piątek, 22 stycznia 2016

Jak pisać bloga?

Co zrobić, aby blog był ciekawy i wartościowy? Jak przygotowywać treści, które zaciekawią czytelników i sprawią, że będą do nas powracać? Oto kilka porad dla początkujących blogerów.


Poniższe porady wynikają z mojego doświadczenia w prowadzeniu bloga, którego właśnie odwiedzasz, jak również pracy zawodowej (FAKT24.PL - domena z TOP20 w Polsce według pomiaru Gemiusa). Nie zawsze i nie w każdym wpisie udaje mi się do nich zastosować, jednak zawsze staram się o nich pamiętać. Dzięki temu widzę wzrosty jeśli chodzi o kluczowe statystyki bloga.

Użyteczność wpisów dla odbiorców

To co tworzymy w formie treści powinno nieść za sobą wartość dla odbiorcy. Może to być rozrywka (chociaż lepiej nadaje się do tego wideo), może też być rzetelna informacja lub poradnik. Jeśli zdecydujemy się na to drugie, to wtedy zyskujemy w dłuższej perspektywie czasu więcej odwiedzin na blogu dzięki ruchowi z odwiedzin z wyszukiwarki. Kiedy wpadamy na pomysł wpisu, jego pisanie zacznijmy od zadania sobie pytania: co on da naszym odbiorcom.

Jeśli chodzi o użyteczność, to świetnie sprawdzają się różnego rodzaju poradniki czy wylistowania (np. 6 sposobów na... ). Przykłady takich wpisów na Whysosocial:
- Darmowe programy do tworzenia grafik
- Reklama na Facebooku: jak zacząć?
- ...czy też wpis, który właśnie czytasz ;-)

Wpisy te nie dość, że od razu po publikacji miały duży ruch z Facebooka czy Twittera, to po paru tygodniach ciągle są odwiedzane poprzez użytkowników szukających w Google konkretnych treści.

Bogate multimedia (grafiki, wideo, embedy)

Warto do wpisu dodawać grafiki, embadować posty z social media, dodawać wideo, infografiki czy prezentacje. Po pierwsze ma to pozytywny wpływ na odbiór naszych wpisów ("obraz wyraża więcej niż tysiąc słów"). Po drugie użytkownik spędzi na naszym blogu więcej czasu, a średnia długość odwiedzin jest statystyką bloga, która jest coraz ważniejsza dla reklamodawcy. Po trzecie roboty Google'a zwracają uwagę na multimedia i wpisy, które są w nie bogate, mają większą szansę na znalezienie się wysoko w wynikach wyszukiwania.

Dzięki darmowym programom do tworzenia grafik (link powyżej) można łatwo stworzyć prostą grafikę, którą dodamy do spisu. Co na niej powinno być? Tak zwany punchline, czyli jedno, najważniejsze zdanie z naszego wpisu, coś na zasadzie cytatu czy aforyzmu.

Pozycjonowanie w Google

Obok użyteczności dla odbiorcy jest to najważniejszy punkt w tym zestawieniu. Znam blogerów, którzy potrafią nie pisać przez kilka miesięcy, a mimo to ich blogi notują rekordy jeśli chodzi o miesięczną liczbę odwiedzających. Wszystko dzięki temu, że wiedzą jak działa SEO.

Ważne w pozycjonowaniu bloga są następujące elementy:
- opis bloga w kodzie html
- odpowiedni tytuł, który z dużą dozą prawdopodobieństwa będzie wpisany przez internautę w wyszukiwarkę Google (np. "Jak pisać bloga")
-  długi, zawierający najważniejsze frazy kluczowe lead i śródtytuły oddzielające poszczególne akapity. Większość narzędzi do prowadzenia blogów (Blogger, Wordpress) pozwala na oznaczanie tych elementów w edytorze
- odpowiednio dobrane meta dane (tytuł, słowa kluczowe). Tutaj również Blogger i Wordpress oferują narzędzia, dzięki którym zrobimy to w prosty sposób. Pamiętajcie, że tytuł wpisu, a meta tytuł to dwie, zupełnie inne rzeczy i nie powinny być identyczne
- wspomniane wyżej multimedia

Oczywiście temat pozycjonowania stron WWW, w tym blogów, to temat rzeka. Dlatego zachęcam Was do poszukiwania informacji z tej dziedziny już we własnym zakresie. Blogów o tej tematyce w Polsce i na świecie jest naprawdę sporo i... są dobrze wypozycjonowane ;-)

Podążanie za trendami

W mediach nazywa się to potocznie "grzaniem tematu". Jeśli coś jest "na tapecie" i mówią, piszą o tym główne media w kraju to warto w tę dyskusję się włączyć. Oczywiście jeśli mamy coś ciekawego do przekazania i nasz wpis nie będzie kopiuj-wklej z innego źródła.

Taki zabieg w krótkim czasie może nam dostarczyć wielu odwiedzin, w tym sporo nowych użytkowników, którzy jeszcze naszego bloga nie znali.

W poszukiwaniu unikatowych treści

Jeden przemyślany i dobrze przygotowany wpis może nam dać więcej dobrego niż 10 wpisów, które zrobiliśmy z myślą "bo warto postować cokolwiek, ale regularnie". W moim przypadku jest tak z wpisami o community managerach i reklamie na Facebooku, które są jednymi z najpopularniejszych.

Zachęcam też do szukania pomysłów na wpisy na serwisach spoza Polski. Zazwyczaj nie są one dla nas konkurencją, ale mogą zainspirować do stworzenia czegoś wyjątkowego.

Bloger musi też być kreatywny i szukać własnych pomysłów - takich, których nikt jeszcze nie zastosował. Dotyczy się to zarówno pojedynczych wpisów, jak również całych cyklów tekstów.

Na koniec zostawiam Was z jednym zdaniem (punchline), które mam nadzieję będzie odpowiednią mobilizacją:

::

Mam nadzieję, że powyższym wpisem pomogłem komuś zwiększyć radość z prowadzenia bloga. Jak zawsze zachęcam do dyskusji i dzielenia się własnymi doświadczeniami w komentarzach.

Marketing

Blogosfera

Wywiady

Copyright © 2014 Why so social