Hashtag: jak używać w social media?

jak używać hashtagów

Hashtagi to ważne narzędzie komunikacji w social media. Są popularne na Instagramie, Twitterze czy Facebooku, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

 

W mediach społecznościowych hashtagi na popularności zyskały dzięki Twitterowi. Po raz pierwszy użyto go 23 sierpnia 2007 roku, a pierwszy tweet brzmiał tak:  „How do you feel about using # (pound) for groups. As in #barcamp [msg]?„.

Na początek mam dla Ciebie zagadkę: ile hashtagów zostało zbanowanych na Instagramie? Odpowiedź znajdziesz na końcu wpisu.

Ile hashtagów na post?

Liczba ta zależy od serwisu społecznościowego, na którym publikujemy treści.

Liczba hashtagów na Facebooku

Pierwsze badania po wprowadzeniu hashtagów na Facebooku pokazały, że ich używanie w postach zmniejsza zaangażowanie użytkowników. Obecnie dobrą praktyką jest wykorzystywanie maksymalnie jednego lub dwóch na post. Badanie przeprowadzone na 200 tysiącach postów wykazało, że im więcej hashtagów, tym mniejsze zaangażowanie generuje dany post.

Liczba hashtagów na Twitterze

Mając w głowie limit znaków w jednym tweecie (280 znaków) nie powinno nas dziwić, że również na Twitterze najlepiej sprawdza się dodanie jednego lub dwóch hashtagów. Potwierdzają to badania firmy TrackMaven.

Liczba hashtagów na Instagramie

Globalne badanie przeprowadzone przez wyżej wspomniany TrackMaven sugerują publikowanie od 9 do 11 hashtagów. Potwierdzają to inne badania przeprowadzone w ostatnich latach. Jednak najnowsze opracowanie przygotowane przez Hubspot na 48 milionach postów pokazuje, że im więcej ich zamieścimy, tym mniejsze zaangażowanie pod postem.

Jak interpretować takie wyniki? Przede wszystkim celebryci, którzy są królami Instagrama nie muszą korzystać z hashtagów. Bez nich posty osiągają wystarczająco duże zaangażowanie. Dla nich dotarcie do nowych odbiorców nie jest już aż tak ważne.

Z czasem też nauczyliśmy się korzystać z hashtagów, ale też przestaliśmy na nie zwracać uwagę. Wszystko przez to, że miliony osób dodawało nieodpowiednie hashtagi do swoich postów. Bardzo często robili to specjalnie tylko po to, aby zbudować większy zasięg. Nawet dziś na polskim rynku jest wielu „szkoleniowców”, którzy rekomendują wykorzystanie 30 hashtagów do jednego postu.

Podsumowując. Jeśli jesteś na początku swojej drogi możesz spokojnie dodawać nawet 9-10 hashtagów do jednego postu. Jednak z biegiem czasu (i wzrostu liczby followersów), ogranicz ich liczbę do 4-5.

Używaj nie tylko popularnych hashtagów

Oczywiście popularne hashtagi mają największą liczbę wyszukiwań, ale są dodawane do tysięcy postów i zdjęć dziennie. Na Instagramie da Ci to całkiem spore dotarcie przez maksymalnie kilka minut. Potem możesz liczyć wyłącznie na zasięgi organiczne swoich followersów. Jak sprawdzić czy dany hashtag jest popularny? Wpisując go w zakładce „explore” pojawi się liczba ile razy do tej pory wykorzystali go użytkownicy Instagrama. Na przykład #love, jeden z najbardziej popularnych, ma już na liczniku 1,5 miliarda postów, w których został umieszczony.

Dobrą taktyką jest dodanie 2-3 popularnych hashtagów (wykorzystanych powyżej 10 milionów razy) oraz 2-3 mniej popularnych, które mają powyżej 100 tys. Oczywiście są to liczby umowne ponieważ każda branża czy kategoria ma swoje hashtagi, którymi się posługuje.

Warto sprawdzać jak oznacza swoje posty konkurencja lub/i osoby zajmujące się tym samym tematem co Ty. Zachęcam Cię do eksperymentowania z różnymi kombinacjami hashtagów. Jednak pamiętaj, że nawet jeśli dzięki nim zostaniesz dostrzeżony przez szersze grono użytkowników, to na koniec i tak najważniejsza jest jakość Twojego contentu. To on wywołuje zaangażowanie i buduje bazę followersów, a nie dobrze dobrane oznaczenia.

Tworzenie nowych hashtagów

Z hashtagami jest trochę jak z pozycjonowaniem. Nie ma sensu pozycjonować się na frazy, których nikt nie wpisuje i też nie ma sensu wymyślać własnych tagów. Wyjątkiem są firmy, które mają duże budżety na reklamowanie go (zamieszczenie w innych kreacjach, mediach, wykup promocji na Twitterze), lub gdy hashtag ma być wsparciem konkursu (oznacz wybrane zdjęcie #konkursFirmyX).

Jak stworzyć viral content?

Gdzie szukać popularnych hashtagów?

Jest wiele narzędzi do wyciągania najbardziej popularnych hashtagów z takich serwisów jak na przykład Instagram. Jest też kilka stron, które zbierają najpopularniejsze tagi z danych kategorii takich jak uroda, moda, jedzenie itp.
Wystarczy, że w Google wpiszesz „most popular hashtags”, a otrzymasz w wynikach linki do kilkunastu takich zestawień.

Pamiętaj! Zanim użyjesz nowego hashtaga sprawdź co się pod nim kryje.

Korzystaj z trendów

Dotyczy to głównie Twittera. Po lewej stronie profilu widzisz trendujące tematy w postaci hashtagów. Jeśli odpowiednio szybko przygotujesz odpowiednie treści (kłania się real time marketing) i oznaczysz trendem to zyskają dodatkowego kopa w postaci zasięgu. Bardzo ważne, abyś nie oszukiwał i nie podpinał się z treściami, które w żaden sposób nie są związane z danym trendem.

Jak NIE używać hashtagów na Instagramie?

  • nie dodawaj do każdego postu tego samego zestawu hashtagów. Tak zachowują się boty!
  • używaj tylko hashtagów, które pasują do treści. Nie próbuj oszukać Instagrama i jego użytkowników dodając do fotki z burgerem hashtagów takich jak #moto #fashion itp
  • #nie #przerabiaj #całych #zdań #na #hashtagi
  • nie korzystaj ze zbanowanych hashtagów takich jak #follow4follow #l4l #sex itp.

Skoro jesteśmy przy zbanowanych hashtagach czas udzielić odpowiedzi na pytanie zadane na początku tekstu. Otóż według bannedhashtags.com obecnie zbanowanych jest ponad 40 tys. hashtagów na Instagramie. Całkiem sporo, prawda? 😉

Jakich postów nie zamieszczać na Facebooku i Instagramie?

O autorze

Pracę z mediami społecznościowymi rozpocząłem w 2010 roku w agencji Ogilvy Interactive. Kolejne doświadczenie zdobywałem jako dyr. ds. mediów internetowych w magazynie branżowym Brief oraz product manager w Grupie Onet-RAS oraz social media manager w Edipresse Polska.  Czytaj więcej >

POLULARNE WPISY

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również na moje szkolenia

DODAJ KOMENTARZ