5 cech dobrej strategii

ON+POINT

Strategia to mocno obecnie nadużywane słowo w branży marketingowej i social media. Nijak się ma do tego czym jest w rzeczywistości, czyli kompleksowego planu działania ukierunkowanego na osiągnięcie konkretnych celów. Poniżej przedstawiam Wam 5 cech dobrej strategii.

Oczywiście strategia firmy/biznesu to temat na kilka grubych książek, jednak w dzisiejszych czasach mało kto ma czas i chęci do ich czytania. Dlatego ograniczę się tylko do najważniejszych jej elementów, które dają najlepsze rezultaty.

Umiejętnie dobrany cel

Wiele firm stawia sobie cele, które są „myśleniem życzeniowym” i nie zawierają żadnych konkretnych wytycznych. Poniżej kilka przykładów z moim komentarzem:

Stać się czołowym dostarczycielem usługi w regionie” – co to znaczy czołowym? Czy to ma być TOP3 czy może TOP6? A może chcemy osiągnąć jakiś konkretny, procentowy udział w rynku?

Być innowacyjną marką w swojej kategorii” – pusty frazes, jeśli się go nie poprze konkretnymi działaniami. Czy innowacyjność ma dotyczyć nowych produktów? A może obsługi klienta bądź strategii cenowej? Czy będą otwarte nowe centra rozwojowe, a może zostaną kupione patenty? Warto pamiętać, że słowo „innowacja” również ostatnio jest bardzo często wykorzystywane „bo brzmi ładnie i nowocześnie”.

Zwiększyć przychody firmy w następnym roku kalendarzowym” – kto ma ten cel osiągnąć? Dział sprzedaży czy może dział innowacji, który wypuści na rynek nowy produkt? Czy osiągnięcie tego celu nie będzie wymagało odważnych ruchów w firmie (wytłumaczenie w kolejnym punkcie)? Jak mają się przychody do wydatków i zysku?

Jak widać powyższe przykłady celów są bardzo mgliste. Należy je opisać bardziej szczegółowo ustalając konkretne progi, które chcemy osiągnąć. Jeśli tego nie zrobimy to tak, jakbyśmy zmierzali do mety, ale nie do końca wiedzieli gdzie ona jest.

Strategia często musi być odważna

Ta cecha jest niezbędna jeśli potrzebujemy, aby nasza firma weszła na nowe tory. Najczęściej jest to rezygnacja z części działalności czy oferowanych produktów. Tak zrobił IBM (przestał produkować komputery osobiste) i Apple (ograniczenie oferty komputerów osobistych z ponad 10 modeli do 1). Jak wiemy obu firmom odważne zmiany wyszły na dobre.

W mediach przykładami odważnych strategii są tak zwane „bezdomne media” (kliknij i przeczytaj czym są), które zrezygnowały ze swoich stron WWW i wykorzystują wyłączenie serwisy społecznościowe.

Wiele firm popełnia „błąd sentymentalny”, który polega na tym, że boi się zrezygnować z części swojej działalności. Zamiast inwestować zasoby w nowe technologie i produkty dalej trzyma się produktów, lub usług, które świadczy od lat. Bardzo często prowadzi to do poważnego kryzysu wiodącego firmę do upadku.

Nie wszystko na raz!

Większość strategii zakłada realizację wielu celów jednocześnie. Jest to olbrzymi błąd, który świadczy o braku cierpliwości. Realizacja kilku celów jednocześnie pociąga za sobą konieczność podzielenia zasobów. W ten sposób 4 cele osiągamy po 4 latach, w których w firmie tak naprawdę nic się nie zmienia na lepsze. O wiele lepiej skupiać się na jednym z nich i po jego osiągnięciu całe zasoby kierować na kolejny.

Największa korzyść z takiego rozwiązania jest taka, że osiągnięcie szybko jednego celu pomaga (przyśpiesza, zmniejsza potrzebne zasoby) osiągać kolejne! Nie ma sensu jednocześnie rozwijać produktu, działu sprzedaży i marketingu. Korzystniejsze będzie skupienie wszystkich zasobów na rozwoju produktu. Lepszy produkt będzie łatwiej wypromować działowi marketingu (drugi cel, na który przeznaczamy całe zasoby) , a następnie sprzedać działowi sprzedaży (jego rozwój to trzeci kolejny cel strategii).

Krok po kroku. Ziarno do ziarna.

Przeczytaj też: 
Porno i hazard w internecie: case study

Strategia jest nie tylko na czas kryzysu

Wiele firm budzi się z ręką w nocniku i zaczyna przygotowywać strategię dopiero w momencie gdy spadek przychodów lub słabnąca pozycja na rynku zaczyna mocno podkopywać fundamenty firmy. Dobra strategia jest równie ważna w czasach kryzysu, jak również dobrobytu. Bardzo często dobra strategia pomoże firmie przetrwać, a nawet umocnić swoją pozycję, podczas gdy rynek pogłębia się w kryzysie.

Jest to szczególnie ważne przy firmach skupionych na nowych technologiach – zarówno produkujących hardware jak i software. Przykłady Kodaka czy Nokii powinny wystarczająco potwierdzać to spostrzeżenie.

Strategia powinna się opierać na unikatowości

Jest to chyba najtrudniejsze zadanie jeśli chodzi o strategię. Rynek w niemal każdej kategorii jest już nasycony. Oczywiście co pewien czas pojawiają się nisze, jednak są one niemal w ekspresowym tempie zapełnianie przez duże firmy bądź kilkuosobowe startupy. Takie nisze pojawiają się wraz z rozwojem nowych technologii (virtual reality, wideo 360, augmented reality, drony itp).

Dobra strategia powinna takie nisze dostrzegać i odpowiednio sprawnie na nie reagować, czyli oferować odpowiedni produkt/usługę. Przykładem takiej strategii jest Amazon, który chce wykorzystać drony do dostarczania zamówień, czy Uber, który swój biznes zbudował wokół nowego trendu jakim jest ekonomia współdzielona.

::

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na temat tego czym jest dobra strategia, to polecam Wam przeczytać książkę „Dobra strategia. Zła strategia.” autorstwa Richarda P. Rumelta. Chyba jedna z najlepszych książek branżowych, jakie ostatnio przeczytałem.

Popularne:
Facebook: fakty i mity na temat zasięgów

O autorze

Pracę z mediami społecznościowymi rozpocząłem w 2010 roku w agencji Ogilvy Interactive. Kolejne doświadczenie zdobywałem jako dyr. ds. mediów internetowych w magazynie branżowym Brief oraz product manager w Grupie Onet-RAS oraz social media manager w Edipresse Polska.  Czytaj więcej >

POLULARNE WPISY

Zobacz również na moje szkolenia

DODAJ KOMENTARZ