Co zrobić, aby fani udostępniali posty? Reguła kciuka

regula+kciuka2

Odpowiedź na to pytanie wydaje się być prosta. Jednak ciągle marketerzy i osoby zaczynające swoją przygodę z mediami społecznościowymi wpisują tytułowe zapytanie do wyszukiwarki Google. A więc co trzeba zrobić, aby więcej osób udostępniało nasze posty? Mam nadzieję, że poniższe wskazówki Wam pomogą.

Facebook wiralowe treści nieoficjalnie określa jako „thumb stopping” (na nasze potrzeby przyjmijmy nazwę „reguła/zasada kciuka„). Co to oznacza? Że podczas przewijania newsfeedu (na urządzeniach mobilnych) treści o wysokim współczynniku wiralowości sprawiają, że nasz kciuk się zatrzymuje.

Bardzo szybko uczymy się Facebooka jako przeciętni użytkownicy. Już po kilku dniach nowi użytkownicy sprawnie się po nim poruszają. Przewijając content na newsfeedzie jesteśmy często w stanie, w czasie krótszym niż jedna sekunda, ocenić czy dana treść ma dla nas wartość!

Pytanie zatem brzmi nie „jak robić treści, które użytkownicy będą chętnie udostępniać”, ale „jak wykorzystać jedną sekundę czasu i przekonać użytkownika, aby poświęcił naszym treściom więcej czasu”. Poniżej kilka wskazówek.

Mieszaj zdjęcia, grafiki, wideo oraz linki

Staraj się nie ograniczać do jednego rodzaju treści na swoim fan page’u. Użytkownicy Facebooka dzielą się na tych co wolą czytać treści, na tych co lubią oglądać filmy i na tych co najchętniej wchodzą w interakcje ze zdjęciami.

Wykorzystuj Facebook Live

Relacje na żywo na Facebooku ciągle można uznać za nowość, pomimo, że coraz więcej marek i wydawców je wykorzystuje. Dzięki temu istnieje większa szansa, że nasz kciuk zatrzyma się podczas przewijania newsfeedu, niż w przypadku zdjęć czy linków.

Ważne, aby po zakończeniu takiej relacji dodać do niej atrakcyjną grafikę, aby przyciągała uwagę użytkowników również po jej zakończeniu.

Więcej wskazówek i porad dotyczących relacji live na Facebooku znajdziesz klikając w ten link >>> kliknij

Linki zamieszczaj w formie Instant Articles

Wspomniałem już, że użytkownicy szybko uczą się Facebooka. Dlatego gdy raz odkryją, że artykuły ekspresowe na Facebooku ładują się sekundę, a nie 7 (średni czas trwania przekierowania na stronę WWW z Facebooka), to z większą ochotą będą klikać w linki opatrzone znakiem błyskawicy.

W przypadku Instant Articles ciągle też działa efekt świeżości – bardzo mało fan page’y w Polsce je wykorzystuje.

Testuj różne godziny zamieszczania postów

Największe zaangażowanie użytkowników jest notowane w godzinach porannych (7-9) oraz późno popołudniowych i wieczornych (16-21). Sugeruję zamieszczać posty w tych godzinach, ale nie zaszkodzi wypróbować innych godzin.

Wszystko zależy od dwóch rzeczy: kiedy Twoi fani są na Facebooku i jak bardzo w tych godzinach jest tłoczno na serwisie. Pamiętaj tylko o jednym. Jak każde badanie wymaga odpowiedniej grupy badawczej, tak samo Ty nie podejmuj decyzji na podstawie obserwacji jednego czy dwóch postów.

Przeczytaj też:

Redystrybucja treści

Są pewne tematy, zagadnienia, które niemal zawsze przyciągną uwagę i zatrzymają kciuk użytkowników Facebooka.  Jeśli spojrzymy wstecz na nasze posty i treści, które zamieszczaliśmy to bez problemu znajdziemy kilka, które rozeszły się wśród naszych fanów (i nie tylko) jak świeże bułeczki. Kto powiedział, że nie można ich ponownie wykorzystać?

Jeśli Wasz poradnik w formie tekstu miał bardzo dużo udostępnień, to czemu nie przerobić go na wideo natywne i na odwrót? Dzięki temu zyskujemy pewność, że nasza nowa treść/post będzie angażująca i ponownie będzie udostępniana.

Redystrybucja (recykling) treści to nowy trend, który przyszedł do Polski z USA. Tam wydawcy mediowi nie boją się i nie wstydzą odświeżać starszych treści.

Keep it simple stupid

Im prościej, tym lepiej. Zazwyczaj nie mamy ochoty czytać długich postów. Powinny być konkretne, krótkie. Opisy do linków natomiast powinny zachęcać do kliknięcia w nie. Jednak pamiętaj, żeby nie oszukiwać swoich fanów! Jeśli w tytule obiecujesz, że po kliknięciu w link użytkownik przeczyta konkretną treść, to musi ją dostać i być z niej zadowolony!

Wykorzystuj influencerów

Każdy z nas ma jedną, dwie czy kilka osób, które śledzi w social media i zatrzyma się przy każdym ich poście. Siła internetowych influencerów jest tak duża, że mogą sobie nawet pozwolić na pisanie długich wpisów (np. Yuri Drabent), a i tak będą one przeczytane od deski do deski.

Za każdym razem gdy jest to możliwe dąż do sytuacji, aby Twój post, link czy wideo zostało udostępnione przez osoby wpływowe, z dużą liczbą obserwujących. Niezależnie czy to będzie po znajomości czy też w ramach odpłatnej akcji reklamowej.

::

Macie swoje pomysły na zdobycie uwagi użytkowników w social media? Zachęcam do pisania w komentarzach!

O autorze

Pracę z mediami społecznościowymi rozpocząłem w 2010 roku w agencji Ogilvy Interactive. Kolejne doświadczenie zdobywałem jako dyr. ds. mediów internetowych w magazynie branżowym Brief oraz product manager w Grupie Onet-RAS oraz social media manager w Edipresse Polska.  Czytaj więcej >

POLULARNE WPISY

Zobacz również na moje szkolenia

DODAJ KOMENTARZ