Technologie, które nas zawiodły

metaverse w social media

Bardzo dużo w 2022 roku mówiło się o metaverse, blockchainie czy opartym na nim
NFT. Po pierwszej fali zachwytów dosyć szybko przyszła pora rozliczeń. Popularne
przysłowie mówi, że odpływ pokazuje kto kąpie się w morzu bez majtek. I wychodzi na
to, że wszystkie wyżej wymienione technologie w nowy rok wejdą roznegliżowane.

W metaverse i wizję roztaczaną przez Marka Zuckerberga uwierzyło bardzo wiele osób. Jak
grzyby po deszczu zaczęły wyrastać nowe, wirtualne światy. Jednak ich popularność w
większości przypadków była znikoma (brak danych na temat ilości odwiedzających czy
czasu spędzonego na użytkownika). Dotyczy to zwłaszcza światów stworzonych przez marki
w celu promocji swoich produktów bądź usług. Nie pomaga też fakt, że na dobrą sprawę nie
ma jasności odnośnie definicji i tego czym jest, a czym nie jest metaverse. Nie zastąpi też,
ani nie rozwinie obecnie istniejących technologii. Nie zmieni też znacząco sposobu w jaki
konsumenci będą wchodzić w interakcje w markami. Przynajmniej nie w perspektywie kilku
kolejnych lat. Dużą przeszkodą jest też niska penetracja rynku w urządzenia, dzięki którym
możemy zanurzyć się w wirtualnej rzeczywistości.

26 mln liczba sprzedanych i aktywnych headsetów VR na świecie w roku 2022
72 mln prognozowana sprzedaż w 2027 roku

Problemy metaverse i blockchain


Ciągle wiele oczekuje się po technologii blockchain. Na tę chwilę jest wykorzystywana
głównie przez kryptowaluty i NFT. Brakuje konkretnych, dobrze przedstawionych case
studies, gdzie dzięki tej technologii dokonano przełomu czy zoptymalizowano znacząco
procesy produkcji, dostaw itp. Na pewno nie pomaga fakt, że ta technologia wymaga bardzo
dużych nakładów energii, co w obecnej, ciężkiej sytuacji na świecie jest nie lada problemem.
Dużo firm z tego powodu nie zdecyduje się na wykorzystanie tej technologii u siebie. I nawet
nie będzie chodzić o rachunek za prąd, ale negatywny odbiór przez klientów. W czasie
kryzysu przysłowiowy przeciętny Kowalski nie będzie inwestował w rzeczy, które są
wirtualne. Dotyczy to zarówno rzeczy kupionych w metaverse, jak również kryptowalut czy
NFT. Zwłaszcza te ostatnie zaliczyły duży zjazd w postaci spadku wolumenu miesięcznego
aż o 97% od stycznia do września 2022. Miniony rok też obfitował w liczne skandale takie jak
zamknięcia giełd kryptowalut, ataki hakerskie na łączną kwotę od 3 do 4 mld dolarów czy
tokeny, których wartość drastycznie spadła i okazały się bardzo nieudaną inwestycją.

Rynek metaverse w 2021 roku był wart niecałe 23 mld dolarów
Prognozy mówią, że w 2030 roku ta wartość może wzrosnąć nawet do 996 mld

Czy to rzeczywiście koniec?

Ten rok nauczył nas, że nie każda nowa technologia od razu zbawi świat lub przynajmniej
zmieni sposób w jaki funkcjonuje. W najbliższych latach będziemy zdecydowanie bardziej
ostrożnie do nich podchodzili uwzględniając ich użyteczność dla szerokich grup
konsumentów. Marketerzy i brand managerowie muszą szukać nowych, unikatowych
zastosowań oraz realizacji. Zwłaszcza, że do naszych drzwi puka kolejna technologiczna
ewolucja, czyli AI. Trzymam kciuki, abyśmy rozsądniej wprowadzili sztuczną inteligencje w
nasze życie, ponieważ w jej przypadku błędy mogą być o wiele bardziej kosztowne.
Czy należy już pogrzebać metaverse, blockchain czy NFT? Mimo wszystko jest na to jeszcze
za wcześnie. Dużo zależy od przemyślanego wykorzystania chociażby NFT w różnych
dziedzinach życia takich jak chociażby sztuka i biznes. Tylko czy stojąc w morzu, twórcy i
ewangeliści technologii będą się zakrywać i czekać na przypływ, który ich zasłoni, czy może
jednak zdecydują się ubrać.


Praktyczne wskazówki jak wdrażać technologie w marketingu:

  • zrób badanie wśród swojej grupy celowej oraz obecnych konsumentów czy korzystają z technologii i platform, z których chcesz skorzystać w komunikacji
  • unikaj jednorazowych akcji. Posiadaj konkretny plan na kilka lat jak chcesz
  • wykorzystywać daną technologię wnikliwie sprawdź i doświadcz na własnej skórze podobnych realizacji

Tekst pochodzi z „Praktycznego Trendbooka 2023” stworzonego przez agencję Focus Nation.
Klikając w link możesz go ściągnąć w formie pdf i zapoznać się ze wszystkimi 23 trendami w social media oraz digitalu.

Źródła:
https://www.prnewswire.com/news-releases/omdia-12-5m-consumer-vr-headsets-
will-be-sold-in-2022–with-1-6bn-being-spent-on-vr-content-301681764.html
https://www.globaldata.com/store/report/metaverse-market-analysis/

O autorze

Pracę z mediami społecznościowymi rozpocząłem w 2010 roku w agencji Ogilvy Interactive. Kolejne doświadczenie zdobywałem jako dyr. ds. mediów internetowych w magazynie branżowym Brief oraz product manager w Grupie Onet-RAS oraz social media manager w Edipresse Polska.  Czytaj więcej >

POLULARNE WPISY

Zobacz również na moje szkolenia

DODAJ KOMENTARZ