Słownik branżowy





Słownik powstał z myślą o wszystkich osobach związanych branżą reklamową oraz marketingową. Jego zadaniem jest nie tylko pokazanie definicji, ale również wytłumaczenie ich poprzez powiązane artykuły.

Jeśli masz uwagi, chcesz współtworzyć słownik albo zaproponować ciekawy artykuł powiązany to skontaktuj się poprzez mail.
__________________________

Media społecznościowe (social media)  

Andreas Kaplan i Michael Haenlein zdefiniowali media społecznościowe jako „grupę bazujących na internetowych rozwiązaniach aplikacji, które opierają się na ideologicznych i technologicznych podstawach Web 2.0, i które to umożliwiają tworzenie i wymianę wygenerowanych przez użytkowników treści”. W praktyce oznacza to rozwój komunikacji w internecie z jednostronnej do dwustronnej. Coraz to nowsze narzędzia i aplikacje umożliwiają wymianę informacji pomiędzy niemal każdą osobą na świecie, która ma dostęp do internetu. 

Artykuły powiązane: 

Fan page (Facebook Page) 

Narzędzie reklamowe na serwisie społecznościowym Facebook.com umożliwiające tworzenie stron dla swojego biznesu, instytucji lub dla osoby prywatnej. Do fan page’y dołączają tak zwani fani, czyli użytkownicy serwisu, którzy chcą otrzymywać powiadomienia z danej strony. Fan page oferują wiele możliwości: zamieszczanie zdjęć, linków, statusów czy wideo w formie postu, dodanie swojego zdjęcia profilowego oraz okładkowego, wsparcie płatną reklamą, darmowe statystyki, możliwość zarządzania przez wielu moderatorów z różnymi uprawnieniami.

Artykuły powiązane: 

Edge Rank

Obiegowa nazwa na algorytm, który wpływa na częstotliwość wyświetlania się użytkownikom Facebooka postów zamieszczanych przez fan page'e. Na początku istnienia serwisu wpisy/posty docierały do wszystkich fanów/znajomych. Wraz ze wzrostem liczby profili prywatnych i fan page'y wyświetlanie wszystkich postów użytkownikowi znacznie utrudniało korzystanie z serwisu. Dlatego też Facebook wprowadził szereg czynników, które obecnie wybierają około 300 wpisów wyświetlanych w ciągu doby w strumieniach powiadomień użytkowników. 
Algorytm, zwany Edge Rankiem jako taki nie istnieje w nomenklaturze Facebooka. Potocznie nazwano tak sumaryczny wpływ wszystkich czynników decydujących, które wpisy widzi użytkownik serwisu. Tych czynników może być nawet kilkadziesiąt tysięcy.

Artykuły powiązane:
Edge Rank dla zaawansowanych cz.1
Edge Rank dla zaawansowanych cz.2
Facebook i mity na temat zasięgów

Community manager

Branżowa nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za prowadzenie profili firmowych w mediach społecznościowych. Polskim odpowiednikiem jest np. "moderator". Zadaniem osoby zatrudnionej na tym stanowisku jest publikacja treści, monitorowanie aktywności fanów/obserwujących, odpowiadanie na ich zapytania jak również często śledzenie statystyk profilu.

Artykuły powiązane:
Community manager po polsku
Zawód: community manager



Content marketing (marketing treści)

Marketing treści jest narzędziem reklamowym, którego głównym założeniem jest dostarczanie odbiorcom (potencjalnym klientom), nie przekazu reklamowego, ale rzetelnej wiedzy na interesujące ich tematy. Dobrze poinformowany konsument w drodze rewanżu może stać się lojalnym klientem marki, która postawiła na marketing treści. 
Content marketing jest też ściśle związany z pozycjonowaniem. Wielu internautów zanim dokona wyboru produktu bądź usługi wyszukuje informacji. Marka, która jako pierwsza ich udzieli (będzie wysoko w wynikach wyszukiwania) ma największą szansę na nowego klienta.

Artykuły powiązane:
Content marketing: udostępnienia nie są najważniejsze
Jak tworzyć dobry content?
Treść w marketingu
Cechy content marketingu
Content marketing case study: Sotrender

Blog

Forma przekazu treści, która pierwotnie była rodzajem internetowego pamiętnika użytkownika sieci. Z czasem, wraz z rozwojem technologii i takich platform jak Wordpress czy Blogger, autorzy (blogerzy) zaczęli się specjalizować w tematyce tworzonych treści. Rosnąca popularność niektórych blogów zwróciła uwagę firm, które zaczęły się na nich reklamować i oferować autorom współprace.


Artykuły powiązane:
Jak mieć dużo wyświetleń na blogu
Dlaczego nie warto prowadzić bloga


Reklama natywna

Reklama, która jest dopasowana swoją treścią do zawartości nośnika, na którym się znajduje (gazeta, portal, strona WWW). Jej cechą charakterystyczną jest to, że zazwyczaj jest rozbudowana tzn. oferuje odbiorcy ciekawą treść, historię, w którą umiejętnie wpleciona jest dana marka. W onlinie reklama różni się od tradycyjnej reklamy typu display o wiele mniejszą inwazyjnością wobec odbiorcy.

Artykuły powiązane:
naTywne naTemat
Reklama natywna i jej grzechy

Snapchat

Nazywany serwisem społecznościowym, chociaż jego główną funkcją jest komunikacja między użytkownikami poprzez wiadomości w postaci zdjęć i krótkich wideo. Jest wyłącznie na mobile w postaci aplikacji. Jego cechą charakterystyczną jest to, że wiadomości znikają zaraz po obejrzeniu. Oczywiście w internecie nie brakuje poradników jak zapisać wiadomości ze Snapchata (poza zrobieniem zrzutu ekranu). Niektóre z nich działają ;-)

Aplikacja powstała we wrześniu 2011 roku w wyniku współpracy dwóch studentów Uniwersytetu Stanforda - Evana Spiegela oraz Roberta Murphy'ego. W styczniu 2015 roku Snapchat rozpoczął współpracę z dużymi wydawcami. Jej efektem jest Snapchat Discover, czyli dodatkowy ekran w aplikacji służący do przeglądania wiadomości od wybranych wydawców.

Snapchat jest obecnie 3 najwartościowszym startupem na świecie wycenianym na 16-19 miliardów dolarów. Liczba jego użytkowników przekroczyła 200 milionów.

Artykuły powiązane:
Snapchat: czemu zawdzięcza sukces?

Influencer

Osoba, która dzięki swojej działalności online oraz offline zdobyła grupę stałych obserwatorów w internecie. Influencer jest darzony szacunkiem, uznaniem, a co najważniejsze zaufaniem wśród swoich fanów bądź osób go obserwujących.

Marki, widząc rosnącą popularność influencerów, coraz częściej wykorzystują ich jako ambasadorów marki, albo nowe kanały dotarcia do klientów. Tak powstało bardzo modne pojęcie influencer marketing. Przykładami wpływowych osób w polskim internecie są youtuberzy (Abstrachuje, Cybermarian), blogerzy (Maffashion, Jason Hunt) czy właściciele własnych firm (Michał Sadowski z Brand24, Michał Górecki z Koszulkowo).

Artykuły powiązane:Kim jest lider opinii, trendsetter i influencer?

Marketing

Blogosfera

Wywiady

Copyright © 2014 Why so social