LinkedIn: jak powinien wyglądać profil?

profil na linkedin a szukanie pracy

Dobrze uzupełniony profil na LinkedIn nie tylko pomoże Ci znaleźć lepszą pracę. Jest to niezbędny element sprzedaży i działań w B2B (tak zwany „social selling”). Na które elementy należy zwrócić szczególna uwagę? Jakie informacje są absolutnym must have na profilu?

 

Na początek trochę danych na temat LinkedIn:

Ponad 500 milionów użytkowników serwisu, 260 mln miesięcznie i 100 mln dziennie.

W Polsce serwis ma od 2,4 mln (Gemius, maj 2018) do 3,1 mln (panel reklamowy LinkedIn).

Warto pamiętać, że w większości są to specjaliści w swoich dziedzinach. Dużą grupę aktywnych użytkowników stanowią rekruterzy i osoby pracujące w działach HR.

Zdjęcie profilowe i cover photo na LinkedIn

Musi to być profesjonalna „korpo fota”, niemal jak do paszportu. Nie zakładaj do niej okularów przeciwsłonecznych czy różnych nakryć głowy. Postaraj się uśmiechnąć życzliwie zamiast robić dziwne/głupie/groźne/poważne miny. Pamiętaj, że uśmiech jest zaraźliwy i zwiększa szansę na pozytywne odebranie Twojej osoby.

Wiadomo, że na zdjęciu musisz być sam. Tło nie powinno rozpraszać i odwracać uwagi od Ciebie. Do zdjęcia się przygotuj i wystrój jakbyś szedł na poważne spotkanie biznesowe.

Cover photo na LinkedIn możesz potraktować jak wizytówkę. Dlatego odpadają wszelkiego rodzaju widoczki, kotki czy inne śmieszne rzeczy. W dowolnym programie graficznym możesz do swojego zdjęcia dodać kilka istotnych informacji tekstowych na swój temat: specjalizacja, czym się zajmujesz itp. Jednak pamiętaj, żeby niepotrzebnie nie powtarzać informacji z nagłówka czy podsumowania zawodowego.

Wymiary cover photo to 1584×396 pikseli (proporcje 4:1). Zdjęcie profilowe to minimum 200×200 pikseli.

Zapamiętaj!

Profile ze zdjęciami otrzymują 36x więcej wiadomości i 21x więcej wyświetleń.

Profile ze zdjęciem PROFESJONALNYM mają 14x więcej wyświetleń.

Nagłówek na LinkedIn

Masz 120 znaków, żeby streścić to kim jesteś. Ważne abyś zamieścił frazy kluczowe. Jeśli zajmujesz się social media lub digital marketingiem to taka fraza musi się tam znaleźć. W moim przypadku nagłówek wygląda następująco: „Social Media Expert with 8 years experience in digital media and agencies. Bloger at whysosocial.pl”.

Dlaczego frazy kluczowe są ważne? Ponieważ właśnie po nich wyszukiwane są profile osób na serwisie. Zastanów się dobrze przez kogo i na jakie frazy chcesz być odnaleziony.

Podsumowanie zawodowe

Tutaj już masz większe pole do popisu i możesz trochę bardziej szczegółowo opisać czym się zajmujesz. Dobrą praktyką jest używanie takich słów jak: pomagam, planuje, wdrażam, realizuje, buduję itp. Warto też wrzucić kilka fraz kluczowych, po których ludzie mogą Ciebie szukać na LinkedIn. Potraktuj podsumowanie jako rozbudowany nagłówek, w którym zawrzesz pola zawodowe, na których najlepiej się czujesz. Może to zrobić na dwa sposoby:

– wymieniając po kolei to co przyjdzie Ci do głowy np. Social Media | Digital Marketing | Social Ad Specialist | itd itp

– napisać 2-3 zdania o sobie np. Pomagam firmom i osobom prywatnym analizować, planować i wdrażać strategię obecności w social media. Jestem zwolennikiem holistycznego podejścia do komunikacji online. Dlatego też oprócz działań w social media podpowiadam jaki rodzaj i format treści powinieneś przygotować dla swoich odbiorców.

Jako, że w drugim sposobie zacytowałem podsumowanie swojego profilu, to już się chyba domyślasz co moim zdaniem jest bardziej skuteczne.

Doświadczenie na LinkedIn

Przede wszystkim nie poprzestawaj na wpisaniu firmy i stanowiska. Dodaj jeszcze zakres swoich obowiązków i projekty, które realizowałeś. Pamiętaj, że twój profil na LinkedIn to też twoje CV (kliknij i przeczytaj jak stworzyć dobry życiorys).

Lepiej jest mieć mniej dobrze rozpisanych stanowisk, niż więcej bez opisu. Dlatego nie chwal się na LinkedIn pracą w kawiarni czy dwoma dniami pracy jako animator przy promocji w hipermarkecie. Zostaw to doświadczenie, które jest zgodne z przyjętą przez Ciebie ścieżką kariery.

Bardzo ważne jest wykazanie i opisanie konkretnych projektów, przy których się pracowało. Oczywiście muszą to być projekty, w których brałeś znaczący udział. To może być Twoja olbrzymia przewaga ponieważ bardzo mało osób dodaje to do swojego CV lub profilu na LinkedIn.

Rekomendacje

Rekomendacje to najlepszy sposób nie tylko w sprzedaży, ale też w szukaniu pracy. Tak na dobrą sprawę szukając jej sprzedajemy samych siebie.

Jak uzyskać rekomendacje? Wchodzimy na profil danej osoby, klikamy w button „more” na jej profilu i z rozwijanego menu wybieramy opcję „poproś o rekomendację”. Jednak zanim to zrobisz musisz zastanowić się nad kilkoma ważnymi kwestiami.

Po pierwsze, czy jesteś w na tyle dobrych stosunkach z daną osobą, że możesz liczyć na pozytywną, ciekawie napisaną rekomendację z jej strony.

Po drugie, czy rekomendacja od tej osoby będzie coś warta? Pod uwagę przez rekruterów brane są pod uwagę głównie rekomendacje od osób na wyższych, minimum menadżerskich stanowiskach.

Po trzecie, zanim wyślesz prośbę o rekomendację etykieta wymaga aby najpierw napisać do tej osoby prośbę w wiadomości prywatnej (bądź zadzwonić) i spytać się czy zechce takiej rekomendacji udzielić.

Dlaczego warto zadbać o swój profil na LinkedIn?

W dobie szerokiego dostępu do mediów społecznościowych jesteśmy niejako skazani na obecność biznesową również w tym kanale komunikacji – komentuje Kamil Mirowski z MrSocial.pl. Badania pokazują, że ponad 77 procent kupujących w sektorze B2B nie rozmawia ze sprzedawcą dopóki nie przeprowadzi samodzielnego „researchu” (Executive Board). Czyli – dopóki nie „sprawdzi” sprzedawcy w Internecie. Idąc na spotkanie biznesowe czy rozmowę kwalifikacyjną – sprawdzamy w sieci, kim jest osoba, z którą się spotykamy. Tak robi też druga strona. Warto więc zadbać, aby osoba wyszukująca nas w sieci – znalazła takie rzeczy, które pomogą nam na spotkaniu, a nie zaszkodzą. Nasze profile społecznościowe powinny prezentować nas z jak najlepszej strony.

Więcej o elementach Social Selling  możesz dowiedzieć się z artykułu na stronie www.mrsocial.pl < kliknij

::

Mam nadzieję, że uzupełniony i ciekawy profil na LinkedIn pomoże Ci rozwinąć swoją karierę! Powodzenia.

O autorze

Pracę z mediami społecznościowymi rozpocząłem w 2010 roku w agencji Ogilvy Interactive. Kolejne doświadczenie zdobywałem jako dyr. ds. mediów internetowych w magazynie branżowym Brief oraz product manager w Grupie Onet-RAS oraz social media manager w Edipresse Polska.  Czytaj więcej >

POLULARNE WPISY

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również na moje szkolenia

DODAJ KOMENTARZ