Jason Hunt, Maffashion czy Jak oszczędzać pieniądze – kto z nich ma większy wpływ na decyzje zakupowe? Czy blogerzy są profesjonalni podczas współpracy? Na te i kilka innych pytań odpowiedzi znajdziecie w ankiecie przeprowadzonej przez Why so social.
Na wstępie chciałbym zauważyć, że jest to pierwsze badanie, na które się zdecydowałem. Chciałbym, aby w przyszłości był to jeden ze stałych formatów na blogu. Na razie jednak z góry chciałbym przeprosić za wszelkie błędy, jak również podziękować za życzliwe komentarze mające na celu wskazanie różnych niedociągnięć. Jednocześnie nie radzę cytować poniższych wyników jako stand alone – lepiej sprawdzą się ewentualnie jako uzupełnienie innych badań przeprowadzonych na większej próbie.
Cel badania
Sprawdzenie opinii osób związanych z branżą internetową/mediową na temat wpływu blogerów na decyzje zakupowe klientów. Badanie wpływu blogerów na konsumentów przeprowadzone w formie deklaratywnej jest obarczone dużym błędem statystycznym (ankietowani mają tendencję do nie przyznawania się). Ufam, że ankietowani sumiennie mierzą efekt swoich działań w blogosferze i potrafią obiektywnie stwierdzić, że ich działania przyniosły wymierny efekt sprzedażowy.
Metodologia badania
Badanie zostało przeprowadzone za pomocą narzędzia SurveyMonkey. Jako, że wykorzystałem jego wersję bezpłatną to grupa badawcza została ograniczona do 100 wypełnionych ankiet. Ankieta składała się z 10 pytań (również ograniczenie wynikające z wersji free narzędzia). Osoby odpowiadające miały możliwość pominięcia niektórych pytań.
Odpowiedzi były zbierane od 4 do 8 października 2015 roku wśród fanów fan page’a Why so social, moich znajomych na Facebooku, oraz kilku osób z branży interaktywnej/internetowej (dziękuję za pomoc i udostępnienie linku do ankiety).
Wyniki badania
Kto brał udział w ankiecie? Okazuje się, że najliczniejszą grupą byli pracownicy agencji reklamowych (31 proc.). Następnie przedstawiciele klienta/marki (20 proc.), pracownicy portalów/serwisów internetowych (14 proc.) i domów mediowych (7 proc.). Odpowiedzi „inne” udzieliło 28 proc. ankietowanych.
Z tej grupy aż 35,7 proc. nie współpracowało w tym roku z żadnym blogerem, 25,5 proc. współpracowało z jednym, dwoma lub trzema blogerami. Z przynajmniej 10 blogerami w tym roku współpracowało aż 23,4 proc. 13,2 proc ankietowanych zadeklarowało współpracę z 4 do 9 blogerów.
Jakimi budżetami na kampanie z blogerami dysponowali ankietowani? 52,5 proc ankietowanych operowało budżetami do 5 tys. złotych. 34 proc. pochwaliło się budżetem powyżej 20 tys., a pozostałe 13,4 proc. między 5 a 20 tys.
Najważniejszym pytaniem było pytanie o wpływ blogerów na decyzje zakupowe konsumentów. W tym przypadku nie ma wątpliwości i branża jest bardzo zgodna – tylko 16,22 proc. uznało go za mały, albo bardzo mały.
Wpływ blogerów na decyzje zakupowe konsumentów. Badanie Whysosocial.pl 2015 |
Chyba jednak najciekawsze wyniki otrzymałem w kolejnym pytaniu, które dotyczyło efektywności różnych forma współpracy z blogerami. Zadaniem respondentów było przyporządkowanie każdemu działaniu rang od 1 do 5, gdzie jedynka oznaczała działanie najbardziej skuteczne, a 5 najmniej skuteczne.
Zobaczcie na zestawienie wyników:
Szczególną uwagę należy zwrócić na wpisy sponsorowane przygotowane przez blogerów oraz banery na blogu. Obie formy zostały uznane za najbardziej skuteczne (największa liczba ocen 1) oraz jednocześnie za najmniej skuteczne (najwięcej ocen 5). Uważam, że jest to ważny sygnał, który należy dokładniej zbadać w przyszłości.
Patrząc na średnią rang najlepiej ocenianą formą współpracy jest rozliczanie za przekierowania/leady/sprzedaż pochodzącą z danego bloga, a najgorzej wysyłanie prezentów, podarunków, próbek, czyli popularnych powszechnie „darów losu”.
A jak ankietowani ocenili profesjonalizm blogerów? Już nie tak dobrze, jak ich wpływ na decyzje zakupowe, ale i tak ocen pozytywnych było więcej niż negatywnych:
Czy blogerzy są profesjonalni. Badanie Whysosocial.pl 2015 |
Kolejne pytanie dotyczyło ustosunkowania się do wybranych twierdzeń określających kampanie reklamowe na blogach. Do wyboru były następujące odpowiedzi:
– Koszty są nieadekwatne do osiąganych zasięgów
– Lepiej wydać budżet na blogi niż na reklamę display na dużych serwisach i portalach
– Są ważnym elementem w każdym media planie
– Ich celem jest raczej budowanie wizerunku niż generowanie sprzedaży
– Są obarczone wysokim ryzykiem (blogerowi może nie spodobać się produkt/usługa)
– Są bardziej przekonywujące niż inne formy reklamowe i promocyjne
– Muszą być kreatywne, aby były skuteczne
Ankietowani mogli wybrać więcej niż jedną odpowiedź. Oto wyniki:
Bardzo pocieszające jest to, że ankietowani najrzadziej zaznaczali 2 odpowiedzi, które odnosiły się negatywnie do kampanii reklamowych.promocyjnych na blogach.
Ostatnie trzy pytania dotyczyły oceny wpływu na decyzje zakupowe, moim zdaniem, najbardziej rozpoznawalnych blogerów wśród branży. Dodatkowo każdy z nich pisze bloga o innej tematyce: Maffashion (moda), Jak oszczędzać pieniądze (finanse), Jason Hunt aka Kominek (szeroko pojęty lifestyle). Ciekawi wyników? Znajdziecie je w poniższej grafice;
Wpływ poszczególnych blogerów na decyzje zakupowe – badanie Whysosocial.pl 2015 |
W sumie najwięcej odpowiedzi „bardzo duży” i „duży” uzyskał Michał Szafrański, autor bloga „Jak oszczędzać pieniądze” – aż 75 proc. odpowiedzi. Na drugim miejscu znalazła się Julia Kuczyńska, czyli „Maffashion” z 66,67 proc. Zdecydowanie najsłabiej wypadł Tomasz Tomczyk, czyli „Jason Hunt”, którego pozytywny wpływ na decyzje zakupowe konsumentów stwierdziło zaledwie 30,56 proc. ankietowanych.
Pozostałe rezultaty
Jedna uwaga: poniższe wyniki pochodzą ze zbyt małej grupy ankietowanych, więc istnieje duże ryzyko, iż nie są istotne statystycznie (czyt. są efektem przypadku). Mimo to zdecydowałem się je podać – być może kogoś zainspirują do bardziej pogłębionych badań.
Jak wpływ blogerów na decyzje zakupowe konsumentów oceniają ankietowani, którzy w przeciągu ostatniego roku z nimi współpracowali?
Wyniki rozkładały się następująco:
Bardzo duży – 13
Duży – 19
Umiarkowany – 10
Mały – 3
Bardzo mały – 3
Jak widać rozkład odpowiedzi jest podobny do tego, który uwzględniał też odpowiedzi ankietowanych, którzy współpracy z blogerami nie podejmowali.
Jak profesjonalizm blogerów oceniają ankietowani, którzy w przeciągu ostatniego roku z nimi współpracowali?
Wyniki rozkładały się następująco:
Bardzo profesjonalni – 7
Z reguły profesjonalni – 19
Trudno powiedzieć – 7
Z reguły nieprofesjonalni – 11
Bardzo nieprofesjonalni – 3
Również w tym przypadku rozkład odpowiedzi jest zbliżony do tego, który uwzględniał ankietowanych, współpracy z blogerami nie podejmowali w 2015 roku.
Wnioski i podsumowanie
Blogosfera jest raczej pozytywnie oceniana przez branżę – zarówno jeśli chodzi o wpływ na konsumenta, jak również profesjonalizm. Chociaż z tym drugim mogłoby być odrobinę lepiej.
Martwi natomiast zróżnicowany pogląd na efektywność różnych działań w blogosferze. Jednak z drugiej strony 48,57 proc. ankietowanych stwierdziło, że działania na blogach muszą być kreatywne, aby były skuteczne. Co to oznacza? Że nie ma złych narzędzi marketingowych – są tylko źle używane.
Bardzo cieszy wysoki wpływ Michała Szafrańskiego na decyzje zakupowe klientów. Mam nadzieję, że pokaże innym blogerom, iż tworzenie ciekawych, pogłębionych treści jest najlepszą drogą do rozpoczęcia działań z różnymi markami.
Co do samego badania… Raczej już nie skorzystam z SurveyMonkey. W wersji free to narzędzie oferuje bardzo mało, a rozszerzone pakiety są zbyt drogie moim zdaniem (rocznie nawet tysiąc złotych). Dodatkowo przy kolejnych ankietach poszczególne wyniki będę sprawdzał pod kątem rzetelności i istotności statystycznej.
::
Przeczytaj też:
>>> Jak współpracować z blogerem?
>>> Jak mieć dużo wyświetleń na blogu
>>> Dlaczego nie warto prowadzić bloga?