poniedziałek, 24 lipca 2017

Grupy na Facebooku: 5 porad jak z nich korzystać

Grupy na Facebooku są bardzo ciekawym narzędziem wspierającym działania fan page'a oraz kampanii reklamowych. Podobnie jak dwa wyżej wspomniane narzędzia wymagają dużo pracy oraz zaangażowania, ale dzięki temu Twoja marka może wejść na jeszcze wyższy, bardziej angażujący poziom. 


Grupy są ciągle rozwijane przez Facebooka. Nic dziwnego bo każdego miesiąca korzysta z nich ponad miliard użytkowników serwisu. Na grupie można postować jako fan page, moderatorzy mogą zakładać eventy, mają dostęp do statystyk.

Nie jest to potwierdzone info, ale aktywności z grup mają wyższą szansę na znalezienie się na tablicach ich członków (wyższą nawet niż posty znajomych czy fan page'y).

Założyć grupę na Facebooku jest prosto - wystarczy tylko kilka kliknięć. Jednak na początku musisz podjąć dwie bardzo ważne decyzje: na temat prywatności grupy oraz zakresu swobody jaki dajemy jej członkom.

1. Ustawienia prywatności grupy na Facebooku
Pamiętaj, że grupy w swoim DNA służą do oddolnych, spontanicznych działań. Zdecydowana większość z nich jest zakładana przez osoby, a nie marki. Facebook pozwala nam na tworzenie grup:

- publicznych (każdy może je zobaczyć, ich treści oraz członków)
- zamkniętych (wszyscy ją mogą wyszukać, ale tylko członkowie widzą jej posty)
- tajne (tylko członkowie mogą ją wyszukać i widzieć jej posty)

W założeniu grupa brandowana na Facebooku ma za zadanie zbudować jeszcze bliższą więź pomiędzy marką, a konsumentami. Dlatego też sugeruję, aby ustawienie prywatności było na poziomie publicznej.

Oczywiście grupę możesz też wykorzystać do akcji z influenserami, których zapraszasz do testowania Twojego  produktu bądź usługi i dzielenia się opiniami na ich temat. W takim wypadku raczej nie chcesz, aby ktoś z poza tego grona czytał posty na grupie. Wtedy tworzysz grupę zamkniętą bądź tajną.

Pamiętaj! Do 5000 osób możesz zmieniać ustawienia prywatności grupy jako administrator.

2. Czy pozwolić użytkownikom na zamieszczanie postów w grupach?
Niestety grupy na Facebooku są często wykorzystywane do spamowania. Profile (często nieprawdziwe) dołączają masowo do grup, aby zamieszczać linki do swoich stron, sklepów online czy fan page'y.

Dlatego rekomenduje zamknięcie możliwości zamieszczania postów komukolwiek bez wcześniejszej akceptacji moderatora. Dzięki temu odsiejesz wszelki spam, który może przerodzić Twoją grupę w wysypisko przypadkowych postów i linków. Z drugiej strony dasz głos i możliwość wypowiedzi swoim klientom.

Pamiętaj! Publikuj nie tylko same pozytywne opinie. Grupa służy rozwiązywaniu problemów klientów i rozwiewaniu wszelkich wątpliwości na temat Twojego produktu bądź usługi.

Rekomendowane ustawienia dotyczące uprawnień do publikowania na grupach na Facebooku

3. Moderacja
Jak już pisałem powyżej, grupy są po to, aby budować jeszcze bliższe więzi z klientami. Dlatego też moderacja i prędkość odpowiedzi musi stać na najwyższym poziomie.

Każdy zaakceptowany post członków grupy musi być natychmiast skomentowany, na każde pytanie musi zostać udzielona odpowiedź.

4. Unikaj autopromocji
Grupa na Facebooku nie służy do promowania - od tego jest Twój fan page. Dlatego nie zamieszczaj postów ze swoimi nowymi produktami czy promocjami.
Skup się raczej na działaniach content marketingowych (kliknij i przeczytaj), czyli zamieszczaj poradniki, ciekawostki na swój temat, odpowiadaj na najczęściej zadawane pytania na swój temat.

Większość osób na Twojej grupie to świadomi konsumenci znający produkt czy usługę, którą zarządzasz. Oni już dokonali zakupy, wydali na Ciebie pieniądze. Jeśli ich odpowiednio "dopieścisz" na facebookowej grupie to staną się ambasadorami marki polecającymi ją znajomym i rodzinie!

5. Najpierw fan page, potem grupa
Raczej nie masz co liczyć, że na grupie będzie więcej użytkowników niż na Twoim fan page'u. Przygotuj się na liczbę przynajmniej 10 krotnie mniejszą. Dlaczego tak mało? Ponieważ będziesz ich rekrutował właśnie ze strony na Facebooku!

Tak jak pisałem na początku - grupa to wyższy poziom budowania zaangażowania na Facebooku i mając na fan page'u kilka setek fanów raczej nie stworzysz grupy, która zaangażuje się w dyskusje.

::

Grupy na Facebooku to jeszcze dosyć rzadko wykorzystywane narzędzie przez marki. Nic dziwnego, ponieważ wymagają dużego nakładu pracy (ciągła moderacja). Jednak jeśli ktoś marzy o posiadaniu wiernych ambasadorów to powinien w grupy zainwestować. Zwłaszcza gdy produkt bądź usługa należy do kategorii premium i nie jest z FMCG.

A jakie są Twoje doświadczenia z grupami na Facebooku? Podziel się w komentarzu.

Marketing

Blogosfera

Copyright © 2014 Why so social