poniedziałek, 10 sierpnia 2015

Facebook: co nowego?

W Menlo Park nie wiedzą co to okres wakacyjny. Ostatnie tygodnie to kilka nowych narzędzi oraz zmian w serwisie. Dla przeciętnych wyjadaczy socialowego chleba najważniejsze są te dotyczące wideo, które wydaje się być traktowane priorytetowo.


Oprócz wyżej wspomnianego wideo, istotnej zmianie uległ algorytm decydujący za wyświetlanie postów. Dodatkowo Facebook usprawnił komunikację na linii klient - fan page dodając odpowiednie przyciski. Warto też wspomnieć o Facebook Mentions, który jest odpowiedzią na Periscope.

Wideo na Facebooku

Od kilku tygodni dostępna jest nowa, dedykowana treściom wideo, zakładka w statystykach fan page'y. Wszystkie istotne cyferki zostały zebrane w jedno miejsce i nie trzeba się już przekopywać przez zakładkę z postami, w której mamy też linki, zdjęcia i statusy. Najistotniejsze dla mnie jest pokazanie sekunda, po sekundzie, jak wygląda oglądalność danego materiału wideo. Dzięki temu można zobaczyć, w którym momencie użytkownicy przestają oglądać i lepiej stworzyć kolejne wideo. Statystyki pokazują też średni czas oglądania danej treści, co wydaje się być najistotniejszą statystyką - Facebook zwiększa zasięg filmów, które mają duży procent oglądalności na poziomie 30 sekund lub więcej.

Jeśli wgrywaliście wideo na Facebooka to zauważyliście pewnie nowy panel, który do tego służy. Jedna rzecz jest szczególnie godna uwagi. Otóż wgrywając wideo wybieramy mu kategorię tematyczną. Zapewne zostanie to powiązane z targetowaniem reklam lub...  ich wyświetlaniem  w naszych materiałach wideo. Wydawcy w USA już na tym zarabiają, tylko patrzeć jak ta opcja będzie dostępna w Polsce.

Zwróćcie też uwagę na zakładkę "wideo" na fan page'ach. Dodano w niej możliwość wgrania wideo powitalnego oraz tworzenia playlist. Dzięki temu zaczyna łudząco przypominać stronę kanału na... Youtubie.

EDIT (2.10.2015): Facebook zmienił wygląd odtwarzania wideo (screen poniżej) na pełnym ekranie. W wersji desktopowej (na iOS było to już dostępne) oglądamy wideo na warstwie, ale oprócz okna z filmem widzimy poniżej playlistę natywnych wideo pochodzących z tego samego źródła (fan page'a). Dzięki temu mamy coś na wzór karuzeli, która powinna napędzić jeszcze więcej wyświetleń.

Nowy format oglądania wideo na Facebooku w trybie pełnoekranowym


>>> Zobacz też: Jak pisać posty na Facebooku

Zmiany w edge rank

Ci z Was, co prowadzą fan page'e z kategorii media zauważyli zapewne nagły wzrost statystyki "hide post" - nawet 5 krotny. Wszystkiemu winne jest wprowadzenie wyświetlania kilku postów, po sobie, tej samej strony w naszym newsfeedzie. Zmiana ta dotyczy właśnie wydawców i w zamyśle ma zwiększyć ich zasięg.

Pojawił się jednak problem w postaci zwiększonej liczby ukrytych postów. Jak się domyślacie wpływa to negatywnie na zasięgi. Facebook przyjrzał się przy okazji użytkownikom i zidentyfikował grupę, która zgłasza dużo więcej niż przeciętny użytkownik. I co zrobił? Od paru dni, jeśli ukrywasz dużą liczbę postów, to Twoje działanie nie wpłynie na zasięgi stron, których treści ukrywasz.

Obsługa klienta na Facebooku

Serwis zrobił dobrze swoim użytkownikom, jednocześnie dodając sporo roboty osobom zajmującym się komunikacją na fan page'ach. Wszystko przez dodanie przycisku "wyślij wiadomość" do formatów reklamowych. Dzięki temu odbiorca reklamy może od razu napisać ze swoim zapytaniem.

Jeszcze ciekawsze jest to, że admini stron na Facebooku mogą odpowiadać fanom nie tylko w komentarzach, ale też napisać do nich prywatną wiadomość. Wszystko zmierza w kierunku usprawnienia obsługi klienta. Myślenie Facebooka jest w tym przypadku zbieżne z tym, co niedawno pisałem na temat obsługi klienta w mediach społecznościowych.

Więcej na ten temat przeczytacie pod linkiem.

Polecam też wpis poświęcony obsłudze klienta w social media z bloga MR.Social.

Facebook sprzedaje?

Odpowiedź brzmi: tak. Ale to nie wystarcza i chce sprzedawać więcej. Dlatego też testuje przycisk "Buy & Sell". Testy przeprowadza w swoim ulubiony regionie z królikami doświadczalnymi, czyli Nowej Zelandii ;-)

Czyżby serwis w niedalekiej przyszłości zamierzał dobrać się do tyłka Amazona i e-bay'a?


Facebook Mentions

W USA do ściągnięcia jest aplikacja na iOS, która umożliwia zweryfikowanym profilom celebrytów prowadzić transmisje na żywo. Ewidentnie Facebook utrze nosa konkurencyjnemu Periscope. Z Facebook Mentions jako pierwszy skorzystał nasz świeżo upieczony prezydent Andrzej Duda (#szacunek).
Facebook powili staje się telewizją - relacje na żywo, promowanie treści wideo. Kolejną fajną funkcją Mentions jest to, że po streamingu wideo zapisuje się na profilu celebryty, dzięki czemu można je obejrzeć po pewnym czasie.

Zamieszczanie postów (2.10.2015)

Kojarzycie reklamę w formacie carousel ad na Facebooku? Teraz możecie w ten sam sposób zamieszczać linki na swoich fan page'ach. Każde zdjęcie ma swój osobny podpis, ale za to znika tytuł całego artykułu (duży minus). Trzeba też uważać z podpisami, bo na różnych urządzeniach mają różną liczbę widocznych znaków. Ciekawa funkcja, dające pole do popisu dla kreatywnych community managerów, ale wymaga testowania.

Ucięte słowo pod pierwszym zdjęciem. Jako trzecie foto grafika zachęcająca do kliknięcia na stronę.

::

Podsumowując - Facebook jest obecnie najdynamiczniej rozwijającym się portalem społecznościowym. Jednak z drugiej strony trochę przerażające zaczyna być to, iż staje się internetem w internecie. Jest jak świąteczna choinka, która z każdym miesiącem jest ubierana w coraz to nowe ozdoby (funkcje). Bo co jeśli ta choinka zostanie ubrana do końca i serwis będzie odpowiadał na wszystkie potrzeby internautów?

Co sądzicie o rozwoju Facebooka? Piszcie w komentarzach!

>>>  Facebook: targetowanie wpisów
>>>  Konsumenci w social media


Marketing

Blogosfera

Wywiady

Copyright © 2014 Why so social