Ile kosztuje prowadzenie profilu na Facebooku?

Ile+kosztuje+strona+na+FB_

Jak wycenić miesięczny koszt prowadzenia strony na Facebooku? Na co trzeba uważać i jak nie dać się naciągnąć na podmioty oferujące usługi reklamowe na portalu z Menlo Park? O tym przeczytacie w poniższym wpisie!

Zakładamy, że chcemy wynająć wyspecjalizowaną agencję. Jak wyliczyć czy nas nie oszukują?

Najpierw musimy zastanowić się ile i jakich osób potrzebuje nasz fan page na Facebooku. Potem przyjąć stawkę godzinową dla każdego z nich. Liczbę godzin pracy w miesiącu dla poszczególnego pracownika wyliczamy na podstawie wielkości fan page’a, czyli liczby fanów.

Kto potrzebny jest do obsługi fan page’a?

Przede wszystkim osoba na stanowisku community managera. Taka osoba zajmuje się zamieszczaniem postów, moderacją komentarzy i odpowiadaniem na pytania fanów. Obecna standardy wymagają, aby ktoś czuwał nad fan pagem w znacznie dłuższym wymiarze czasu niż między 9 a 17tą (największy ruch na Facebooku jest w godzinach 18-23). Dlatego muszą to być dwie osoby pracujące na dwie zmiany. Dzięki temu będą na bieżąco sprawdzać aktywności fanów.

>> Kim jest community manager? Kliknij i przeczytaj

Kiedy publikować na Facebooku, Twitterze, Instagramie i LinkedIn?

Grafik to również bardzo ważna osoba, która przygotowuje atrakcyjnie wizualnie posty. Oczywiście może to robić community manager jeśli potrafi korzystać z programów graficznych lub darmowych aplikacji online (ich listę przedstawiłem w poprzednim wpisie – kliknij).

Warto, aby nad całością czuwała osoba bardziej doświadczona na stanowisku social media manager lub podobnym. Będzie ona dbała o jakość postów, ich opis oraz spójność ze strategią komunikacji marki.

Od czego zależy wycena fan page’a?

Są dwie rzeczy, które niezależnie od odpowiedniego zespołu, mają największy wpływ na wycenę miesięcznego prowadzenia fan page’a. Jest to jego wielkość oraz liczba zamieszczanych postów.

Jak założyć fan page na Facebooku?

Ile postów zamieszczać dziennie na Facebooku?

To zależy jaki mamy fan page. Jeśli jesteśmy firmą/lokalnym biznesem to dwa posty na dobę są absolutnym maksimum. Co innego jeśli prowadzimy fan page bloga czy serwisu internetowego – wtedy ta liczba może sięgnąć nawet 20-30 dziennie, bez straty zasięgu na każdym z nich!

Oczywiście im więcej postów – tym więcej pracy ma grafik i community managerowie odpowiedzialni za moderację (pamiętajmy, że pracują również w weekendy i święta).

Równie ważna jest wielkość fan page’a, czyli liczba fanów. Im jest ich więcej, tym częściej trzeba zaglądać pod każdy post i sprawdzać najnowsze komentarze. Do tego dochodzi większa liczba wiadomości od fanów, które trzeba przeczytać i na nie odpowiedzieć.

Teraz przejdźmy do konkretów.

Przyjmujemy stawki małej lub średniej wielkości agencji social media:
– community manager 50 zł/godz
– grafik 100 zł/godz
– social media manager 100 zł/godz

A więc ile kosztuje miesięczne prowadzenie fan page’a od 100 do 250 tys. fanów z dwoma postami dziennie?

2 community managerów, każdy z nich po 2 godz. pracy dziennie (sprawdzanie co 15-30 min fan page’a kilka razy w czasie dyżuru) – 6000 zł
Grafik – min. 15 godz. w miesiącu – 1500 zł
Social media manager – 10 godz. – 1000 zł
W sumie: 8500 zł miesięcznie

Małe fan page, poniżej 100 tys. fanów nie wymagają aż tak dużej uwagi community managerów i social media managerów, więc koszt ich prowadzenia nie powinien być większy niż 4-5 tys. zł..

Oczywiście fan page’e Onet Wiadomości czy FAKT24.PL (odpowiednio 920 tys. i 707 tys. fanów) wymagają o wiele więcej pracy – zwłaszcza, że dziennie zamieszczają od 20 do 30 postów. Agencyjna wycena ich prowadzenia to znacznie powyżej 30 tys. złotych miesięcznie.

Ile kosztuje reklama na Facebooku?

Tutaj chciałbym ostrzec przed agencjami i domami mediowymi, które dosłownie kroją klientów w biały dzień. Nie dość, że większość z nich ma zazwyczaj średnie pojęcie o tym co robi (a co za tym idzie nie potrafi odpowiednio zbijać stawek reklamy), to dodatkowo biorą za swoje usługi chore marże – często przekraczające 25 proc. całości budżetu reklamowego.

Dochodzi do kuriozalnych sytuacji gdy w raportach pokampanijnych jeden komentarz pod postem jest uzyskany za 2-3 zł., a fan za 5 zł. na klientach z branży FMCG. Są to stawki często 5 do 10 razy wyższe niż jest to możliwe.

Jak temu zaradzić? Podzielić budżet i dać go kilku niezależnym agencjom/domom mediowym, a potem korzystać z tego podmiotu, który jest najbardziej efektywny.

PS. moja prowizja przy budżetach min. 10 tys. zł to 10 proc. 😉

>>> Reklama na Facebooku: poradnik dla początkujących

::

Na koniec – powyższe stawki są mocno uśrednione i mają pokazać pewien przedział i najważniejsze elementy, które wpływają na wycenę prowadzenia fan page’a. A takich pytań ostatnio jest całkiem dużo 😉

O autorze

Pracę z mediami społecznościowymi rozpocząłem w 2010 roku w agencji Ogilvy Interactive. Kolejne doświadczenie zdobywałem jako dyr. ds. mediów internetowych w magazynie branżowym Brief oraz product manager w Grupie Onet-RAS oraz social media manager w Edipresse Polska.  Czytaj więcej >

POLULARNE WPISY

Zobacz również na moje szkolenia

DODAJ KOMENTARZ