Seriale są ostatnio bardzo trendy wśród młodych ludzi. Uważają je za hmm… intelektualną rozrywkę, więc przechwalają się ile nocy zarwali, na ile sezonów, jakiego serialu. Jakoś nie zauważają, że każdy serial to ta sama, uzależniająca papka tworzona według podobnych schematów tylko inaczej ubrana. O tym dlaczego tak sądzę napiszę innym razem. Mnie bardziej interesuje obecność czołowych seriali w mediach społecznościowych. Poniżej pokrótce przedstawię jak w mediach społecznościowych radzi sobie Supernatural oraz Gra o Tron.
Na pierwszy ogień idzie mój ulubiony serial, czyli historia braci Winchesterów, która jest emitowana przez stację CW. Właśnie na Twitterze pojawiło się info, że będzie 9 sezon serialu (jaram się), więc jak widać jest to popularna serialowa papka. Jak w każdym serialu podstawą są mocne, wyraziste postacie, które równie często popadają w konflikt co się godzą. Wątek zjawisk nadprzyrodzonych, nieba, demonów i innych potępieńców zastępuje wszem i wobec popularny trójkąt miłosny (taki jak w innej czołowej produkcji CW o nazwie Vampire Diaries). W sumie to chyba brak tego trójkąta sprawił, że lubię Supernatural.
Najprężniej działającym kanałem społecznościowym dla Supernatural jest Facebook. Fanpage ma ponad 11 milionów fanów, wpisy często po kilkadziesiąt tysięcy „Lubię to”, setki komentarzy i udostępnień. Zamieszczane treści nie powalają: zdjęcia kolejnego epizodu, trailery, wywiady z twórcami. Z okazji 11 milionów fanów dedykowana grafika, która nabiła ponad 100 tysięcy „Lubię to”. Szkoda, że materiały wideo pochodzą z oficjalnej strony serialu co skutkuje tym, że w Polsce nie można ich zobaczyć (content nie dostępny w Twoim kraju).
cwtv.com/thecw/social-directory |
Nie sposób w mojej skromnej analizie pominąć strony. Site Supernatural jest częścią całej strony stacji CW, która skupia wszystkie produkcje. Na szczególną uwagę zasługuje zakładka „social”, która jest swoistym RSS dla wszystkich kont twitterowych (nie tylko seriali, ale też kont prywatnych aktorów, producentów), tablic pinterestowych i fanpage’y. Na podstronie „social directory” mamy za to wymienione i uporządkowane według konkretnych produkcji wszystkie społecznościowe aktywności związane z CW. Jak widać mocno promowany jest Twitter poprzez zaakcentowanie hashtagów.
Przy okazji warto zauważyć, że oficjalny profil Supernatural na Twitterze ma tylko 223 tysiące followersów. Dlaczego? Ponieważ Twitter jest przeznaczony dla indywidualnych osób i celebrytów. To na ich barkach (smartfonach) spoczywa ciężar nakręcania fanów na kolejne odcinki, wrzucania swoich zdjęć itp. Z ekipy Supernatural najwięcej followersów ma @mishacollins grający rolę Castiela (700 tysięcy) oraz @jarpad (Sam Winchester), który ma niecałe 600 tysięcy followersów.
www.facebook.com/GameOfThrones |
Wspomniałem wcześniej, że content wideo nie jest dostępny w naszym kraju. Trochę sytuacje ratuje oficjalny kanał na Youtube, jednak niecałe 3 tysiące subskrypcji i 514 tysięcy odtworzeń filmów nie powala.
Warto przyjrzeć się stronie stacji CW i ich strategii działań dla swoich produkcji. Pamiętajmy, że obok Supernatural czy Vampire Diaries ich dziełem jest też Gossip Girl, 90210, Arrow czy Nikita. Wszystko ładnie poukładane, przejrzyste i zachęcające do wejścia w interakcje.
Ok, czas przerzucić się na kolejną ofiarę, czyli Grę o Tron. Szukanie aktywności w mediach społecznościowych zacząłem od strony HBO i jej podstrony przeznaczonej dla serialu nakręconego na podstawie powieści napisanej przez Martina. Strona ładna, w czytelnym, nowoczesnym designie ale wtyczek społecznościowych nie odnalazłem. Szukałem równo minutę, więc skoro w tym czasie ich nie odnalazłem, to znaczy, że jeśli nawet tam są to mają małą klikalność.
Poszukajmy zatem na Facebooku. Ufff… fanpage jest i ma 4,8 miliona fanów. Co ciekawe ma wyższy wskaźnik „talking about” od Supernatural, który ma 2 razy więcej fanów. Nic dziwnego ponieważ zamieszczane treści są różnorodne i ciekawe (fanarty, cytaty bohaterów). Na dokładkę powstaje gra społecznościowa oparta na powieści. Fanpage dodatkowo stara się uskuteczniać e-commerce poprzez sprzedaż telewizji HBO oraz wydań DVD. Zakładka z opisaniem świata, w którym toczy się cała akcja też jest ciekawym dodatkiem, do którego z chęcią się zagląda.
Czas na Twitter. O ile oficjalne konto Gry o Tron ma ponad pół miliona followersów (2 razy tyle co profil Supernatural) to aktorzy zostają daleko w tyle za Mishą Collinsem i Jaredem. Najwięcej followersów ma (moje lekkie zdziwienie) Maisie Williams grająca rolę młodszej córki Neda Starka. Jednak zestawiając jej nieco ponad 50 tysięcy z 700 tysiącami Castiela… no cóż 😉
Gra o Tron za to mocno odgryza się na Youtube! 203 tysiące subskrypcji i 67 milionów odtworzeń odsłon wideo to moim zdaniem świetny wynik.
Podsumowując ten już i tak długi wpis: oba seriale pokazują jak różnymi drogami można skutecznie i w ciekawy sposób zaakcentować swoją obecność w mediach społecznościowych. Co więcej, pokazują jak pozostać w świadomości widzów nie tylko pomiędzy poszczególnymi odcinkami, ale również przerwami na kręcenie kolejnych sezonów. W obu przypadkach olbrzymią rolę odgrywa dodatkowy content tworzony równolegle z serialami, który przeznaczony do mediów społecznościowych.
Marzy mi się, aby na bazie tych dwóch przykładów, któraś z polskich stacji telewizyjnych nagrała przyzwoity, ciekawy serial i promowała go w podobny sposób. Nie ukrywam, że z olbrzymią ochotą podjąłbym się takiego zadania.