Osoba zajmująca się mediami społecznościowymi (Facebook, Twitter, Instagram czy LinkedIn) zazwyczaj korzysta przynajmniej z kilku narzędzi ułatwiających pracę. Są to ogólnodostępne w darmowej wersji programy oferowane przez serwis (menadżery reklam, dashboardy ze statystykami) jak również przygotowane przez firmy zewnętrzne narzędzia (do tworzenia grafik czy monitorowania social media). Oto moja top lista.
Narzędzia do monitoringu internetu
Tutaj trzeba wydzielić dwie kategorie:
- monitorowanie wzmianek na interesujący nas temat (frazy, nazwa marki czy nazwa produktu)
- wyszukiwanie najgorętszych, wiralowych materiałów, które trendują w internecie
Pierwsza kategoria jest szczególnie ważna dla marek sprzedających swoje usługi bądź produkty, druga dla osób prowadzących działania dla marek mediowych (serwisy WWW lub blogi). Oczywiście idealnym rozwiązaniem jest korzystanie z narzędzi obu kategorii.
Jeśli chodzi o pierwszą kategorię to już całe tomy zostały napisane o takich narzędziach jak Brand24, Newspoint czy SentiOne. Cała trójka ma uznaną renomę nie tylko w Polsce, ale i za granicą.
Przejdźmy zatem do narzędzi z drugiej kategorii.
Storyclash – dosyć nowe narzędzie na rynku. Daje możliwość śledzenia w czasie rzeczywistym tego co wywołuje największe zaangażowanie w mediach społecznościowych. Oferuje bardzo dużo filtrów:
- język
- kraj
- rodzaj treści (artykuł, grafika, wideo, live)
- serwisy (Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, G+)
- rodzaje interakcji
- kategorie treści (rozrywka, sport, newsy itd.)
- czas (od 15 min do miesiąca)
- rozkład dzienny interakcji
Do tego można tworzyć własne listy wybranych stron/profili czy alerty.
Narzędzie jest z Austrii, więc i cena miesięcznego abonamentu nie jest w złotówkach tylko w Euro. Dlatego stać na nie będzie wyłącznie większe firmy i media. Jednak każdy może założyć konto demo na okres dwóch tygodni, do czego zachęcam.
Najbardziej angażujące media w Polsce w social media |
Buzzsumo – jedno z najbardziej znanych narzędzi monitoringu na świecie. Pokazuje nie tylko najbardziej wiralowe treści w danej chwili, ale też pomaga w wyszukiwaniu influencerów czy treści, które zdobyły najwięcej interakcji socialowych w ostatnim roku.
Najtańszy, z najmniejszą liczbą funkcji pakiet kosztuje 79$ miesięcznie, jednak niewiele osób on usatysfakcjonuje. Oczywiście możecie spróbować także wersji tymczasowej za darmo 😉
Narzędzia do tworzenia i obróbki grafik
Canva.com – korzystam z tego narzędzia od dawna. Jedną z głównych jego zalet jest możliwość udostępniania kreacji między użytkownikami, a to bardzo przydaje się gdy pracujesz w zespole.
Drugą zaletą jest olbrzymia liczba szablonów do wykorzystania – począwszy od grafik do mediów społecznościowych, a skończywszy na CV czy menu restauracji.
Przykłady grafik i szablonów na Canva.com |
W większości korzystanie z Canvy jest bezpłatne. Dodatkowo są płatne bardziej zaawansowane szablony, ilustracje i zdjęcia (chociaż baza darmowych jest też całkiem spora.
Minusem jest to, że dosyć mała liczba czcionek ma polskie znaki (Montserrat jest jednym z wyjątków).
Befunky.com -bardzo przydatne gdy potrzebujemy szybko przygotować odpowiedni kolaż lub uatrakcyjnić zdjęcie poprzez dodanie różnych efektów czy filtrów (tych jest bardzo dużo i są o wiele ciekawsze od znanych chociażby z Instagrama).
Część funkcji jest dostępna za darmo (kolaże), jednak koszt miesięczny to zaledwie 5$ (płacąc z góry za rok oszczędzamy 40%).
Przykładowe efekty i filtry befunky.com |
Narzędzie do analizy danych i interakcji
Metricso.com – jest to nowe narzędzie na polskim rynku. Dzięki niemu możemy sprawdzić w jakie treści angażują się nasi fani na Facebooku. Metricso wyciąga dane, analizuje i wypluwa nam listę najbardziej popularnych fan page’y wśród naszych fanów. Dodatkowo dla każdego z nich określa affinity index, czyli wskaźnik informujący nas o tym czy nasi fani angażują się w dane strony bardziej niż przeciętny użytkownik Facebooka.
Ale to nie wszystko! Narzędzie dostarczy też danych dla poszczególnych postów. Dzięki temu dostajemy bardzo istotny feedback, który pozwoli przygotowywać bardziej angażujące treści.
Moim zdaniem każda osoba prowadząca działania na Facebooku powinna zainteresować się Metricso. Warto założyć 14 trial, który analizuje dane dla 5 losowych postów z wybranego fan page’a.
Facebook audience insights – narzędzie Facebooka, dzięki któremu dostaniesz podstawowe dane na temat zainteresowań, zachowań i demografii swoich fanów lub wybranej grupy demograficznej na Facebooku.
Wystarczy parę kliknięć, żeby dowiedzieć się, że mieszkańcy Warszawy w wieku +35 lat najchętniej na Facebooku konsumują takie media jak TVP Kultura, Newsweek i radiową Trójkę, ich ulubionym politykiem jest Kamila Gasiuk-Pihowicz, a artystą jest Krystyna Janda i Andrzej Mleczko.
Facebook audience insights można uznać za uboższą alternatywę gdy nie wykupisz dostępu do Metricso.
::
A z jakich narzędzi Ty korzystasz i z czystym sumieniem możesz je polecić innym? Pisz w komentarzu.