środa, 13 kwietnia 2016

Facebook F8: Messenger bots, wideo 360, live streming i...

Konferencje F8 organizowane przez Facebooka dla deweloperów są jednymi z największych wydarzeń w branży social media. W ciągu dwóch dni pracownicy Facebooka, poprzedzeni mową samego Marka Zuckerberga, pokazują nowości jakie wprowadza serwis. W tym roku na szczególną uwagę zasługuje Facebook Messenger, wideo 360, Facebook Instant Articles oraz otwarte API do streamowania wideo na żywo.




Oto najważniejsze rzeczy ogłoszone podczas konferencji:

API funkcji Live: funkcja Facebook Live odniosła ogromny sukces, dlatego Facebook otwiera API dla programistów, dzięki czemu ludzie oraz wydawcy zyskają więcej możliwości interakcji oraz dzielenia się treściami w czasie rzeczywistym na Facebooku.

Jest to olbrzymie wyzwanie dla każdego nadawcy – począwszy od telewizji, a kończąc na wydawcach takich jak RASP. Dlaczego? Ponieważ teraz nadawcą może być każdy kto ma smartphone’a z Facebookiem. Przeciętny człowiek będzie przez innego człowieka postrzegany też jako bardziej wiarygodne źródło informacji niż duże medium (zwłaszcza w Polsce). Tak samo jak jeden konsument bardziej ufa opinii drugiego konsumenta niż obietnicy danej marki (badania Nielsena).

Boty w Messengerze: w ramach platformy Messenger boty mogą dostarczać w zautomatyzowany sposób, bezpośrednio do zainteresowanych osób, wiele rodzajów treści: od prognozy pogody, przez informacje o korkach, rachunki, po listy przewozowe. Send / Receive API Messengera będzie wspierać nie tylko wysyłanie oraz odbieranie tekstów, ale również grafik oraz interaktywnych powiadomień, zawierających różne call-to-action.

Facebook Messenger stał się teraz nie dość, że platformą e-commerce (zakup towaru trwa parę sekund), to jeszcze czymś w rodzaju „information on demand”. Teraz fan fan page'a mediowego wysyłając wiadomość o treści „trybunał konstytucyjny” będzie spodziewał się natychmiastowego otrzymania linków do artykułów na ten temat.
Możliwości konfiguracji botów jest bardzo dużo, mogą też wysyłać notyfikacje push np. o pilnych rzeczach, które się dzieją lub… rozpoczynających się transmisjach live ;-)

Facebook Surround 360: system dla kamer 3D-360, który pozwoli na produkcję wyraźnych, prawdziwie sferycznych materiałów filmowych w 3D. Zaprezentowany system ma wbudowaną technologię łączenia obrazów nawet z 17 kamer, co przyczyni się do ograniczenia czasu potrzebnego na fazę post-produkcji. Technologia będzie udostępniona latem na platformie GitHub.

Trzeba zacząć eksperymentować z nagraniami 360. Z tego co słyszałem w USA jest to hot topic w tym momencie. Na polskim rynku mediów są już pierwsi wydawcy, którzy z tym eksperymentują (Brief). Jednak np. nagranie wywiadu w 360 jest wymagające nie tylko jeśli chodzi o technologie, ale również o animowanie przestrzeni przez uczestników nagrania, pomysłu na aranżacje miejsca.

Profile Expression Kit: Dzięki zewnętrznym aplikacjom, ludzie będą mogli tworzyć zabawne wideo profilowe. Wersja beta rozszerzenia zostanie udostępniona już dzisiaj, ze wsparciem sześciu aplikacji: Instagram, Lollicam, BeautyPlus, Cinemagraph Pro by Flixel, Lollicam, MSQRD oraz Vine

Free Basics Simulator & Demographic Insights: Free Basics Simulator to narzędzie dla developerów pracujących nad usługami w ramach Free Basics, dzięki któremu będą mogli sprawdzić, jak ostatecznie prezentują się stworzone przez nich treści. Demographic Insights pomogą natomiast lepiej poznać różne grupy ludzi korzystających z tych usług.

Account Kit: Account Kit umożliwia logowanie do nowych aplikacji jedynie za pomocą numeru telefonu lub adresu e-mail, ułatwiając w ten sposób developerom dotarcie do nowych użytkowników.

Jeśli myśleliście, że Facebook Login jest sexi, to Account Kit jest Afrodytą, którą trzeba będzie dodać/uwzględnić w każdej aplikacji ;-)

Aktualizacja narzędzi analitycznych dla aplikacji: Ponad 450 000 unikalnych aplikacji korzysta z tego narzędzia by lepiej rozumieć i rozszerzać grupę swoich użytkowników. Facebook opracował nowe narzędzia, które pomogą developerom i marketerom rozwinąć ich biznes dzięki głębszej wiedzy na temat użytkowników, a także powiadomieniom push oraz wewnątrz aplikacji (w wersji beta).

Quote Sharing: Quote Sharing to nowy sposób na łatwe dzielenie się ze znajomymi na Facebooku cytatami znalezionymi na stronach internetowych lub w aplikacjach.

Przycisk Save: Przycisk Save pozwoli ludziom zapisać interesujące artykuły, filmy i inne materiały znajdujące się w sieci. Trafią one do folderu Saved na Facebooku, dzięki czemu będzie można do nich wrócić na dowolnym urządzeniu.

Możecie już powoli żegnać się z Pocketem.

::

Oprócz powyższych Mark Zuckerberg oraz reszta ekipy Facebooka podkreślali potrzebę dostarczania internetu do całego świata. W Polsce na blisko 40 mln osób, tylko ok 25 mln korzysta z internetu przynajmniej raz w miesiącu! Potencjał jest olbrzymi.

Dodatkowo Facebook chce odchudzić swoje aplikacje, sprawić, żeby pożerały mniej danych (współpraca z telecomami).

VR (virtual reality) również prezentuje się imponująco, ale jak każdy masowy produkt tech, najpierw będzie służył do rozrywki (FB wydaje 50 gier na swoje Oculusy).

Oczywiście 12 kwietnia wystartowały też globalnie Facebook Instant Articles, jednak na ich temat poświęcę osobny wpis, ponieważ sporo osób o nie pyta.

Zachęcam do stałej aktualizacji Facebook Messengera (nowa wersja upodabnia się do Snapchata).

Więcej informacji znajdziecie na:
https://developers.facebook.com/blog/post/2016/04/12/f8-2016-developer-roundup/?__mref=message_bubble

::

Przeczytaj też:

>>> Jak za darmo zwiększyć liczbę fanów na Facebooku?

Marketing

Blogosfera

Wywiady

Copyright © 2014 Why so social