Kiedy publikować posty na serwisach społecznościowych? To pytanie, które często zadają sobie osoby pracujące w social mediach i odpowiadają za komunikację na Facebooku, Instagramie, TikToku czy LinkedIn. Zanim zdradzę konkretne godziny i dni tygodnia, pozwolę sobie na kilka ogólnych uwag, które powinny leżeć u podstaw prowadzenia komunikacji w mediach społecznościowych.
Jak zachowuje się grupa docelowa?
Zanim zastanowimy się kiedy publikować posty, należy ustalić tak zwane „persony”, czyli przykładowych przedstawicieli z grupy twoich klientów. Taką personą może być na przykład pracownik korporacji z warszawskiego Służewca. Weź go na warsztat i zastanów się jak wygląda przykładowy dzień takiej persony oraz kiedy w jego trakcie korzysta z social mediów. Zapewne rano podczas drogi do pracy wyciąga telefon i sprawdza co się wydarzyło na świecie i wśród jego znajomych. Od 9 rano, aż do pory obiadowej, czyli okolic południa twoja persona przykładnie zasuwa, aby wypchnąć wszystkie zaległości.
We wspomnianej porze obiadowej na swoim telefonie przegląda content z Instagrama czy Pinteresta. Sam też często zamieści zdjęcie sushi, które kupił w zestawie za 17 złotych. Również między 16 a 18tą nie masz szans na przykucie jego uwagi – wypycha ostatnie maile i pędzi do domu po drodze odbierając dziecko lub robiąc zakupy. Dopiero od 19tej pracownik korporacji ma czas i okazję w spokoju usiąść przed komputerem i zagłębić się w bardziej złożone treści.
Analizując personę pod kątem wykorzystywania social mediów pamiętaj, aby wyróżnić następujące rzeczy:
– czy kontakt z mediami społecznościowymi jest poprzez urządzenia mobilne czy klasyczny komputer
– jak różni się zachowanie w dni tygodnia (poniedziałek do piątku) od tego w weekendy
– jakie serwisy społecznościowe w danej chwili przegląda
– jak długo trwa jego kontakt z internetem i social mediami (sytuacja w autobusie vs. spokojne surfowanie w domowym zaciszu)
– jaki rodzaj contentu (link, grafika, wideo) persona konsumuje w danym momencie
Oczywiście w swojej grupie docelowej znajdziesz zapewne więcej niż jedną personę. Każdą z nich musisz w ten sposób przeanalizować, a uzyskane wyniki na siebie nałożyć i poszukać punktów wspólnych. To właśnie będą momenty, kiedy powinieneś zamieszczać treści w mediach społecznościowych.
Taką analizę trzeba przeprowadzić zawsze, niezależnie od tego czy szukasz odpowiedzi na pytanie kiedy postować na Facebooku, X.com czy jakimkolwiek innym serwisie społecznościowym.
Sposób i czas dystrybucji contentu to mniej niż połowa sukcesu
Na podstawie swojego doświadczenia mogę spokojnie stwierdzić, że sukces postu tylko w 30 procentach zależy od sposobu jego dystrybucji. Do dystrybucji zaliczam opisanie postu, dodanie odpowiedniego CTA (call to action) oraz czas jego dystrybucji. Pozostałe 70 procent to temat.
Post zamieszczony o 3 w nocy, bez wyraźnego CTA poradzi sobie i zdobędzie duże zaangażowanie oraz liczbę udostępnień (zwłaszcza na Facebooku). Niestety w drugą stronę to nie działa i słabego tematu/contentu (takiego co użytkownicy mają go gdzieś), nie uratuje nawet najlepsza dystrybucja i optymalna pora zamieszczenia.
Proszę pamiętaj o tym. Dzięki temu nie będziesz się denerwował gdy twój dopieszczony do granic możliwości post nie będzie się klikał.
Nie bój się eksperymentować
Zanim przejdę do konkretów (czyli godzin) chcę się z Tobą podzielić jeszcze jedną ważną poradą. Całkowicie za darmo. Otóż to co znajdziesz poniżej traktuj jako pierwszą wskazówkę, która pokaże Ci drogę. Dalej będziesz musiał sam nią kroczyć, często po omacku. Jednak nie bój się tego robić. Często okazuje się, że zamieszczanie treści w social media w zupełnie innych godzinach niż pokazują to popularne badania bądź „specjaliści” od mediów społecznościowych, może okazać się strzałem w dziesiątkę.
Proszę Cię tylko, abyś pamiętał o jednej rzeczy: nie wyciągaj wniosków po jednej, dwóch czy nawet pięciu próbach. Żeby takie testy były rzetelne musisz wykonać odpowiednio wiele prób, w różnych godzinach, z różnym rodzajem contentu i w różne dni tygodnia.
Kiedy zamieszczać posty na Facebooku, aby miały największe zaangażowanie?
Najnowsze badanie SproutSocial z 2024 roku rekomenduje publikowanie postów od poniedziałku do czwartku w godzinach 9-12. Następne „okienko” to godzina 17. Patrząc na historyczne wyniki z poprzednich lat (np. Badanie Hootsuite 2021) niewiele się zmieniło. Ciągle też niedziela jest najgorszym wyborem do publikacji postów na Facebooku. Pamiętaj jednak, że są to wyniki uśrednione dla wszystkich branż, a pomiędzy nimi często są spore różnice. Dlatego wyniki powyższych badań traktuj jako wytyczną pierwszą do testowania, ale nie bój się sprawdzać różnych dni i godzin. No może za wyjątkiem godzin nocnych…
Pamiętaj tylko, żeby w godzinach porannych częściej postować content graficzny (zdjęcia). Wtedy social media konsumuje się raczej na urządzeniach mobilnych. Linki i wideo raczej postujemy po 19tej.
Oprócz powyższych dwóch firm jeszcze kilka innych podmiotów sprawdza najlepsze godziny do publikowania treści na Facebooku czy innych platformach social media. Wyniki, pomimo, że pochodzą z setek tysięcy czy nawet milionów postów, delikatnie różnią się od siebie. Buffer w 2024 roku podaje piątek 10 rano jako najlepsza pora do publikacji, jeśli oczekujemy dużego zaangażowania. Dlatego warto sprawdzić kilka badań, ale na koniec dnia to i tak najważniejsza będzie Twoja intuicja i wspomniana wcześniej persona.
Kiedy zamieszczać posty na Instagramie?
Robotę za nas zrobiło… Shopify, które we wpisie na swoim blogu przeanalizowało wyniki badań kilkunastu firm (w tym wspomnianego już SproutSocial, HootSuite czy Buffera) i wyciągnęło z tego średnią. Poniżej wrzucam grafikę dla leniwych, a resztę zachęcam do zapoznania się z wpisem, bo jest bardzo dobry, rzeczowy i zwraca uwagę na kilka istotnych aspektów (w tym też podział na branże).
Już wiem czego Ci jeszcze brakuje: informacji kiedy publikować na Instagramie zdjęcia, galerie, reelsy i stories. Okazuje się, że najbardziej angażujące dni i godziny dla wszystkich tych formatów się ze sobą pokrywają. Dobra nowina – problem z głowy 😉
Warto też sprawdzić wyniki za Q3 2024 od HootSuite, ponieważ są pokazane w podziale na branże. I tutaj taka ciekawostka (albo artefakt badawczy lub błąd), bo dla agencji marketingowych najlepszą porą jest… niedziela 7 rano.
Kiedy zamieszczać treści na X / Twitterze?
Algorytm X / Twittera dynamicznie się zmienia, zresztą jak cały serwis. Pewne jest to, że tweety zazwyczaj umierają po 24 godzinach od publikacji (chociaż ostatnio widzę coraz więcej wyjątków od tej reguły). Podobnie jak w przypadku poprzednich platform społecznościowych, najlepszymi godzinami publikacji są godziny późno poranne i wczesne południe (SproutSocial, Buffer).
X / Twitter to serwis działający na innych zasadach. Przede wszystkim więcej treści jest publikowanych, są bardziej spontaniczne, częściej w formie tekstowej bez multimediów. Ciekawe, dowcipne, zaczepne itp. odpowiedzi udzielane pod tweetami dużych kont potrafią wygenerować olbrzymie zasięgi dla naszego profilu. Warunek jest jeden – musisz to zrobić niemal od razu, jako jeden z pierwszych. X ma też bardziej charakter informacyjny, czyli to wydarzenia na świecie decydują kiedy duża część wpisów zostanie opublikowana. Więc wychodzi na to, że ten czas publikacji nie jest aż tak istotny.
Jeśli Twoje życie jest nudne i czujesz potrzebę zagłębienia się w temat najlepszych dni i godzin publikacji na X / Twitterze to polecam Ci wpis z bloga Brand24. Rozłożyli ten temat na czynniki pierwsze dosłownie i w przenośni.
Kiedy publikować posty na LinkedIn?
W przypadku LinkedIn sytuacja jest nad wyraz prosta: najlepsze dni i godziny to te, w których korpoludki pracują, czyli od poniedziałku do piątku w godzinach 9-17. Delikatne niższe zaangażowanie jest przy postach publikowanych w poniedziałki i piątki, co jest jak najbardziej zrozumiałe (w poniedziałek od rana mnóstwo pracy, a w piątek już tylko staramy się wytrwać).
Publikowanie w weekendy raczej dużego zaangażowania Ci nie przyniesie. W weekend na LinkedIn siedzą wyłącznie senior level influencerzy, kołcze i… osoby szukające nowej pracy. Też nie ma dużych różnic pomiędzy poszczególnymi branżami, co możesz sobie sprawdzić w raporcie HootSuite na 2024 rok.
Na TikToku publikuj treści… w nocy
Rzekomo wynika to z faktu, że serwis daje duży priorytet treściom nowym. Więc powinniśmy chcieć, aby to właśnie twoje treści były tymi, które jako pierwsze zobaczą użytkownicy po przebudzeniu (zwłaszcza we wtorki). Przynajmniej tak wyszło z badania Buffera. Dobra, ale tak na serio to największe zaangażowanie i tak mają publikacje z okolic godziny 16-17.
W przypadku TikToka obserwujemy największą rozbieżność w wynikach różnych firm, które się tym tematem zajmują. Duże różnice pomiędzy poszczególnymi branżami pokazuje raport od SproutSocial.
Moja rekomendacja to publikuj na TikToku kiedy tylko chcesz. I tak algorytm pokazuje nowe wideo bardzo wąskiej grupie odbiorców (często około 200-250 osób) i jeśli średni czas oglądania wideo będzie niski to nic Ci nie pomoże 🙂
Mam nadzieję, że chociaż trochę pomogłem Tobie tym wpisem. Jak zawsze zachęcam do dzielenia się swoimi doświadczeniami w komentarzach na temat tego kiedy publikować posty w mediach społecznościowych.