Relacje live na Facebooku: poradnik

live-android-screen

Facebook Live to jedna z najważniejszych funkcji jaką serwis wprowadził w tym roku. Umożliwia ona użytkownikom transmitowanie wideo w czasie rzeczywistym z dowolnego miejsca na świecie. Wystarczy do tego smartfon lub tablet ze stabilnym połączeniem z internetem. Jak transmisje na żywo można wykorzystać w mediach, biznesie lub personal brandingu? O tym przeczytacie w poniższym wpisie.

 

Chciałbym, żeby ten wpis był swego rodzaju poradnikiem. Zawiera też moje doświadczenia z wielu relacji, które przeprowadziłem prywatnie, jak również zawodowo (np. wizyta premier Beaty Szydło w redakcji FAKT). Mam nadzieję, że skorzystają z niego ci, którzy zaczynają, jak również osoby, którym temat nie jest obcy.

Relacje live na Facebooku: jak rozpocząć?

Nie jest łatwo znaleźć to na naszym profilu. Rozpoczynamy od przycisku „opublikuj status”. Wtedy pojawią nam się dodatkowe ikonki, z których wybieramy wieżę transmisyjną.

Zanim rozpoczniemy transmisję powinniśmy zrobić 2 rzeczy. Po pierwsze dać do niej, krótki i ciekawy opis, który da odbiorcom pojęcie na temat tego o czym jest relacja. Na transmisję „o niczym” mogą sobie pozwolić wyłącznie znani celebryci, którzy sami z siebie interesują ludzi.
Po drugie odczekajmy chwilę i zobaczmy czy nasze połączenie z internetem jest stabilne i np. nie zatrzyma nam transmisji już w parę sekund po jej rozpoczęciu.

Jak się przygotować do relacji live?

Miejsce transmisji live: dobrze, żeby to było pomieszczenie, w którym nikt nam nie będzie przeszkadzał. Unikajmy otwartych, głośnych przestrzeni – zwłaszcza jeśli nie mamy mikrofonu (o sprzęcie przeczytacie poniżej). Zadbajmy też o atrakcyjne tło za naszymi plecami w przypadku gdy nagrywamy samych siebie oraz oświetlenie – światło niech pada zza urządzenia, którym nagrywamy.

Sprzęt: jeśli nie prowadzimy spontanicznej relacji „z terenu” to zadbajmy o statyw lub przynajmniej stabilną pozycję urządzenia. Trochę wtopa jak niechcący kopniemy w nogę od stołu i wszystko nam się rozsypie podczas transmisji 😉

Wygląd: nikt nie mówi, żeby się wystroić w garnitur i koszulę, ale nagrywanie w piżamie czy brudnym podkoszulku z rozczochraną głową dobrze o nas nie świadczy. Przed rozpoczęciem transmisji przynajmniej przejrzyjmy się w lustrze 😉

Scenariusz: najważniejsza rzecz w relacji live, zwłaszcza jeśli chcemy poruszyć jakąś istotną lub branżową kwestię. Nie musi to być rozpisany scenariusz słowo po słowie. Zresztą czytanie z kartki lub recytowanie z pamięci nie będzie dobrze wyglądało. Jednak wypunktowanie sobie w buletach tematów, które chcemy poruszyć sprawi, że nasza relacja od razu wyda się mniej chaotyczna, bardziej uporządkowana i o niczym nie zapomnimy!

Przeczytaj też: Diler lajków na Facebooku – wywiad

Jak zachowywać się w trakcie relacji live?

Przede wszystkim trzeba być naturalnym. Ludzie wyczuwają fałsz, zwłaszcza ci, którzy Cię znają prywatnie. Pamiętajcie żeby też nie przegiąć w drugą stronę (zbyt luźne podejście), na przykład poprzez nadużywanie przekleństw czy prowadzenie transmisji będąc pod wpływem alkoholu bądź innych środków odurzających.
Ważne, żeby podczas transmisji obserwować na bieżąco pojawiające się komentarze użytkowników. Warto odpowiadać na wybrane lub najciekawsze. Zwłaszcza, że wiele osób relacje live traktuje jako sesje Q&A. W dobrym zwyczaju jest też witanie nowych użytkowników, którzy dołączają do transmisji. Oczywiście prowadząc transmisje dla kilkuset, czy nawet kilku tysięcy osób nie da rady przywitać każdego, ale ogólne „dzień dobry” i „dziękuję za dołączenie do transmisji” jest jak najbardziej na miejscu.

Skąd nabierać doświadczenia?

Jeśli nie macie doświadczenia w występowaniu przed kamerą to:

– pierwszą transmisję live zróbcie „na sucho” czyli nagrajcie ją bez streamowania. Następnie obejrzyjcie, dajcie obejrzeć znajomemu i zwróćcie uwagę co poszło nie tak. Być może uciekacie za często wzrokiem, w tle zostawiliście coś głupiego, albo po prostu w stresie zapomnieliście czegoś ważnego powiedzieć.
– wejdźcie na stronę Facebook.com/livemap i zobaczcie jak transmisje na żywo prowadzą osoby z całego świata. Oczywiście większość z nich będzie niskiej jakości i nieciekawa, ale zdarzają się też całkiem interesujące, z których można podpatrzeć ciekawe patenty.
– nie wzorujcie się na filmach z youtube’a, które nie są nagrywane na żywo. Pamiętajcie, że większość z nich jest nagrywana przez kilka godzin i montowana. Relacja na żywo rządzi się swoimi prawami.

Zobacz również: Ile kosztuje prowadzenie profilu na Facebooku?

Jaki sprzęt do transmisji na żywo na Facebooku?

Transmisję możemy przeprowadzić niemal każdym smartfonem, który ma zainstalowaną aplikację Facebooka lub menadżera stron. O ile średnia jakość obrazu jeszcze ujdzie w tłoku (i tak wiele zależy od jakości połączenia internetowego, relacji nie oglądamy też w trybie full screen) to o dźwięk należy zadbać.

Wiele transmisji live jest nieudanych właśnie poprzez słabą jakość dźwięku. Jeśli nie transmitujemy w zamkniętym, wyciszonym pomieszczeniu to mikrofon jest niezbędny. Jeśli nie mamy mikrofonu, a transmisję prowadzimy sami to wystarczy zestaw słuchawkowy naszego telefonu. Nie wygląda to dobrze, ale przynajmniej będzie wszystko słychać.
Pamiętajcie też, że produkty firmy Apple (iPhone’y, tablety) nie współpracują z większością sprzętów – wyjątkiem są te z oficjalnego sklepu Apple (mikrofony w cenie od 500zł) oraz firmy iRig (w cenie 100-300zł).
Pamiętajcie też o statywie. Wystarczy mały, za kilkadziesiąt złotych, który postawimy na biurku. Przyda się też jeśli transmisję będziemy prowadzić poruszając się – drgania będą zdecydowanie mniejsze niż podczas trzymania urządzenia bezpośrednio w dłoni.

Profesjonalne transmisje live na Facebooku

Zastanawialiście się jak robić transmisje live podczas których zmieniacie kamery, macie możliwość pokazania prezentacji czy plansz z grafikami? Wystarczy ściągnąć program do transmisji online (np. Open Broadcaster/ OBS Studio) i skierować jego transmisję na Facebooka. Jak to zrobić?

Wchodzimy w ustawienia fan page’a w opcje „narzędzia do publikowania” , następnie w „kolekcję filmów”. W prawym górnym rogu mamy dwa przyciski, jednym z nich jest „+ Na żywo”.

Z panelu bierzemy adres url serwera oraz klucz transmisji i przeklejamy w ustawienia transmisji zewnętrznej aplikacji (wcześniej wspomniany Open Broadcaster).

Program umożliwia prowadzenie relacji z wbudowanej kamerki laptopa (chociaż lepiej zainwestować przynajmniej 100zł w lepszą podłączoną pod USB). Niezbędny też będzie drugi monitor, z którego będziemy prezentować, prezentacje, grafiki, czy naszą stronę/bloga (na jednym ekranie musi być panel sterujący programu).

Oczywiście OBS ma wiele innych funkcji, ale odkrywanie ich pozostawiam Wam. Na Youtubie znajdziecie wiele poradników i tutoriali.

Na co trzeba uważać podczas transmisji na żywo?

– zachowanie odpowiedniego balansu pomiędzy profesjonalną transmisją, a spontanicznością. Ta druga paradoksalnie nas uwiarygadnia. Jednak, tak jak w każdej sferze życia, trzeba znaleźć złoty środek. Zbyt amatorska relacja live nie spodoba się naszym odbiorcom, ale zbyt profesjonalna będzie wydawać się sztuczna. Poza tym, jeśli zależy nam na wysokiej jakości obrazu i dźwięku, lepiej nagrać i zmontować wideo, które nie będzie na żywo
– stabilne połączenie z internetem. Bardzo często transmisje przeprowadzane w dużych skupiskach ludzi (koncerty, wydarzenia sportowe) przerywa z powodu przeciążenia sieci
– wyżej wspomniany dźwięk
– relacji live nie da się cofnąć, więc należy zadbać aby nikt nam nie przeszkadzał (wyłączenie połączeń przychodzących w telefonie)
– „gadające głowy” nie są fajne. Warto urozmaicać transmisję, angażować ludzi, pokazywać im różne rzeczy w formie różnych przebitek (zrobisz to używając OBS Studio)
– pamiętajcie, że transmisja po zakończeniu zapisuje się na naszym profilu bądź fan page’u jak każde normalne wideo natywne zamieszczone na Facebooku. Można też tę funkcję odhaczyć i wtedy relacja zniknie bezpowrotnie
– relacje na żywo to coś czego wszyscy się uczymy. Nie powinniśmy się zrażać pierwszymi niepowodzeniami. Ważne, aby nie bać się eksperymentować z dodawaniem nowych formatów czy elementów

::

Jakie są Wasze doświadczenia z relacjami live?

O autorze

Pracę z mediami społecznościowymi rozpocząłem w 2010 roku w agencji Ogilvy Interactive. Kolejne doświadczenie zdobywałem jako dyr. ds. mediów internetowych w magazynie branżowym Brief oraz product manager w Grupie Onet-RAS oraz social media manager w Edipresse Polska.  Czytaj więcej >

POLULARNE WPISY

Zobacz również na moje szkolenia

DODAJ KOMENTARZ