie za darmo. Otóż to co znajdziesz poniżej traktuj jako pierwszą wskazówkę, która pokaże Ci drogę. Dalej będziesz musiał sam nią kroczyć, często po omacku. Jednak nie bój się tego robić. Często okazuje się, że zamieszczanie treści w social media w zupełnie innych godzinach niż pokazują to popularne badania bądź „specjaliści” od mediów społecznościowych, może okazać się strzałem w dziesiątkę.

Proszę Cię tylko, abyś pamiętał o jednej rzeczy: nie wyciągaj wniosków po jednej, dwóch czy nawet pięciu próbach. Żeby takie testy były rzetelne musisz wykonać odpowiednio wiele prób, w różnych godzinach, z różnym rodzajem contentu i w różne dni tygodnia.

Social media i komunikacja w czasie epidemii koronawirusa

Kiedy zamieszczać posty na Facebooku

Hootsuite z badania w 2021 rekomenduje zamieszczanie postów we wtorki i czwartki w godzinach 8-12. Oczywiście pamiętając, że jest to średnia dla wszystkich branż, należy spodziewać się dużych różnic w zależności czy prowadzisz fan page dla kosmetyków, elektroniki czy motoryzacji. Kolejny dowód na to, że musisz eksperymentować.

Na przestrzeni ostatnich 3-4 lat wiele narzędzi do zarządzania obecnością w social media sprawdzało, które godziny są najlepsze (Buffer, BuzzSumo, Later). W wielu przypadkach były to zupełnie inne godziny niż to co wypuścił Hootsuite w 2021. Zazwyczaj rekomendowane godziny to 13-15 po południu. I bądź tu człowieku mądry!

Pamiętaj tylko, żeby w godzinach porannych częściej postować content graficzny (zdjęcia). Wtedy social media konsumuje się raczej na urządzeniach mobilnych. Linki i wideo raczej postujemy po 19tej.

W 2021 roku wyszło badanie od Sprout Social, które sugeruje publikowanie treści na Facebooku we wtorki, środy i piątki w godzinach od 9 do 13. Najgorszym dniem jest sobota. To co jest wartościowego w tym badaniu to podział najlepszych godzin i dni publikacji na konkretne branże: media, edukacje, technologie, bary/restauracje itp.


Kiedy zamieszczać posty na Instagramie?

Dla Instagrama rzekono najlepsze dni to poniedziałki, środy i czwartki. Według najświeższych danych jakie znalazłem najlepsze godziny to 11-13 i 19-21. Godzina jedenasta jest też zalecane według badań Sprout Social.
Najwięcej postów zamieszczanych jest między 15 a 16 i to czyni te godziny najgorszymi do postowania (za duży tłok).
Filmy na Insta wrzucamy po 21.
Ciekawostka: jeśli zaliczasz się do B2B to nie ma sensu, abyś postował w weekendy.

Kiedy zamieszczać treści na Twitterze?

Tutaj mam niezły problem, bo aktualnych badań nie znalazłem. Ogólnie zamieszczanie postów na Twitterze to zupełnie inna bajka niż na Facebooku. Po pierwsze spokojnie można tego samego dnia 2 razy zamieścić ten sam link (za drugim razem przeciętnie zbierze aż 80 procent. zaangażowanie pierwszego tweeta), ponieważ nie ma algorytmu w strumieniu postów/tweetów. Po drugie, żywotność tweeta jest o wiele krótsza niż postu na Facebooku (według Wiselitycs).

Wyżej wspomniany Hootsuite oraz Kissmetrics radzą, że najlepszą godziną jest 15ta (od poniedziałku do piątku). I to jest w sumie jedyna sensowna i powtarzająca się wskazówka jeśli chodzi o „ćwierkacza”.

Dla mnie Twitter można nazwać „real-time social media”. Tak na dobrą sprawę każda pora jest dobra, o ile wypuści się tweet przed konkurencją 😉

Kiedy publikować posty na LinkedIn?

Tutaj sytuacja jest dość prosta i trochę pokrywająca się z Facebookiem. Profesjonaliści w weekendy zazwyczaj odpoczywają (przynajmniej starają się) więc posty zamieszczaj od wtorku do czwartku. Zapytasz pewnie dlaczego nie w poniedziałek i piątek? Odpowiedź jest prosta. W poniedziałek jest bardzo dużo roboty, a w piątek mamy już dość „bycia profesjonalnym” i w głowie mamy tylko weekendowy melanż.

Jeśli chodzi o godziny to wczesny poranek, godziny obiadowe i wczesny wieczór, czyli podobnie jak w przypadku Facebooka.

Ciekawostka: jeśli chcesz dotrzeć na LinkedIn do tak zwanego C-level (CEO, CFO, CMO, CTO itp) to zamieszczaj swoje posty w tygodniu w godzinach 20-21.

Sporo informacji ciekawych na temat zamieszczania postów na swojej platformie dostarcza sam LinkedIn – wystarczy, że klikniesz ten link.

Grupy na Facebooku: 6 porad jak z nich korzystać

::

Ważne: podane godziny dotyczą kont, których odbiorcami są mieszkańcy Polski. Jeśli twój profil w social media ma odbiorców z innego kraju to musisz pamiętać o odpowiednim przesunięciu czasowym.

Mam nadzieję, że chociaż trochę pomogłem Tobie tym wpisem. Jak zawsze zachęcam do dzielenia się swoimi doświadczeniami w komentarzach na temat tego kiedy publikować posty w mediach społecznościowych.

„Zrozumieć social media” – książka, która przeprowadzi Cię przez najważniejsze aspekty mediów społecznościowych, ich wpływu na psychikę, oddziaływania na całe społeczeństwa oraz sposobu w jaki z nich korzystamy.

O autorze

Pracę z mediami społecznościowymi rozpocząłem w 2010 roku w agencji Ogilvy Interactive. Kolejne doświadczenie zdobywałem jako dyr. ds. mediów internetowych w magazynie branżowym Brief oraz product manager w Grupie Onet-RAS oraz social media manager w Edipresse Polska.  Czytaj więcej >

POLULARNE WPISY

Zobacz również na moje szkolenia

DODAJ KOMENTARZ