Jak zorganizować konkurs na Twitterze? Czy w Polsce już ktoś to robi? Jedno jest pewne – konkursy na tej platformie są dobrym sposobem na zwiększenie zaangażowania followersów.
Mało firm decyduje się na takie działania, dlatego też w chwili obecnej mogą okazać się niezwykle skuteczne i przynieść znaczne korzyści. Jakimi zasadami powinniśmy się kierować podczas planowania konkursów na mikroblogu?
Regulamin konkursu
Pamiętam rok 2011. Wtedy trendem były konkursy przeprowadzane przez dedykowane aplikacje na Facebooku. Pamiętam godziny, które spędziłem nad pisaniem regulaminów. Historia trochę zatacza koło, bo również do konkursów na Twitterze takowe trzeba przygotować nakreślając zasady uczestnictwa, mechanizm konkursu oraz przyznawania nagród. Nie uciekniemy od tego, ale taki regulamin nadaje profesjonalnego charakteru konkursowi w oczach potencjalnych uczestników zabawy. Nie ma to jak przejrzyste zasady, do których można się odwołać.
Sprawdź co możesz na Twitterze
Oczywiście nie można na serwisie robić wszystkiego. Dlatego też warto zapoznać się z regulaminemserwisu, który reguluje jakie akcje są zabronione. Podobnie jak w przypadku Facebooka nie można przeprowadzać konkursów na zasadzie największej liczby polubień komentarza, czy udostępnień, tak na Twitterze zabronione są między innymi mechanizmy oparte o to, kto najwięcej razy udostępni dany wpis.
Jaka mechanika konkursu?
Najprostsza mechanika to zadanie pytania konkursowego. Odpowiedź może być zarówno pisemna, jak również w postaci zdjęcia. Uczestnicy zamieszczają odpowiedź w swoim tweecie, w którym musi znajdować się określony hashtag, lub oznaczyć konto, które konkurs organizuje. Wybór zależy od tego czy chcemy promować konto czy określony hashtag. Oczywiście możemy zażądać zamieszczenia obu, jednak wtedy ograniczamy, i tak już niską, liczbę znaków, które mogą uczestnicy wykorzystać, aby udzielić odpowiedzi.
Tak na dobrą sprawę nie musimy promować konkursów na Twitterze. Wystarczy wpis konkursowy zamieścić kilka razy, w różnych porach dnia, tak aby dotarł do naszych followersów. Pamiętajmy, że Twitter nie posiada odpowiednika Facebookowego Edge Ranka, więc nie grożą nam konsekwencje w postaci ograniczonego zasięgu. Uczestnicy udzielając odpowiedzi w postaci tweetów sami napędzają dalej konkurs (ich tweety widzą ich obserwatorzy).
Zwycięzców informujemy poprzez wpis, w którym ich oznaczamy i prosimy o kontakt poprzez wiadomość prywatną.
Moderacja konkursu
Należy pamiętać o regularnym monitorowaniu odpowiedzi zawierających hashtagi – po upływie tygodnia niektóre z nich mogą zniknąć. Dla pewności warto wykorzystać narzędzie do monitoringu internetu, które będzie wyłapywało tweety za nas.
#protip Sprawdźcie, czy hashtag konkursowy jest unikatowy, czyli nie został wcześniej użyty przez inną marką bądź osobę. Nie używajmy zatem #konkurs, tylko np. #konkursWHYSOSOCIAL
Jak robi konkursy na Twitterze Adidas?
Adidas wykorzystuje w konkursach Michała Pola – popularnego dziennikarza sportowego, który ma obecnie na swoim koncie na Twitterze ponad 120 tys. followersów. Michał regularnie pyta o na przykład o wyniki nadchodzących spotkań piłkarskich. W tweetach zamieszcza zarówno hashtag #koszulkazatweetajak również oznacza profil Adidas Polska.
Zobaczcie jak wygląda przykładowy konkurs:
Efekt? Profil Adidas PL ma obecnie ponad 30 tys. followersów.
::
Czy robiliście już konkursy na Twitterze? Podzielcie się swoimi doświadczeniami w komentarzach!